Kære alle aminoer Jeg har købt varer i Kina og sidder nu med en seddel jeg har fået fra postdanmark som har toldbehandlet mine varer. Spørgsmålet er hvordan jeg skal bogføre denne blanket? Hvis det hjælper nogen, så bruger jeg regskabsprogrammet 'SummaSummarum 3' Håber i har lyst til at hjælpe mig |
Hej.
Inde på SKATs hjemmeside står der ifm. køb af varer uden for EU, at man skal sørge for følgende:
- Du skal registeres som importør hos Erhvervstyrelsen.
- I nogle tilfælde skal du betale told – denne kan du trække fra skatteregnskabet som en driftsomkostning. Tolden bliver typisk beregnet ud fra toldværdien (værdien af varen + fragtomkostninger).
- Du skal beregne en importmoms på 25% af toldværdien. Denne kan også trækkes fra ligesom ved danske varer.
Herefter skal du bogføre på følgende konti:
- Importmoms-konto krediteres
- Købsmoms:
- Debiteres med hele beløbet hvis momsen er fuldt fradragsberettiget.
- Hvis momsen ikke er helt fradragsberettiget, skal der debiteres på en omkostningskonto alt efter om momsen er delvist fradragsberettiget – eller slet ikke.
- Tolden skal debiteres på en omkostningskonto
- Tolden kan krediteres på ”Skyldig told” – medmindre du har betalt det direkte på posthuset, hvilket betyder, at du så skal kreditere tolden på ”Bank”.
- Selve købet skal debiteres på en omkostningskonto og krediteres i banken/kreditor/kassen.
Håber dette svar hjalp dig – ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mvh. Runa
Deloitte, tlf. 89 25 25 25