Jeg fatter hat også i henhold til server mangement. Derfor skal jeg også have mig en managed VPS server. De er lidt billigere i det store udland, så der kigger jeg selvfølgelig ud.
Nu har jeg så oplevet at når man så køber sådan en og skal have sine danske domæner til at fungere der så skal navne serverne fra min udbyder være godkendte af dk-hostmaster. Det er sku da så lidt sværer at finde frem til.
Så findes der noget der heder GratisDNS, ja der fatter jeg så også hat når det kommer til DNS opsætninger etc. Kan jeg så nemt simpelt og enkelt "bare" flytte mine domæner til gratisdns og så på en eller anden måde indtaste min ip til min VPS og vupti så kan jeg bruge mit domæne sammen med min server? Eller er det lidt mere kompliceret?
Hvis der så er nogen af jer der kan anbefale nogen i stedet for hvor deres navneservere er godkendte af dk-hostmaster er dette også velkommen. Der SKAL bare være cPanel kontrolpanel ellers har det ingen interesse :)
Well jeg har altid brugt GratisDNS, det virker bare. når du flytter dine domæner skal du self pege dem på de nye ip-adresser, og også have flyttet selve navnehostingen over til GratisDNS. Du skal gå ind på deres side og anmode om at få domænet flyttet og så vil DK-hostmaster kontakte dig om det, da de er "guderne" for .dk domænerne. Du skal godkende flytningen, ellers ville alle jo kunne stjæle dine domæner. :-)
diCEPT - Meeboox, som jeg læser mig til det skal jeg betaler 1250 pr mdr for management delen så det er ikke interessant i det her sammenhæng.
Christoffer --> lige den del har jeg styr på :) lidt er under hatten, hehe. Dog forsåtr jeg nnok bare ikke hele det der dns opsætnings system, og derfor jeg lige ville have bekræftet at jeg i princippet kunne vælge hvilken som helst host, flytte domænet til gratisdns og så ændre nogle IP indstillinger sådan forholdsvis simpelt.
Vi har f.eks eksempel.dk (fiktivt) som vi skal have til at fungere med en vps server, der har jeg så tilgang til en navneserver der hedder ns1.navnesevereks.com med en eller anden ip. Kan jeg så godt opsætte det hos gratis dns så det fungere uden at dkhostmaster har godkendt s1.navnesevereks.com?
Nemt nok, du flytter dine domæner til GratisDns.dk, når du har gjort det. Så logger du ind i "primær dns", vælger dit domæne og trykker på "Tilføj A-record". Når du har gjort dette. Skal du oprette 2 DNS recorder.
Den ene skal hedde ditdomæne.dk og have din servers IP som værdi.
Den anden skal hedde *.ditdomæne.dk og have din server ip som værdi(altså hvis du gerne vil have mulighed for at lave underdomæner)
Altså, det nemt nok. Jeg kan godt hjælpe dig, tilføj mig endelig på skype(maurandk) hvis du gerne vil have jeg viser dig hvordan over teamviewer. :)
Domænets DNS styres hos den udbyder som ejer nameserveren. Dvs, at for at kunne styre DNS´en hos GratisDNS, så skal domænet også pege på GratisDNS´s nameservere.
Hvis du vil bruge s1.navnesevereks.com - så skal denne godkendes hos DK-Hostmaster først, og dermed styres DNS´en hos dem.
Håber det giver mening, ellers uddyber jeg gerne ;)
Kan klart anbefale Webhosting.dk - De har desuden de billigste domæne priser på .dk domæner og du kan gratis flytte dine domæner til dem.
Du skal i bund og grund bare opsætte en A record for dit domæne som peger på ip adressen til din VPS server, medmindre du får et "hostnavn" hvortil du skal lave en cname opsætning.