Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra Funktionæransat til Direktør

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 6. Dec 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg er ansat i et A/S selskab, som personalemæssigt er en mindre virksomhed med 3 ansatte. Ejeren af virksomheden står også registreret som direktør, men i daglig praksis er det undertegnede der varetager de funktioner der normalt tilhører direktøren. Jeg er nu blevet spurgt om ikke jeg vil overtage direktør titlen i og med det reelt er den funktion jeg udfylder for firmaet. 

Mit spørgsmål går på hvis jeg takker ja til dette, hvad betyder det så for mine ansættelses rettigheder kontra min nuværende funktionær ansættelse? Er der andre ting jeg skal være opmærksom på træder i kraft, såfremt jeg takker ja til tilbuddet? Det skal nævnes at jeg i dag også er medlem af den obligatoriske bestyrelse.

På på forhånd tak for hjælpen

Jacob

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 16:38

En af de ting som du skal være opmærksom på er at hvis firmaet lukker i morgen så har du ikke mulighed for at få din løn fra lønmodtagernes garantifond. Så dette skal bl.a. afspejle sig i en løn stigning i den forbindelse.

Jeg ved der er noget som hedder bestyrelse ansvars forsikring. Jeg ved ikke om der findes nogle for direktører men det gør der jo nok. Fordi som jeg forstår det så er du ikke hoved ejer af den virksomhed. Du skal være opmærksom på at du nu bliver ansvarlig for de beslutninger som du tager og kan derfor blive draget til ansvar.
Hvor du tidligere som funktionær stadig er ansvarlig men ikke juridisk ansvarlig fordi den ligger hos direktøren. Om han er der eller ikke.

Derfor vil det være en god ide at du får et dokument fra bestyrelsen om hvilke forpligtigelser virksomheden har i dag. Så du ikke kommer ud i at der var noget du ikke var vidne om som du nu kommer til at hæfte for.
Dokumentet skal jo selvfølgelig underskives af besetyrelsen og dig som Ny Direktør og den gamle direktør hvis dette er ejeren.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du mister helt enkelt alle dine funktionærrettigheder - opsigelsesregler, ferie, lønmodtagernes garanti fond 

ALT skal ligge i din direktøraftale. Der kan du dels aftale, at du i alle forhold der ikke specifikt er aftalt, følger funktionærloven og den danske ferielov som minimum.

Så skal du ha aftalt din opsigelse - som jo mindst skal være funktionærlovens, men også kunne være længere, samt din aftrædelsesgodtgørelse som mindst skal følge funktionærloven og hvis du er medlem af ledernes hovedorganisation, så er det dobbelt op efter de 12, 15 og 18 år.

Din ferie - mindst den danske ferielov - aftal hvem der bestemmer hvornår du afholder.

Feriefridage - har du ikke med mindre du aftaler at du har ret til mindst 5 ferie fridage per år

Barselsoverlov i.h.t. overenskomst svarende til f.eks. HK eller andet

Rettigheder og pligter - hvor må du forpligte selskabet - må f.eks tegne op til 200.000 kr selv per samlet sag (eller et andet beløb) - og derudover kun sammen med formanden for bestyrelsen eller 2 menige bestyrelsesmedlemmer fælles (formanden kan jo være forhindret)

Ret til at ansætte og fyre - eller begrænsninger?

Må du ha andet arbejde?

Må du eje aktier i konkurrende selskaber

Det var bare hvad jeg fra mig selv som tidl. direktør for en række selskaber kan komme i tanke om. Jeg ved, at det er en skidt ide at adm.dir er i bestyrelsen. Jeg har lidt på fornemmelsen, at det faktisk er blevet ulovligt for en reg. adm dir at være i bestyrelsen for et A/S men jeg er ikke sikker. Det er en skidt ide, for en af bestyrelsens vigtigste opgaver er, at ansætte og fyre den adm. dir og holde øje med ham + naturligvis yde ham al den støtte de kan.

Tag udfordringen, men ha hår nok på brystet til også at stille de rimelige krav op. Hvis du er medlem af f.eks. lederne eller anden fagforening for ledere, så lad kontrakten juridisk gennemgå af dem, og sig det til din nuværende dir, at du for begges skyld lige vil lade dem løbe den igennem. Lad det skinne tydeligt igennem, at du meget gerne vil påtage dig udfordringen og slide for den - og få så tingene helt korrekt på plads

Alt godt fremover med det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 6. Dec 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:48

Tusind tak for det fyldestgørende svar, det var en stor hjælp!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:07

Selv tak. Jeg TROR som det er, at nu vil de ha dig til at sige ja, og så længe du er rimelig og begrundet i dine krav/ønsker, så går de med. Du får ikke senere i din direktør karriere bedre forhandlingsudgangpunkt, med mindre du fordobler ejerens forrentning hvert årBig Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)