Hej med jer Jeg er ansat i et A/S selskab, som personalemæssigt er en mindre virksomhed med 3 ansatte. Ejeren af virksomheden står også registreret som direktør, men i daglig praksis er det undertegnede der varetager de funktioner der normalt tilhører direktøren. Jeg er nu blevet spurgt om ikke jeg vil overtage direktør titlen i og med det reelt er den funktion jeg udfylder for firmaet. Mit spørgsmål går på hvis jeg takker ja til dette, hvad betyder det så for mine ansættelses rettigheder kontra min nuværende funktionær ansættelse? Er der andre ting jeg skal være opmærksom på træder i kraft, såfremt jeg takker ja til tilbuddet? Det skal nævnes at jeg i dag også er medlem af den obligatoriske bestyrelse. På på forhånd tak for hjælpen Jacob |
En af de ting som du skal være opmærksom på er at hvis firmaet lukker i morgen så har du ikke mulighed for at få din løn fra lønmodtagernes garantifond. Så dette skal bl.a. afspejle sig i en løn stigning i den forbindelse.
Jeg ved der er noget som hedder bestyrelse ansvars forsikring. Jeg ved ikke om der findes nogle for direktører men det gør der jo nok. Fordi som jeg forstår det så er du ikke hoved ejer af den virksomhed. Du skal være opmærksom på at du nu bliver ansvarlig for de beslutninger som du tager og kan derfor blive draget til ansvar.
Hvor du tidligere som funktionær stadig er ansvarlig men ikke juridisk ansvarlig fordi den ligger hos direktøren. Om han er der eller ikke.
Derfor vil det være en god ide at du får et dokument fra bestyrelsen om hvilke forpligtigelser virksomheden har i dag. Så du ikke kommer ud i at der var noget du ikke var vidne om som du nu kommer til at hæfte for.
Dokumentet skal jo selvfølgelig underskives af besetyrelsen og dig som Ny Direktør og den gamle direktør hvis dette er ejeren.