Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Misligholdelse af hensigtserklæring!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
 Jeg har taget springet fra en af Danmarks top 3 største virksomheder over i en enkeltmandsvirksomhed. Stifteren af firmaet er software udvikler, og jeg selv kommer med en tung salgs- og marketingerfaring. Synergien har været uovertruffen!

Da jeg tiltrådte virksomheden var der ingen kunder i butikken. I dag har jeg skaffet over 600 erhvervskunder gennem benhårdt salgsarbejde og professionel markedsføring.

Det første år var jeg lønmodtager med udsigt til partnerskab, hvis alt forløb godt. Men kunderne købte ikke produktet, som dengang var meget lidt brugervenligt. Derpå blev jeg opsagt, da der ikke længere var økonomi til at lønne mig. Vi opretholdte dog kontakten da vores kemi, drive og ånd var for stærk til vi kunne slippe hinanden og vores visioner.

Kort tid efter, og meget klogere på markedet, relancerede vi konceptet, en del mere brugervenligt, og pludselig var jeg ude i marken og hente kunder hjem i massevis. I stedet for at blive lønnet forhandlede jeg mig frem til en AFTALE om partnerskab. Vi fik opstillet nogle salgsmål og så gik det hurtigt. Jeg fik hentet flere kunder hjem end nogen af os havde regnet med.

Nu har jeg bedt min partner om at kigge på vores aftale, så vi i fællesskab kan få den omsat til en partnerskabskontrakt. Men han forsøger at trække i land, og giver stærkt udtryk for bekymring over at indgå partnerskab. Han er mere interesseret i at ansætte folk, som der kan stilles krav til.

Hvis ikke han forholder sig til vores aftale er der jo tale om grov udnyttelse og misligholdes. Hvordan klarer man bedst denne situation!?

Jeg har ulønnet bidraget med en solid kundeportefølje, brandet virksomheden der nu vækster hurtigt gennem mund-til-mund af glade og tilfredse kunder.

Vil meget gerne have input til konflikthåndtering – alt lige fra ledelsesmæssigt, juridisk, psykologisk, plan A,B,C og worst case scenario over samarbejdstilbud fra andre som ser det geniale i at trække på en visionær benhård iværksætter med et stærkt salgsgen!

Takker mange gange på forhånd

Erik
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 23:57
Vil meget gerne have input til konflikthåndtering – alt lige fra ledelsesmæssigt, juridisk, psykologisk, plan A,B,C og worst case scenario over samarbejdstilbud fra andre som ser det geniale i at trække på en visionær benhård iværksætter med et stærkt salgsgen!

Mht. det juridiske: Du bruger både ordet hensigtserklæring og aftale. Det er helt centralt, at du får slået fast, hvad der egentlig er tale om. En hensigtsærklering er i modsætning til en aftale ikke bindende for afgiveren. Du kan med andre ord ikke hænge manden op på hans hensigtserklæring, og står derfor med meget dårlige kort på hånden ud fra et juridisk synspunkt.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:08

Hej Mathias

På papiret står der AFTALE  og ikke hensigtserklæring. 
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:32

Først og fremmest skal du gøre op med dig selv, hvad dit mål er.

Har du mistet så megen tillid, at du vil ud med så mange penge som muligt?
Eller vil du hellere presse dig ind?
Hvis du presser dig ind, kan jeres samarbejde så holde til det?
Er du så vred, så det eneste der betyder noget er hævn?
Kan du være tilfreds med en mindelig ordning (hvad skal den i givet fald indeholde)?
osv.

Når du har afklaret dit mål, må du forsøge at adskille dine følelser fra sagen.
Det er en god idé at have en hjælper til dette.
Hvis du er meget vred - og dette kommer til udtryk i din forhandling - står du svagere, end hvis du er strengt saglig.
Du må også på forhånd gøre dig klart, hvad dine præcise juridiske muligheder er.

Hvis du har en skriftlig aftale, som lover dig partnerskab indenfor en bestemt tidstermin under forudsætninger af nogle opnåede resultater, så er din bedste juridiske chance at holde dig til den, og så har du brug for en advokat.
Hvis dit mål er et andet - f.eks. ud med så mange penge som muligt - så kan aftalen jo kun bruges som en del af forhandlingen, og så må du få din modpart til at opleve, hvor meget han reelt skylder dig.
Du må stille din modpart nogle krav, og du må gøre dig selv bevidst, hvor meget du vil afvige fra disse krav.

Jeg ønsker jer begge held og lykke med løsning af jeres konflikt.
Det lykkeligste vil formentlig være, hvis I fortsat kan få 2+2 til at give 5.

mvh Hans
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:08

Hej Hans

Tak for et godt svar!

Det er også mange af de tanker, jeg har gjort mig. Nu vil jeg vente og se hvad min partner kommer op med på fredag som er aftalt deadline. Hvis det afviger fra vores aftale går jeg efter "ud med så mange penge som muligt", og så skal jeg bruge en advokat....

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:23

Hej Erik,

Det lyder som en kedelig situation, du er havnet i.

Som Mathias helt rigtigt skriver, så er det helt afgørende, hvad I har "aftalt" - eller ikke aftalt. Er jeres aftale underskrevet? Er den bare nogle bløde formuleringer om, hvad I har til hensigt at gøre, hvis visse salgsmål nås eller næsten-nås? Og står der i jeres aftale præcist hvad og hvordan man skal forholde sig, hvis f.eks. salgsmålene nås.

- hvis din samarbejdspartner "springer i målet", kan man så slå op i jeres aftale og se præcist, hvordan man skal forholde sig, om du kan "tvinge" ham til at opfylde sin del af aftale, eller hvad det koster, hvis han ikke vil opfylde aftalen?

Hvis jeres aftale er "løs i kanterne", uklar eller kan forstås på flere måder, hvordan forstår du den så, og hvilke forventninger og intentioner havde du/I, da I lavede aftalen? Dette er også relevant for dig at trække frem.

Du må som Hans Kjer skriver overveje, hvilke muligheder, der er åbne for dig, og hvilke løsninger, du foretrækker, og under hvilke omstændigheder. Dvs. en plan A, plan B og evt. plan C.

- og så have overblik over konsekvenserne af disse planer/muligheder, så du er klædt bedst muligt på forud for jeres møde. Det lyder som om du virkeligt har behov for at finde ud af, hvor du har din samarbejdspartner - og vedkommende må nu komme ud af busken og give dig en afklaring.

Mvh - og held og lykke.

Karsten

PS: Du må gerne kontakte mig for en uformel og uforpligtende snak om dette, hvis du vil.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:52

Hej Karsten

Tusind tak for dit input og dit tilbud om at kontakte dig. Jeg får et oplæg fra min samarbejdspartner på fredag, så har jeg noget konkret at forholde mig til. Afhængig af udfaldet vil jeg rette henvendelse til dig.

Erik
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:03

Hej Karsten

Du har før jul svaret på mit indlæg om misligholdelse af en skriftlig aftale om partnerskab. Jeg vil høre, om jeg stadig kan gøre brug af dit tilbud om en uforpligtende snak vedr. mine juridiske muligheder for en kompensation.

Blot nogle stikord til de spørgsmål du har opstillet i din mail:

1) Aftalen er ikke underskrevet, men udvekslet via e-mail og endelig modtaget i korrekt form direkte fra min partners e-mail adresse.
2) Der står i aftalen at et 50/50 ligeværdigt partnerskab indgåes såfremt salgsmålene indfries og har en rentabel udsigt
3) Der står ikke noget i aftalen, om hvordan vi skal forholde os såfremt aftalen misligholdes.

Lad mig høre om det er ok, at jeg kontakter dig. Alternativt er du velkommen til at ringe på 28103627

Hilsen

Erik Bjørnsen
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:22

Kære Erik,

Du er selvfølgeligt velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak.

Jeg ser frem til at høre fra dig.

mvh

Karsten
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)