Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er proceduren af ændring af virksomhedsform fra Enkeltmand til ApS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Nov 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 02:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle sammen

Jeg håber der nogen der kan hjælpe mig.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed.

Jeg vil gerne ændre virksomhedsformen til ApS. Jeg har snakket med min revisor og han sagde at det godt kan lade sig gøre, men der har man brug for en autoriseret revisor til at godkende de nødvendige dokumenter.

Det er noget med at enkeltmandsvirksomhed skal sælges til ApS. Og man skal betale en del til staten som indgående.

og det ser ud som at der ligger masser af papir arbejde og omkostninger ved siden af.

Er det virkelig så indviklet som revisoren har beskrevet.

Er der nogen kan kort beskrive proceduren i ændring af virksomhedsformen. Jeg kan virkelig ikke overskue.

På forhånd tak.

/ Özgür

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 03:04

Hej Özgür

Vi er i den samme proces, blot er vi ved at skifte fra I/S til ApS, men det er samme fremgangsmåde.

Så vidt jeg har forstået så kan det gøres på forskellige måder:

1) Enten så overfører du værdierne til ApS. Det kræver en værdiberetning og en redegørelse fra en revisor

2) Du opretter et ApS som så køber værdierne i dit enkeltmandsselskab (fx varelager), hvorefter du lukker dit i/s. 

Under alle omstændigheder, så skal du oprette et nyt selskab - altså et ApS, hvorefter du får et nyt cvr nummer.

Du skal selvfølgelig have de påkrævet 80.000 (det kan være i form af varelager eller andre aktiver).

Hilsen Morten

p.s. jeg er hverken jurist eller revisor, så ovenstående er baseret på hvad jeg har læst mig til, så jeg garanterer ikke for at noget af det er korrekt

Fra København
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 2
Fra  Advokat Julie Quass Skrevet kl. 13:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan omdanne dit personselskab til et ApS ved at indskyde din bestående virksomhed som selskabskapital i et ApS. Dette kræver at der udarbejdes en åbningsbalance samt en vurderingsrapport af en revisor der attestere at din bestående virksomhed er mindst kr. 80.000 værd. Hvis værdien af din bestående virksomhed ikke er mindst kr. 80.000 skal difference indbetales på en anden måde, enten i form af indskud af andre aktiver eller i form af indskud af kontanter. Hvis værdien er højere, kan selskabet stiftes med en overkurs.

Endvidere skal der udarbejdes et stiftelsesdokument samt vedtægter for dit nye selskab. Herefter kan selskabet registreres. Typisk er det meget ukompliceret procedure. 

Omdannelsen kan ske enten som en skattefri eller en skattepligt virksomhedsomdannelse. Ved den skattepligtige omdannelse sker der beskatning på omdannelsestidspunktet, mens skatteforpligtelsen i tilfælde af en skattefri omdannelse overføres til anparternes anskaffelsessum og dermed til anpartsselskabet og udskydes til et eventuelt salg af selskabet. Den skattefrie virksomhedsomdannelse vil derfor minimere selskabets likvide belastning.

Der er en række betingelser der skal være opfyldt, førend man kan foretage en skattefri omdannelse, dette vil jeg foreslå at du taler med din revisor og/eller advokat om, da det typisk bero på en konkret vurdering af din virksomhed og formålet med omdannelsen, hvorvidt det er en god idé at foretage en skattefri eller en skattepligtig omdannelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:07
Tilmeldt 1. Nov 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:42

Tusind Tak for de gode informationer.

Jeg var helt blank i det område. Nu er jeg mere klart i hovedet.

Det er første gang jeg skriver et indlæg i Amino, jeg må nok indrømme at jeg er imponeret over de informationer man får i det kort tid. Det er heller ikke sidste gang jeg bruger denne forum.

Venlig Hilsen

Özgür

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)