Hej Alle sammen Jeg håber der nogen der kan hjælpe mig. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Jeg vil gerne ændre virksomhedsformen til ApS. Jeg har snakket med min revisor og han sagde at det godt kan lade sig gøre, men der har man brug for en autoriseret revisor til at godkende de nødvendige dokumenter. Det er noget med at enkeltmandsvirksomhed skal sælges til ApS. Og man skal betale en del til staten som indgående. og det ser ud som at der ligger masser af papir arbejde og omkostninger ved siden af. Er det virkelig så indviklet som revisoren har beskrevet. Er der nogen kan kort beskrive proceduren i ændring af virksomhedsformen. Jeg kan virkelig ikke overskue. På forhånd tak. / Özgür |
Hej Özgür
Vi er i den samme proces, blot er vi ved at skifte fra I/S til ApS, men det er samme fremgangsmåde.
Så vidt jeg har forstået så kan det gøres på forskellige måder:
1) Enten så overfører du værdierne til ApS. Det kræver en værdiberetning og en redegørelse fra en revisor
2) Du opretter et ApS som så køber værdierne i dit enkeltmandsselskab (fx varelager), hvorefter du lukker dit i/s.
Under alle omstændigheder, så skal du oprette et nyt selskab - altså et ApS, hvorefter du får et nyt cvr nummer.
Du skal selvfølgelig have de påkrævet 80.000 (det kan være i form af varelager eller andre aktiver).
Hilsen Morten
p.s. jeg er hverken jurist eller revisor, så ovenstående er baseret på hvad jeg har læst mig til, så jeg garanterer ikke for at noget af det er korrekt