Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af billeder fra facebook

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Morten
Lige et svar fra mig også.. Hvis du læser under Facebooks vilkår - under punktet hvad man accepterer står der bl.a.:

Med hensyn til indhold, der er beskyttet af immaterielle ejendomsrettigheder, herunder billeder og videoer (IP-indhold), giver du os specifikt følgende tilladelse, der er omfattet af dine privatindstillinger og applikationsindstillinger: du giver os en ikke-eksklusiv, overdragelig, videre-licenserbar, royaltyfri, verdensomspændende licens til at bruge ethvert IP-indhold, som du slår op på eller i forbindelse med Facebook (IP-licens). Denne IP-licens ophører, når du sletter dit IP-indhold eller din konto, medmindre dit indhold er blevet delt med andre, og de ikke har slettet det.

• Når du sletter IP-indhold, bliver det slettet på en måde, der kan sammenlignes med at tømme papirkurven på en computer. Du skal derfor være klar over, at fjernet indhold kan forblive i backup-kopier i en rimelig tidsperiode (men vil ikke være tilgængeligt for andre).

Det læser jeg som: ophavsretten til billedet er stadig fotografens - men man deler en brugsret med Facebook - som herefter kan gøre med billedet hvad de vil (inklusive at sælge mit billede og tjene penge på det) - samtidig med at jeg selv kan gøre med billedet hvad jeg vil.

MEN - det betyder ikke at andre blot kan bruge de billeder der ligger på Facebook.

Så med mindre andet tydeligt er angivet - må man stadig have som udgangspunkt, at man ikke må bruge andres billeder, selvom de ligger på nettet - det være sig på Facebook, eller fordi de dukker op i en Google billedsøgning - eller hvad som helst andet.
Og slet ikke hvis man anvender billedet til selv at lave forretning på - i en eller anden form.

Du kan læse mere om ophavsret og anden mediejura her: http://130.225.180.61/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03153564 

Tilmeldt 18. Jan 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dirch,

Tak for dit svar. Det er samme konklusion jeg er nået frem til.

Så må jeg leve med Creative Commons billeder fra Flickr indtil da :)

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)