Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af anparter til holdingselskab

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jul 05
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg overvejer at sælge mit selskab (ApS), men på samme tid er jeg ikke interesseret i at forhøje min personlige indkomst af forskellige årsager. Derfor har jeg kigget lidt på holdingselskaber og mit spørgsmål er:

Er det muligt at overføre anparterne til et holdingselskab for et beløb svarende til fx egenkapitalen i selskabet. Herefter kan holdingselskabet sælge anparterne til 3. part (og selvfølgelig betale skat af gevinsten) for derved at undgå at min personlige indkomst bliver forhøjet mere end forskellen på den bogførte egenkapital og det indskud jeg har lavet i virksomheden?

For lige at gøre det klart er jeg ikke ude på at snyde nogen eller omgåes nogen regler. Er blot ved at undersøge hvilke muligheder der er ;-)

Fra Odense
Tilmeldt 28. Jul 07
Indlæg ialt: 278
Fra  Tankefuld Skrevet kl. 11:32
Tja, det er vist noget med, at man kan søge om en såkaldt skattefri anpartsombytning, men Skat har forbeholdt retten til afvise ansøgninger, hvis de formoder at formålet med omstruktureringen er, at undgå beskatning.

Men det er der sikkert nogle herinde, der ved meget mere om :)

Mvh. Joachim

Mvh. Joachim Lykke Andersen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:23
Først og fremmest. Aktiesalget har intet med din personlige indkomst at gøre. Avancen beskattes som aktieindkomst på samme måde som udbytte og her taler vi max. 43% i skat.

Det næste: Problemet ved det skitserede interne salg er jo at Skat vil have relativt let ved at anfægte det salg du foretager henset til at holdingselskabet videresælger aktierne til en betydeligt højere pris "dagen efter". Dvs. de forhøjer så din skattepligtige avance og anlægger samtidig en tilskudsbeskatning overfor selskabet, der jo har købt aktierne for billigt. Så kan man så slås med dem om at få lov til at omgøre så du kan trække det højere vederlag ud, men du står tilbage med et selskab du ikke kan bruge til noget.

Det er korrekt at man kan lave skattefri omstrukturering med tilladelse men du får ikke tilladelse i denne situation og givet fald vil det kræve at holdingselskabet bevarer anparterne i dit selskab i mindst 3 år.

MEN - Der er indført nye regler om at skattefri omstrukturering kan laves uden tilladelse. Konsekvensen er bl.a. at holdingselskabet anses at have erhvervet aktierne til din oprindelige anskaffelsessum og ikke til den aktuelle handelsværdi. Herved udløses skat af salget på samme måde som det ville gøre for dig ved et personligt salg, men du opnår det du vil; at få skubbet avancen over i selskabet. Det kunne være en løsning. Jeg må så også sige at man som meningmand ikke bare laver en skattefri aktieombytning uden tilladelse. Selv revisorerne er p.t. betænkelige ved det fordi det er nyt. Der skal heller ikke herske tvivl om at Skat vil underkende skattefriheden hvis der sker et salg af de erhvervede aktier umiddelbart efter. Ja p.t. mener de faktisk der skal gå 3 år men der er de galt på den.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)