Jeg har afholdt åbne workshops/kurser et stykke tid, og har nu fået blod på tanden til at udvide ved også at tilbyde kurser/foredrag til virksomheder. Min store udfordring er nu at jeg er helt grøn på salgsområdet, så det ville være rigtigt dejligt med noget input omkring hvordan jeg skal gribe dette an:
Er det noget med at sende reklamemateriale rundt med posten? - Er SEO og Ad-words et bedre bud? - Kan det anbefales at hyre nogle til at tage uopfordret kontakt? - Eller er det bedste vej igennem en form for booking-firma? - eller måske noget helt andet?
NB: Mit område er stressforebyggelse og mindfulness
Mit bud er at det bedste er at bruge et booking bureau, de fleste store virksomheder, har samarbejde med undervisnings/kursus virksomheder, og finder ikke selv kursusafholdere... Men med mindre virksomheder kan man nok godt komme igennem med en mødebooker eller sådan noget..
Et par tanker og ideer baseret på hvordan jeg selv kom i gang med at holde foredrag:
Identificer din målgruppe - ikke hvem der lytter til dine foredrag, men hvem der køber dem
Identificer dine konkurrenter.
Få lavet en enkelt hjemmeside, som præsenterer dine ydelser. Lad være med at have 100 forskellige foredrag og workshops. Begræns dig.
Få optimeret din side til søgemaskinerne. Søg evt. på "foredrag afghanistan" eller noget i den retning. Der vil du finde min side blandt toppen af resultaterne. Det er også den vej hovedparten af de henvendelser jeg får kommer fra.
Skab dig et navn i din niche. Det kunne være ved at blogge, udgive en bog eller lign.
Hold flere foredrag - kom ud, og skab et netværk evt. ved at holde gratis foredrag
Se flere foredrag - bliv inspireret af hvordan andre gør det.
Lær af dine erfaringer (kontinuerlige forbedringer). Jeg har skrevet mine oplevelser til foredrag, til salgsmøder og til telefonsamtaler ned hver gang. Derefter har jeg gennemført en evaluering (jf. denne model) og set på hvad hvad der virkede og hvorfor samt hvad der ikke virkede.
Ring til virksomheden - når du har identificeret dine kunder, så prøv at ringe nogle af dem op. Lav et ark med stikord og fortæl selv hvad det er du kan og hvad virksomheden kan få ud af det. At ringe til en højskoleforstander i Jylland har jeg synes var meget mere skræmmende end at slås med Taliban i Afghanistan - men du får nogle vigtige erfaringer.
Få andre til at ringe. Telemarketing lyder som lykken. Det er muligt, at du kan få en sælger til at ringe for dig. Jeg har haft de bedste resultater med at gøre det selv. (Og jeg synes stadig at det er grænseoverskridende)
Booking bureau: Tja, du får adgang til deres netværk, men du skal på en eller anden måde motivere dem til at gøre arbejdet for dig. Mange bureauer er aflønnet via provision. Det skabet et automatisk incitament til at sælge en af de store (og dyre) foredragsholdere frem for en forholdsvis ny.