Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fotograf A -> Z Med Gæld? ( rookie spørgsmål )

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Kbh, Amager.
Tilmeldt 17. Dec 11
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino og Læsere!

Jeg er en mand på 32 der ønsker at starte min egen virksomhed som fotograf her i København, men to ting ( og med det en kæmpe opgave ) afholder mig fra at starte nu:

1. Jeg har ingen anelse om hvad jeg giver mig ikast med. - Jeg har uddannelsen så jeg kan levere en god vare, og jeg mener at mit niveau er godt nok til at folk vil betale mig for min tid, men, og det det er det store men, hvor starter jeg? 

Jeg har siddet og kigget på denne her side, men.. jeg er ikke en bogorm, tværtom, jeg har simpelthen ikke overblik over denne jungle og hvor jeg skal starte, og vil være begejstret og taknemmelig, for ethvert tip der kan fortælle mig hvor jeg starter med at bide de første hjørner af dette projekt.

Jeg ved der findes iværksætter kurser, og jeg overvejer sådan ét, men jeg vil gerne uden om det hvis det kan lade sig gøre, af personlige årsager - hvilke guides læser jeg? hvilke regler, og tommelfinger regler skal jeg holde mig til, og.. hvor går jeg i gang?

Det andet problem er, at jeg igennem de sidste 8-10 år har været voldsomt syg, og at jeg nu står i en situation hvor jeg er rask nok til at varetage denne opgave, men samtidigt er erklæret insolvent, how to solve når der samtidigt skal lejes lokaler, bygges om, købes udstyr, betales regninger og jeg skal have en hverdag til at løbe rundt?

I den sidste forbindelse må jeg nævne at jeg er pensioneret lige for tiden, men at mine symptomer og sygdom, med ny medicin og personlig udvikling, har bedret sig så meget at jeg både vover og mener at jeg kan klare opgaven.

Tak for at læse, og for de svar der måtte komme =)

Simon

Before enlightenment, chop wood, carry water - After enlightenment, chop wood, carry water.

Fra Odense
Tilmeldt 2. Sep 06
Indlæg ialt: 426
Fra  Sturmglas Skrevet kl. 22:09

Hej Simon,

Det bliver et skud fra hoften her. 

På pension er du vist lidt sat på standby i det offentlige og der må være regler for hvor meget du må tjene osv Yderlige er pension vel ikke noget du sådan "bare lige" kan komme af?! Måske jeg ikke kender systemet.

Uanset hvad ville jeg starte et helt andet sted; få et job og læg penge tilside til leje af lokaler, opstart, egen husleje osv. når du har skrabet nok sammen.

Indse det, ingen bank vil nogensinde låne dig til eget virksomhed når du 1) er teknisk insovent 2) får pension

Jeg tror måske du ser eget firma som løsning nr 1 på økonomi og at komme igang med livet efter sygsom, og det er der intet galt med :) Dog synes jeg et realitettjek er på sin plads - du kommer ingen vejne uden en opsparing og den får du kun ved at arbejde. Tag 1 job, tag 2, 3... Der skal penge ind :)

Held og lykke ellers :)

Hilsen

Steffen

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 22:19

Hej

Jeg vil blande mig lidt uden om det økonomiske, når nu der er nogle særlige forhold der - det kan en revisor nok bedre svare på.

Men til selve idéen vil jeg kort sige:
- Tænk over hvilken "slags" fotograf du vil være - hvad og hvem har du lyst at fotograferer.
- Hvem forestiller du dig dine kunder er - både i forhold til første punkt - men også prisklasse og stil.
- Kan du det du forestiller dig i de 2 første punkter ??

- Kig på andre fotografers hjemmesider i dit område - se hvordan de gør - hvilke produkter de tilbyder - deres stil - deres priser - Find ud af hvad du er "oppe i mod" - find ud af hvorfor du tror der også er plads til dig - hvad kan du gøre anderledes ? bedre ? billigere ?

- Hvordan vil du få dine kunder ? Det tager et års tid inden du har din annonce i næste telefonbog - men skal ikke undervurderes - jeg får stadig en del kunder den vej.
Hjemmeside tror jeg er måske dit vigtigste udstillingsvindue - men hvordan skal det se ud.

Har du egnede lokaler ? skal du leje eller købe ? - Skal du have åbent i hele den normale forretningsåbningstid - og kan så ikke lave andet ved siden af, hvis ikke der kommer kunder nook - eller skal du have åbent efter aftale ?

Prøv at få styr på noget af alt det her først - skriv det ned - det tvinger en til at tænke konkret.
På et iværksætter kursu ville man nok kalde det her for din forretningsidé.

Først når det er tænkt godt igennem - når du har styr på din IDÉ - synes jeg det giver mening at blive meget konkret på økonomi, CVR nummer o.s.v.

God fornøjelse

Fra Kbh, Amager.
Tilmeldt 17. Dec 11
Skrevet kl. 22:39

Hej Steffen!

Tusind tak for dit svar, og ja, der er umiddelbart ingen tvivl om at du har ret, bortset fra én ting: I want this, uanset hvad der skal til, og jeg er parat til at kæmpe for det. Drømmen om min egen forretning og studie er lige så gammel som det flash jeg fik da jeg holdt mit første kamera som 10 årig.

Ja jeg har været syg, og det har trukket tænder ud, men ambitionerne er de samme som de hele tiden har været, og jeg vil det her, uanset at jeg har ligget brak og syg i et årti.

Om det indebærer, som første løsning, at jeg får et job, er jeg afgjort ikke afvisende overfor, men, jeg vil se hvad der er af muligheder for at komme uden om den hurdle, i det mindste inden jeg går på arbejdsmarkedet og begynder som lønslave.

Kernen af problemet her er: Som element i den insolvens er underlagt, er jeg, fra lovens side, forpligtet til at opgive enhver pengebeholdning der overstiger 10.000 Dkr. til staten, hvorefter de skærer alt overskydende til deres kreditorer.

Hvordan jeg kommer uden om det, og hvilke foranstaltninger jeg skal tage for at realisere dette projekt, på trods af de vilkår jeg er i, er der ingen tvivl bliver svært, men samtidigt er jeg også overbevist om at der, i dette land, er muligheder for at komme igang, også selv om jeg, i fortiden, har levet så ansvarsløst som jeg desværre har været.

Spørgsmålet er hvordan, og det er her jeg håber på jeres hjælp =)

Simon

Before enlightenment, chop wood, carry water - After enlightenment, chop wood, carry water.

Fra Kbh, Amager.
Tilmeldt 17. Dec 11
Skrevet kl. 22:53

Kære Dirch!

Tusind tak for dit velovervejede og engagerede svar, det er virkelig værdsat.

Ja, forretnings idéen er på plads, så at sige: Jeg håber at leje en lille biks på amagerbrogade med et udstllingsvindue og muligheder for en lille seperat reception, og så lade mine billeder og udstillingsvinduet tale for sig selv.

Problemet er imidlertid, at alt det skal på plads, og jeg skal lære alt> fra bunden, regnskab, skat, regler for virksomheder, etc. - det hele er nyt territorie. Oven i det skal jeg forholde mig til at jeg, uanset hvor meget jeg ønsker det ikke var sådan, må bide i den ske at jeg ikke er klar til en skolegang, heller ikke en kort, det næste stykke tid.

Hvordan dette harmonerer med et arbejde kan jeg godt forstå du spørger om, men det er en subjektiv forskel der i sidste ende handler om hvordan miljøet jeg færdes i kontrolleres - I mit eget studie kan jeg sætte reglerne, og have en tryghed i det, og mere eller mindre trække mig, omend ikke andet efter et shoot, hvorimod jeg på en skole er underlagt nogle helt andre dynamikker som jeg, uanset at jeg gerne ville være det foruden, stadig ikke er stærk nok til at færdes i.

Men, for at vende tilbage til emnet, og kernen af min forespørgsel:

Hvordan kommer jeg uden om, elller igennem min dårlige økonomiske situation?

Og hvilke bøger/guides, skal jeg læse og arbejde mig igennem, så jeg vil kunne det samme som en person der har gennemgået et iværksætter kursus - er der bøger eller guides der giver det samme?

In any case, all the best, og tusind tak for jeres svar =)

Simon

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 22:58
Hej LeChatNoir.

En billig og sikker måde at kommer igang på er, at starte med en hjemmeside.

Hjemmesider koster intet i dag og der findes mange nemme og billige løsninger til at komme igang med.

Tag en masse billeder af både natur, personer og ting og læg dem op som ref på din hjemmeside. Du kan evt. dele nogle flyers ud i dit lokalområde med henvisning til hjemmesiden. Det er vel kun portræt foto der kræver lokaler, så det kan du sagtens vente med.

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra Kbh, Amager.
Tilmeldt 17. Dec 11
Skrevet kl. 23:27

Arch, I dont know much, but I do know: flyers are illegal :)

Besides, har en hjemmeside =)

http://www.wix.com/lechatnoir/portfolio

Feel free to browse =)

Don't get me wrong btw, jeg respekterer og sætter pris på dit indlæg, men.. i want a studio and a business, hence, not how not to, but: how to.

thanks =)

Simon

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 23:38
Hvilken typ gæld er der tale om?

Privat eller offentlig?
Fra Kbh, Amager.
Tilmeldt 17. Dec 11
Skrevet kl. 00:57

Hej Michael!

Ja det er den slemme slags - omkring 300.000 i lige dele offentligt og privat gæld - noget værre rod for at sige det som det er, men.. ja, har levet fra hånden til munden og i "overlevelses mode" i 10 år - hvis der er brug for en undskyldning for det.

Hvordan vil det påvirke min situation?

Simon

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 01:16

Det med hvad du kan eje og ikke eje - vil jeg stadig ikke "kloge" i - den eneste idé jeg får, er om du kender én - der kunne være ejer af firmaet - og du så kunne være ansat (og lave det hele..)

M.h.t. firmastart så prøv at tjekke disse sider:
http://www.startvaekst.dk/*Start/0/2 
http://www.virk.dk/cms/render/live/da/sites/virk/home.html

Firmaet skal registreres og have et CVR-nr - det kan gøres elektronisk.
Regnskabsmæssigt kan du normalt først få fradrag for udgifter efter den dator du er registreret.

Så skal du have en bankkonto til dit firma.

Så skal du kunne fører et regnskab - har kan jeg varmt anbefale programmet Summasummarum - ret billigt at købe og opfylder et hvert behov for en lille virksomhed.
Få en revisor til at hjælpe dig med at sætte konti m.v. op i programmet - herefter er det ret enkelt at skrive fakturaer og bogføre. Og hvis du er meget omhyggelig - så er dit regnskab faktisk automatisk lavet når året er gået. Få evt. igen hjælp fra en revisor et par timer til at lave årsafslutning.

Får du styr på de 3 ting - og du har din forretningsplan klar - så er du næsten igang.
(Bortset altså fra det med at eje noget - men bliver det en anden, der står som ejer - skal du nok have styr på det her alligevel)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)