Kære Amino og Læsere! Jeg er en mand på 32 der ønsker at starte min egen virksomhed som fotograf her i København, men to ting ( og med det en kæmpe opgave ) afholder mig fra at starte nu: 1. Jeg har ingen anelse om hvad jeg giver mig ikast med. - Jeg har uddannelsen så jeg kan levere en god vare, og jeg mener at mit niveau er godt nok til at folk vil betale mig for min tid, men, og det det er det store men, hvor starter jeg? Jeg har siddet og kigget på denne her side, men.. jeg er ikke en bogorm, tværtom, jeg har simpelthen ikke overblik over denne jungle og hvor jeg skal starte, og vil være begejstret og taknemmelig, for ethvert tip der kan fortælle mig hvor jeg starter med at bide de første hjørner af dette projekt. Jeg ved der findes iværksætter kurser, og jeg overvejer sådan ét, men jeg vil gerne uden om det hvis det kan lade sig gøre, af personlige årsager - hvilke guides læser jeg? hvilke regler, og tommelfinger regler skal jeg holde mig til, og.. hvor går jeg i gang? Det andet problem er, at jeg igennem de sidste 8-10 år har været voldsomt syg, og at jeg nu står i en situation hvor jeg er rask nok til at varetage denne opgave, men samtidigt er erklæret insolvent, how to solve når der samtidigt skal lejes lokaler, bygges om, købes udstyr, betales regninger og jeg skal have en hverdag til at løbe rundt? I den sidste forbindelse må jeg nævne at jeg er pensioneret lige for tiden, men at mine symptomer og sygdom, med ny medicin og personlig udvikling, har bedret sig så meget at jeg både vover og mener at jeg kan klare opgaven. Tak for at læse, og for de svar der måtte komme =) Simon |
Hej Simon,
Det bliver et skud fra hoften her.
På pension er du vist lidt sat på standby i det offentlige og der må være regler for hvor meget du må tjene osv Yderlige er pension vel ikke noget du sådan "bare lige" kan komme af?! Måske jeg ikke kender systemet.
Uanset hvad ville jeg starte et helt andet sted; få et job og læg penge tilside til leje af lokaler, opstart, egen husleje osv. når du har skrabet nok sammen.
Indse det, ingen bank vil nogensinde låne dig til eget virksomhed når du 1) er teknisk insovent 2) får pension
Jeg tror måske du ser eget firma som løsning nr 1 på økonomi og at komme igang med livet efter sygsom, og det er der intet galt med :) Dog synes jeg et realitettjek er på sin plads - du kommer ingen vejne uden en opsparing og den får du kun ved at arbejde. Tag 1 job, tag 2, 3... Der skal penge ind :)
Held og lykke ellers :)
Hilsen
Steffen