Så vidt jeg kan forstå, virker det som om der er en gråzone her?
Gråzonw synes jeg nu ikke der er tale om. Du kan ikke omdele noget på strøget uden at have indhentet en tilladelse.
Du skal stadigvæk have næringsbrev og tilladelse fra fødevaregionen ved omdeling af fødevarer. Med opfordring til at folk skal betale efter "hvad de har lyst" ligger der en indirekte opfordring til at betale for ydelsen. Der er ligeledes ikke noget forbud mod at lave dårlige forretninger i Danmark så betalingsdelen kan ikke stå alene for at vurdere om du sælger eller ej.
Uanset hvordan du vender og drejer det - så kræver det tilladelse at omdele eller uddele materialer på offentlig plads.
Ok, det var jeg godt nok ikke klar over! Det virker ikke ret logisk at skulle have tilladelse til at dele noget ud gratis i det offentlige rum. Må en mor så heller ikke amme et spædbarn uden at have næringsbrev og kommunetilladelse? Men mange tak for informationen.
Opfordring eller ej, har man et skilt med påskriften "drikkepenge", er det vel også indirekte at opfordre folk til at give det?
Ok, det var jeg godt nok ikke klar over! Det virker ikke ret logisk at skulle have tilladelse til at dele noget ud gratis i det offentlige rum. Må en mor så heller ikke amme et spædbarn uden at have næringsbrev og kommunetilladelse? Men mange tak for informationen.
Opfordring eller ej, har man et skilt med påskriften "drikkepenge", er det vel også indirekte at opfordre folk til at give det?
Helt enig med Henrik.
Det kræver tilladelse og fødevaregodkendelse og det er vel egentlig logisk nok - man bliver jo lige syg om maden er gratis eller ej og mon ikke de danske strøg vil vrimle med personer der vil tilbyde deres varer 'gratis' mod noget i kaffekassen hvis der ikke var et eller andet der regulerede dette :-)
- og du må naturligvis godt give din mor din medbragte mad men ikke dele det ud til fremmede - og jeg er temmelig sikker på at den ammende mor og kun tillader ganske få tætte familiære relationer at få stillet sulten ved hendes bryst... :-)