Så jeg så småt er ved at starte min virksomhed op, har jeg gjordt mig nogle overvejelser omkring en forretningsplan.
Jeg var til et fordrag med en iværksætter her for leden, som fortalte at det havde hjulpet ham rigtig meget at han havde lavet den. Så gik jeg hjem og søgte på Google, og der så jeg at det er ca 50\50 hvorvidt en forretningsplan er brugbar, og relevant og lave.
Hvad gjorde i? Hvilke ting taler for, og hvilke imod for at lave en sådan plan.
Da jeg startede min forretning i 2005, lavede jeg en forretningsplan og arbejde meget grundigt med den. Det er et rigtigt godt værktøj til at tænke hele virksomheden igennem. Efter jeg startede, her jeg ikke kigget i den, for på det tidspunkt er det virkligheden som man skal forholde sig til. Så mit råd er at lave en forretningsplan, selvom du ikke skal bruge den når du først er startet.
Jeg gad godt at vide hvem der har sagt at det ikke er et brugbart værktøj? Det er super vigtigt, og den skal i princippet laves inden opstart. Det er min mening :-)
Jeg er også klar fortaler for en forretningsplan. En forretningsplan er et glimrende styringsværktøj for rigtig mange virksomheder og det er derfor også enormt vigtigt, at det er noget du ikke bare lægger i skuffen, når du har lavet den, men derimod er det noget du skal kigge på ihvertfald en gang om måneden, da den har brug for revidering når tingene ændrer sig.
Der er rigtig mange, der bare bruger den til mødet med banken, for derefter at putte den i skuffen, men kendetegnende for de virksomheder er, at de meget ofte mister overblikket over deres virksomhed.
Forøvrigt så kan man lave forretningsplaner på mange måder. Min anbefaling er det iværksættersoftware som mamut har lavet. Det er har jeg anbefalet rigtig mange at bruge. http://www.mamut.com/dk/det.asp?id=9484