Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jura omkring software

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer alle

Jeg skal prøve at forklare så godt jeg kan uden at nævne navne osv.

Der er en person A der laver et stykke software. Softwaret indeholder en del følsomme oplysninger som f.eks CPR-nummer.
Databasen til det er en access-database med beskyttelse i form af et kodeord. Dette kodeord kan selvfølgelig brydes på 2 sek.

Hvis nu jeg begynder at lave samme type software som A, og nogle af A´s brugere ønsker at skifte over til mit software, må jeg så bryde det kodeord på databasen for at komme til brugerens data?

Der står INTET i betingelserne til det program A laver omkring data.
A kan vel ikke på nogen som helst måde ændre i betingelserne så det bliver ulovligt at hente oplysninger ud af databasen? Det er jo brugerens oplysninger, og A kan vel ikke på nogle måde ændre i betingelserne så brugeren bare "låner" oplysningerne?
A må jo ikke gemme f.eks. folks CPR-numre

Eller ændre i betingelserne så det gør det ulovligt for brugeren at flytte data ud af programmet?

Hvis nu koden ikke må knækkes på databasen, så må man vil bare side og skrive af når man har programmet åbent?

VH

Jesper

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 21:20
1 Der er regler vdr håndtering af cpr-numre

2 Jeg ville ikke acceptere en software hvor jeg ikke har fuld adgang til MINE data, det ville jeg chekke inden jeg anskaffer softwaren
Tilmeldt 14. Jan 12
Skrevet kl. 21:25

Ja det ville alle da sikkert gøre. Men der er mange folk der bruger det, og sikkert aldrig læser betingelserne..

Tænker mere på om det er noget han kan gøre?

I det store hele gøre noget som helst så folk ALDRIG nogen sinde kan tage data ud, og på en lovlig måde

Når han ser der kommer et stykke software som bliver en konkurrent til hans for at kunder ikke skal kunne skifte

Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 22:17

Jesper Vint:

Hvis nu jeg begynder at lave samme type software som A, og nogle af A´s brugere ønsker at skifte over til mit software, må jeg så bryde det kodeord på databasen for at komme til brugerens data?

Spørgsmålet er hvor ligger databasen rent fysisk, ligger den på brugerens pc eller ligger den på en server A kontrollerer.

Hvis data ligger på brugerens pc og brugeren enten selv har indtastet (indlæst) oplysningerne eller har adgang til oplysningerne er der intet til hindre for at du laver et program der trækker data ud til et andet program som brugeren så kan trække data olysningerne fra.

Da det er personfølsomme data må de naturligvis ikke videregives til 3. mand.

Ligger data på A's server må du ikke bryde koden.

/Kim

Tilmeldt 14. Jan 12
Skrevet kl. 22:23

Databasen ligger både lokalt på brugerens pc, og på en server, hvis brugeren har valgt online backup.

men selv om brugeren har valgt det, er den stadig også lokalt på brugerens pc

Tilmeldt 14. Jan 12
Skrevet kl. 22:24

og alle informationerne er jo nogle brugeren indtaster.

Når programmet installeres er databasen tom

Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Skrevet kl. 22:27

Jesper Vint:

Når programmet installeres er databasen tom

Så tilhører data brugeren og der er ingen problemer i at trække data ud, heller ikke selv om du skal bryde koden, data tilhører bruger.

Igen husk at da data er personfølsomme må de ikke videregives til andre.

/Kim

Tilmeldt 14. Jan 12
Skrevet kl. 22:34

Med hensyn til de er følsomme er jeg helt med på den. Det er heller ikke oplysninger jeg kommer til at kigge i da det hele foregår gennem et script.

Licensen kan heller ikke ændres så det bliver ulovligt at bryde koden og hente dataerne ud?

Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Skrevet kl. 22:39

Jesper Vint:

Licensen kan heller ikke ændres så det bliver ulovligt at bryde koden og hente dataerne ud?

Nu er der aftale frihed i Danmark, så en indgået aftale kan selvfølgelig ændres, men det kræver at begge parter er indforstået.

A kan godt fremadrettet ændre licensen så brugerne accepterer at koden ikke må brydes, men det kræver at nuværende brugere acceptere denne ændring.

/Kim

Tilmeldt 14. Jan 12
Skrevet kl. 22:47

Men han kan vel ikke ændre licensen til at koden ikke må brydes uden så brugeren har den kode? For som sagt er det jo brugerens data? disse data skal ilg. reglerne gemmes i 5 år.. Hvis så brugeren kun benytter programmet 1 år har han ikke mulighed for at give myndighederne oplysninger efter 4 år?

han er vel nød til at give brugerne en mulighed for at få deres data ud?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)