Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er dette DC der skyldes RSS ???

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Indlæg ialt: 600
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har for nyligt skrevet en artikelserie om ingefær for en bekendt på hans hjemmeside. For at undersøge om google har indexeret artiklerne, laver jeg sådan en google-søgning. Her opdager jeg så, at google har indexeret 2 versioner af mine artikler:

domæne/artikelnavn og

domæne/artikelnavn?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=artikelnavn

Efter en smule søgen finder jeg ud af, at det skyldes et fænomen kaldet "link tagging" og at disse URL'er åbenbart genereres af Yoasts Google Analytics-Wordpress plugin. Kort fortalt bruges URL'erne altså til at måle trafik fra mit RSS feed i analytics.

Jeg kan i øvrigt se, at google ikke har indexeret disse URL'er for de lidt ældre artikler på siden (eller Google medtager dem i hvert fald ikke i deres søgeresultater - hvilket måske kan skyldes brugen af canonical-tagget?).

Mit spørgsmål er kort og godt: betragter Google disse URL'er som dublicate content?

Vh. Jesper

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 15:00

Lige nu returnerer Google kun originalsiden på søgninger efter tekststrenge fra siden - så der er ingen problemer lige her og nu.

Det er dog altid en god ide at erstatte "?" med et "#" i tracking URLs, da Google ignorerer alt efter "#". Så er du sikker.

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 10:33

takker for svar.

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 09
Indlæg ialt: 770
Fra  HLnet Skrevet kl. 12:39

Fandt du en løsning på problemet Jesper?

Mit problem er at mine sider med utm_source=rss.... ranker bedre end deres orginale. Der er dog et cannonical tag som linker til den orginale, men alligevel har Google indekseret dem begge og ranker den forkerte bedre.

Nogen som kan hjælpe?

 iPhone 6

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 14:03

Heine:

Mit problem er at mine sider med utm_source=rss.... ranker bedre end deres orginale. Der er dog et cannonical tag som linker til den orginale, men alligevel har Google indekseret dem begge og ranker den forkerte bedre.

Nogen som kan hjælpe?

Ikke rigtigt: jeg deaktiverede analytics-pluginet, da jeg indså at jeg alligevel ikke brugte det (!) og så rettede mine url'er sig i løbet af et par uger i SERP.

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 09
Fra  HLnet Skrevet kl. 14:07

JesperG:

Heine:

Nogen som kan hjælpe?

Ikke rigtigt: jeg deaktiverede analytics-pluginet, da jeg indså at jeg alligevel ikke brugte det (!) og så rettede mine url'er sig i løbet af et par uger i SERP.

Tak. Det vil jeg også prøve.
Men mine urls med utm_source=rss... viser stadig den samme side. Så tror Google vel stadig på at det er en anden side? 

 iPhone 6

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 14:16

Ikke fordi jeg ved specielt meget om den slags, men here goes: Når du bruger ? i en url, er ? og alle tegn efterfølgende en parameter - dvs. hvis du skriver "www.ditdomæne/dinartikel/?et-eller-andet-tilfældigt" så kan du stadig tilgå den side, du befinder dig på (www.ditdomæne/dinartikel/) på trods af at du har skrevet noget andet efter ?. Når analytics-pluginet tillægger dine url'er disse ekstra parametre, finder google ud af det, indekserer dem og viser dem i SERPs. 

Når du deaktiverer eller sletter analytics-pluginet, stopper det med at tillægge dine url'er de irriterende parametre og google kan derfor heller ikke længere indeksere dem. Resultatet heraf bliver naturligvis at google stopper med at vise de forkerte url'er i SERPs...efter lidt tid.

Sagt på en anden måde; at du kan tilgå dine sider med forskellige parametre, betyder ikke at dine sider findes på en masse forskellige url'er - og derfor vil google heller ikke finde dem på disse urler, hvis du fjerner dét, der tillægger dem parametrene (analytics-pluginet).

Håber det var svar nok, ellers skal jeg gerne uddybe.

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 09
Fra  HLnet Skrevet kl. 14:29

Tak for dit svar, Jesper.
Dog har jeg deaktiveret det plugin, og så regnede jeg med at domæne/artikelnavn?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=artikelnavn ville give en 404 (eller linke til det originale indlæg). Desværre virker siden stadig, og derfor tror Google vil at den stadig er relavant (på trods af et canonical..)

 iPhone 6

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 14:35

Heine:

Tak for dit svar, Jesper.
Dog har jeg deaktiveret det plugin, og så regnede jeg med at domæne/artikelnavn?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=artikelnavn ville give en 404 (eller linke til det originale indlæg). Desværre virker siden stadig, og derfor tror Google vil at den stadig er relavant (på trods af et canonical..)

Nej, det er jo netop dét, jeg mener! En parameter vil aldrig give en 404, fordi du altid vil kunne tilgå dine sider med ALLE parametre. Prøv selv at skrive noget andet efter ?-tegnet i url'en...

Hvis du har dekativeret pluginet, er det bare at vente en uge eller to.

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 09
Fra  HLnet Skrevet kl. 14:42

JesperG:

Hvis du har dekativeret pluginet, er det bare at vente en uge eller to.

Det vil jeg så prøve så. Mange tak for hjælpen :-)

 iPhone 6

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)