Det ser ud til at vaere et herligt forum. Godt sat op med fokus paa brugervenlighed. Dette er min foerste post herinde og jeg noterede mig til min overraskelse en ting. Jeg havde regnet med at der ville vaere en diskussion af marketing strategier og diverse udformninger af disse. Istedet ser jeg at de fleste indlaeg handler om hvor man billigst faar tryk paa golfbolde eller A3 flyers. I mine oejne svarer det lidt til personen der gerne vil vaere professionel bokser og faar et forum til at spoerge om raad for derefter at bruge tiden paa at spoerge om hvilke handsker og sko der er de bedste. Hvorfor spoerger han ikke om hvordan han bedst traener? Eller hvad han skal goere og om det han har taenkt sig er korrekt? De fleste der ved noget om marketing kan fortaelle at det ikke er den virksomhed der ved hvor man kan faa trykt de billigste A3 flyers der faar stoerst succes. Det er snarere den virksomhed med den bedste marketing strategi. Blot et lille venligt ment indspark. |
Strategi vs. Dag til dag
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
- 1
Og med et tankevækkende indlæg ovenikøbet. De overvejelser, jeg gør mig, og som jeg også tror de fleste andre aminobrugere sidder med er nok hvad man vil kalde taktiske overvejelser eller hverdagsovervejelser: Skal jeg bruge det ene eller andet medie til min markedsføring. (F.eks. har der været en tråd omkring online versus offline markedsføring). Er PR bedre/billigere end annoncering, og hvordan laver man effektiv pr (og hvem kan man få til at hjælpe sig). Hvor får man lavet billige reklamekuglepenne osv. Samt advarslerne mod de annoncehajer af mere eller mindre tvivlsom karakter, som vi alle får i røret nu og da. Det er dagligdags spørgsmål, som det kan være rart at dele erfaringer og få inputs omkring. Du efterlyser en drøftelse af markedsføring fra et strategisk perspektiv, og det vil vel sige, at man forstår markedsføringen som en integreret del af hele virksomhedens forretningsstrategi, hvis jeg forstår dig korrekt? Jeg har selv et enkelt tip, jeg gerne vil dele: For et par år siden startede jeg + en ven en virksomhed op, der skulle sælge udendørs bade, opvarmet med brændeovne. Vores strategi var, at vi opfandt navnet vildmarksbad for disse bade. Vi satsede så på, at andre firmaer ville begynde at bruge dette navn, sådan at vores hjemmeside vildmarksbad.dk ville få gratis reklame, og folk ville finde os på nettet, når de nu søgte på vildmarksbad. Dette skete faktisk. (I øvrigt er strategien inspireret af en opgave, min morfar lavede om fordelene ved markedsføring, når et produktnavn bliver til et generisk navn; dengang han gik på handelsskole tilbage i 30''erne) Så dukkede der en konkurrent op, der brugte sine forbogstaver sammen med vildmarksbad (altså nn-vildmarksbad.dk). Så den strategi var altså ikke ufejlbarlig. Trin to kunne så være at begynde at nedlægge fogedforbud mod de andre firmaer, der har stjålet vores navn; jeg ved ikke, om det vil ske, da jeg ikke er med i firmaet længere. Selv synes jeg ikke, det er en god idé, fordi andres brug af navnet trods alt stadig er god reklame for virksomheden. Er det sådan noget som det, du efterspørger som markedsføringsstrategi, eller skal vi mere over i SWAT-analyser og forretningsplaner og den slags? mvh Kristian |
Jeg vil til dels give dig ret, men hvis man står og mangler en leverandør er det vel meget relevant at smide en tråd op med det. Jeg tror problemer måske også ligger ved at mange af den slags tråde hvor der virkelig er kød på, bliver trukket væk fra forummet og taget over email istedet for, på den måde er Amino et mødested for folk, men de rigtige tips og tricks bliver kommer ikke frem i forummet. Men selvfølgelig er det nok også ofte de ting som koster penge, men efter min mening kan der godt komme op på Amino, der sidder mange virkelig kompetente folk herinde jo. Jeg vil give dig ret i at din marketing strategi er meget vigtigt, så vigtigt at du nok sjælent deler den med et helt forum, så derfor ser man ikke meget af det herinde. Forskellen for mig på Amino, sådan siden jeg startede, er der er klart mere liv, men der er også kommet mere af det der er knap så relevant. Der er stor fokus på at man giver Amino rabat når man smider sine ting op, gør det da også gerne, men har snakket med flere brugere der siger de for mange henvendelser og spørgsmål herinde fra, men det gir meget sjælent anledning til et samarbejde. Det tror jeg går folk måske kunne falde fra, jeg vil da gerne sidde og svare på spørgsmål om mine produkter og hjælpe med råd og vejledning indenfor det jeg har forstand på, misforstå mig ikke. Men hvis man kun får henvendelser og spørgsmål, som ikke fører til meget mere, så falder folk nok lidt fra... og tjekker kun ind når de selv skal bruge noget konkret. |
Hej Kristian. Har i lukket firmaet vildmarksbad.dk Jeg søgte lige efter jer, fordi jeg meget gerne ville hører om det var muligt at handle lidt med jer. Med venlig hilsen Thomas |
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)