Jeg har på det sidste overvejet at hæve min pension(tjent mens jeg var medarbejder) og invistere den i aktier eller lign. Så jeg tager fat i mit pensions selskab og beder om at få dem udbetalt, men dette kunne ikke lade sig gøre. Kan det virkeligt passe at man ikke selv bestemme over sin pension ???
Kan det virkeligt passe at man ikke selv bestemme over sin pension ???
Ja, du kan som hovedregel ikke få udbetalt din pension før pensionsalderen. Men afhængig af din forskring kan du ofte selv administrere dit eget depot og dermed købe og sælge værdipapirer.
Man burde kunne hæve sin pension, men man skal vidst betale 60% i skat af den.
De 60% i skat er så i de undtagelsestilfælde, hvor en pension kan ophæves før tid. Hovedreglen er nej og grunden skal som oftes findes i overenskomster, hvor formålet netop er at sikre den forsikrede penge når vedkommende pensioneres.
Men ja - spørg forsikringselskabet i hvilke situationer netop din forsikring kan hæves før tid. Det er typisk ved udrejse af Danmark, ved manglende efterføkgende indbetalinger mv.
Ofte kan man det - men ikke ved bare at hæve den. Du skal se det som en beskyttelse. De pensioner du selv rent indbetaler, kan du i en del fald hæve ved at betale 60% - men hvis det er pensioner som led i et arbejdsforhold eller noget aftaler har dækket, så er det en beskyttelse af mange mennesker, at de ikke bare kan hæve dem mod f.eks. 60%
Mange ville bruge dem direkte på en ferie til Thailand, en ny bil eller værst, en god druktur. Pensioner i altaleforhold er lavet for PENSION og de kan komme ud, sjovt nok - når man går på pension eller på anden måde tvinges til at forlade arbejdsmarkedet før tiden.
Se hellere om ikke du kan få lov til selv at gamble med om hvad de skal stå i - aktier eller andet, men accepter, at pension er pension
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
De 60% i skat er så i de undtagelsestilfælde, hvor en pension kan ophæves før tid. Hovedreglen er nej og grunden skal som oftes findes i overenskomster, hvor formålet netop er at sikre den forsikrede penge når vedkommende pensioneres.