Jeg står i en meget speciel situation. Jeg står og skal til at finde navn til den virksomhed jeg vil skabe. Jeg vil gerne starte et enkeltmands virksomhed, og som freelancer.
Jeg syntes det er meget svært at finde et navn til selve virksomheden. Jeg har tænkt meget over at bruge mit eget navn og holde den til f.eks. "Alex Westergaard Freelancer", men jeg er i tvivl om det virker for personligt, og ikke specielt fremtids sikret.
Jeg vil starte som enkelt person, men har ingen ideer om jeg får brug for at udvide eller andet senere hen, så her er mit spørgsmål.
Hvad ville være bedst at gøre i given situation, da jeg gerne vil frembringe mig selv, uden at lyde for personlig i navnet?
Et enkelt råd herfra er at det kan være helt fint at være meget personlig. Jeg har som freelancer gennem 11 år oplevet at mange kunder vælger mig netop fordi jeg er freelancer. Selv store virksomheder vælger freelancere fordi de er nemme og hurtige at arbejde med, fremfor en flok kanaljer der kommer fra et stor bureau med powerpoints og jakkesæt.
Derfor vil jeg anbefale dig at markedsføre dig som Alex Westergaard, hvis det er det du er.
Der er heller ikke noget mere plat end en enkeltmandsvirksomhed, der konsekvent kalder sig for "os" for at få det til at lyde mere corporate.
Hvis du en dag vælger at ansætte, så kan overveje at finde et andet navn senere hen.
Hvis du en dag vælger at ansætte, så kan overveje at finde et andet navn senere hen.
Jeg har bare den frygt omkring firma navne-skift. Jeg er måske en smugle bange for at gå en risiko til at større navneskift, og for at det vil ødelægge den optjente "rank" i firmaets navn, ved at ældre kunder måske ikke finder frem til nye navn.
Er dette en absurd tanke, eller er det bare en beslutning man må træffe på tidspunktet der måske forekommer?
Jeg tror ikke at det er så stort et problem. Virksomheder skifter navn hele tiden af forskellige årsager, typisk fordi de fusionerer eller bliver opkøbt. De løser typisk problemet ved at beholde det gamle domæne-navn og viderestille det til det nye site.
Hvis du en dag skulle gå fra at være enlig freelancer til rent faktisk at have folk ansat, så vil det alligevel markere et stort skift i din virksomheds profil. Og det bør nok alligevel markeres med skift af hjemmeside, m.m. Så jeg tror du lander i problemet alligevel.
Hvis du en dag skulle gå fra at være enlig freelancer til rent faktisk at have folk ansat, så vil det alligevel markere et stort skift i din virksomheds profil. Og det bør nok alligevel markeres med skift af hjemmeside, m.m. Så jeg tror du lander i problemet alligevel.
Jeg kunne godt tænke mig at komme der hen hvor jeg kan beholde navnet, om jeg så skal skifte layout på sitet eller ligene, er mig helt ligemeget. Jeg vil gerne opnå at lave så få offentlige skift på den virksomhed jeg starter.
Det er fint nok, men hvis du p.t. ikke aner om du ender med at ansætte andre, eller din virksomhed bliver købt af andre, eller om du vælger at gå sammen med nogle andre i en helt tredie virksomhed, så synes jeg at du bekymrer dig unødigt. Det er dæl'me svært at forudse hvor man er om 3 år.
Hvad ville være bedst at gøre i given situation, da jeg gerne vil frembringe mig selv, uden at lyde for personlig i navnet?
Så længe du arbejder freelance er det dig selv du skal markedesføre. Så det er ingen skam at være personlig i navnet, med den formodning om at virkelig står inde for det du udfører.
Jeg kan se at domænenavne med Westergaard er optaget ( øhh - dog ikke westergaard.xxx)
Jeg kan se at domænenavne med Westergaard er optaget ( øhh - dog ikke westergaard.xxx)
Hvis jeg ender ud med at starte som "Alex Westergaard Freelancer" har jeg allerede et domain navn jeg holder øje med. Vil ikke offentliggøre det, da jeg endnu ikke er 100% sikker endnu.
Kunne da godt tage ".xxx", hvis jeg nu også arbejde freelance til noget der havde med det at gøre, men nu er det som "Web Developer & Graphic Designer" jeg starter op.
Hvis jeg ender ud med at starte som "Alex Westergaard Freelancer" har jeg allerede et domain navn jeg holder øje med. Vil ikke offentliggøre det, da jeg endnu ikke er 100% sikker endnu.
Hvorfor køber du det ikke bare med det samme? Så er du sikker på at du har det. Det koster jo ikke ligefrem en bondegård og du kan jo altid lade det gå tilbage om et år hvis du ikke gider betale de 36 kr. til DK-Hostmaster for et ekstra års leje.
hvis du mener det skal være domæne-navnet, så mener jeg at kan huske fra tidligere tråde, at de erfaringsmæssigt bliver fravalgt, fordi navne er for lange.
Det var såmænd derfor et kort navn og direkte blev foreslået.