Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til velgørende side.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Håber nogen kan hjælpe mig med mine svar, da jeg ikke kan finde svar nogen steder.

Har ringet til:

SKAT

Kommune

Nødhjælps org.

Googlet løs

Sagen er den at, jeg har bygget en side hvor man kan donere et beløb - Det beløb de donere går naturligvis ind på min bankkonto og de penge vil jeg sende videre til en nødhjælpsorganisation.

Jeg har ikke gevinst for øje, så det er 100% frivilligt og jeg er alene om det.

Jeg kan ikke oprette en forening da jeg skal have 3-5 medlemmer og vedtægter. Der blev nævnt "særlig ejer forholds" konto, men med meget tvivl. Hvis folk blot sætter penge ind, vil jeg blive beskattiget og de penge jeg donorer vil jeg få fradrag for - det no go, da det ikke er mig der donere men brugerne.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig på vej, så jeg kan få det op og køre - Det hele er klart, bortset fra det praktiske her. Tak herfra Smile

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 13:42

Kan desværre ikke hjælpe dig, men jeg er nysgerrig efter at høre hvorfor du har gjort dette, istedet for at lave noget samarbejde med en udvalgt nødhjælpsorganisation.

Der var en anden Amino bruger der tidligere talte om noget doneringsarbejde, måske i kan være flere om samme ide.

Mvh. Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:33

Ja det virker heller ikke så ligetil - havde håbet på en revisor eller lignende kunne kunne hjælpe mig lidt på vej herinde.

Jo, pengene går skam også til anerkendte organisationer som Røde Kors osv. Hos dem kan man starte en privat indsamling - men problematikken er når jeg laver en "offentlig" indsamling, hvor alle kan donere.

Går pengene så bare ind op min konto, så får jeg vist problemer med SKAT. Så kunne jeg måske gøre det igennem en anden organisation som betternow. Problemet er bare de tager nogle % af de indsamlede penge.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:15

Hvis jeg nu fik nogle "medlemmer" altså frivillige og kom over den magiske grænse på 3 medlemmer, ville jeg så kunne gøre den som en forening og ville det så være en fordel - Altså ville det være muligt at donere penge til hjælpeorg som forening?

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 14:27

Danielkj:

Ja det virker heller ikke så ligetil - havde håbet på en revisor eller lignende kunne kunne hjælpe mig lidt på vej herinde.

Jo, pengene går skam også til anerkendte organisationer som Røde Kors osv. Hos dem kan man starte en privat indsamling - men problematikken er når jeg laver en "offentlig" indsamling, hvor alle kan donere.

Går pengene så bare ind op min konto, så får jeg vist problemer med SKAT. Så kunne jeg måske gøre det igennem en anden organisation som betternow. Problemet er bare de tager nogle % af de indsamlede penge.

Har du forhørt dig i nogle af de "hjælpe organer" der er til rådighed for iværksættere. Ved at KEC i København da kan give en masse rådgivning.

Mht. at pengene går til anerkendte, så syntes jeg du skal passe ekstremt på, for det kan let virke for overfladisk hvis det ikke laves mere specifikt. Hvad er dit mål med det hele? Vil du bare gerne hjælpe flere organisationer, eller har du noget specielt i tankerne (der er jo donationsmuligheder nok).

Der har jo været kritik af forskellige organisationer tidligere, så konto skal der virkelig være ordentligt styr på, jeg ville da foretrække at betale direkte til en konto hos f.eks. Red Barnet (nu støtter jeg så kun Nourish The Children igennem køb af mad), er det en konto til en ekstern, så ville jeg da lige tænke mig om en ekstra gang.

Hvis det var mig, ville jeg nok se om det var muligt at lave en konto/giro direkte hos de organisationer du samarbejder med. Jeg syntes ellers Betternow skriver at det er gratis...men ved dybere undersøgelse kan jeg godt se det koster lidt for organisationen.

Hvad vil du egentlig have ud af det selv, andet end at det føles fantastisk at hjælpe?

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 14:42

Hej,

Uden i øvrigt at tage stilling og med forbehold for ikke at have set dine vilkår for indbetalingerne på din bankkonto på din hjemmeside, vil jeg blot konstatere - udelukkende fra en skattemæssig synsvinkel:

Hvis IKKE du har erhvervet ret til de beløb, der bliver sat ind på din bankkonto, vil du heller ikke skulle beskattes.

Erhvervet ret, er et begreb der kan diskuteres, og det kunne det så godt blive i din situation.

Hvem ejer beløbene på din bankkonto, når de står der?

Jeg forstår ikke helt dit koncept, og hvad sker der med renteindtægterne fra de deponerede beløb?

Hvem ejer dem?

Hvordan skiller du pengene til velgørende formål fra dine egne penge?

Og hvordan gør dine kreditorer, hvis du skulle have for meget gæld?

Betragtes indestående så, som dine midler?

I det hele taget syntes, jeg du skulle få helt styr på de juridiske detaljer, før du samler ind fra offentligheden til velgørende formål, og midlerne kommer til at stå på din bankkonto.

Når du har gjort det, vil det være nemmere at komme med en helt skarp skatteretlig analyse.

Med venlig hilsen,

Jan Kristoffersen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)