Jeg er jo i den heldige situation at jeg har været iværksætter siden jeg var 16 år, -så det ville være helt utlænkeligt for mig ikke at lave præcis hvad jeg har lyst til. Efter at have været et par år på Amino lavede jeg for lidt over et år siden et et lille event for onlinebusiness-iværksættere gennem min blog hvor jeg på en relativ simpel og enkel måde på tre måneder skaffede en omsætning der kunne give et overskud svarende til dagpengesatsen. Det gjorde jeg fordi der var megen snak om umulige banker, og fordi jeg mener at iværksætteri handler mere om iværksætterens drive end bankrådgiveres mangel på samme. I den forbindelse var der nogle der ønskede at se noget tilsvarende for fysiske butikker, - en forretningsform der jo ikke er så voldsomt meget repræsenteret på Amino. Men der er jo en del der læser med alligevel, for Amino rummer jo meget bredt selvom de mest aktive skribenter nok er online-folket. De fysiske butikker rummer nogle udfordringer omkring startkapital m.v. - men det er så også hvad det er, nemlig udfordringer! Faktisk gælder det for både online- og fysiske butikker, at det ikke er pengene der gør udslaget mellem om det lykkes eller ej. Primus motor i ethvert projekt er nemlig DIG, - ikke "andre" eller "samfundet". Nu har jeg så siden aprl `11 været teamet op med nogle iværksættere der med mig som mentor har startet fysiske forretninger op. Vi har stiftet en andelskasse og har af den vej i fællesskab skabt den fornødne kapital til de fysiske rammer. Nu er jeg blevet opfordret til at gøre lidt status. Den største overraskelse for de nye ivrige iværksættere, har været at de har skullet arbejde med sig selv. Der er jo en årsag til at hver 7.de butik lukker, og det er hverken "samfundskrise" eller "internethandel" - men derimod sløvsind. X-Faktor er ikke noget der skal ses på fjernsynet, - det skal medbringes på arbejdet som iværksætter ;-) Se de første 20 sekunder af denne &feature=related">video og så 20 sekunder af denne &feature=related">video vedr. en Wiikonsol - og så har du egentlig essensen af både hvilke grænser iværksætterne har måttet krydse, for at kunne blive rustet til livet bag disken, - og hvor stor en betydning det få have at have gjort det. Det kan faktisk virke utroligt pinligt at skulle "té sig på den måde", men hvis sandheden skal frem så er de fleste iværksættere enormt dårlige til at sælge sig selv. Det er jo dælme et problem hvis man er virksomheden, - hvad de fleste iværksættere jo oftest er. Bevares hvis man har opfundet en telefon eller et community så er det varen, -men hvis man sælger ting som andre også sælger, - så ligger forskellen jo hos indehaveren. Derfor har vi været på forskellige kurser. Når man er en 12-14 stykker så kan man lave sådanne kurser på fordelagtige økonomiske vilkår, og det er jo en investering i det vigtigste råstof gennem hele livet, - nemlig sig selv. Faktisk var det sådan, at en studietur til London gav direkte afsmitning på bundlinijen i forretningerne, simpelthen fordi mersalget steg ganske betragteligt. Grundlæggende - og det er altså min personlige holdning - så griber de fysiske små-forretninger generelt salget forkert an. (Små-butikker er for mig der hvor indehaveren selv er tilstede det meste af tiden). Det man gør forkert efter min mening er, at man prakker kunderne noget på når man føler sig presset til at skulle sælge noget fordi det er lidt sløjt med omsætningen. Noget jeg til gengæld har fundet meget mere effektivt, er at give kunderne lyst til at købe noget. Faktisk så mget lyst, at de slet ikke kan lade være ;) Nu er der gået et ½ år, - og det går strygende. Ingen er blevet millionærer, men Julehandlen har været god, men først og fremmest så har det været en god oplevelse for de nye butiksindehavere at starte op. Deres drøm om hvordan det skulle være at få sin egen forretning er selvfølgelig lavet radikalt om, -virkeligheden er anderledes end drømme - men til gengæld har Mentorordningen gjort at man har givet den en ekstra skalle på tidspunkter hvor man troede man ikke havde mere at trække på. Derfor vil jeg også opfordre alle jer der har fysiske butikker, - små som store - om at komme lidt mere på banen her på Amino. Fortæl om jeres forrretninger, jeres dagligdag og jeres udfordringer og lad os hjælpe hinanden. Det er muligt at smørrebrødsforretningen, genbrugsbiksen eller børnetøjsforretningen ikke syner af så meget, når flertallet på Amino tilsyneladene er igang med det nye Facebook eller Google, men husk på at for dig, der vil starte en fysisk butik er der jo et krav om tilstedeværelse i arbejdstiden - man skal gå all-in -og iværksættere der går all-in fortjener den største respekt, uanset hvilken forretning de har. Så ud af busken, og kom ind i fællesskabet på Amino som aktive skribenter. Michael |
Dejligt at høre at fysisk butik stadig kan lade sig gøre og det ikke hele er web.
Hvilke typer butikker er med og er de alle i kbh.