Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anpartshaver ønsker at sælge sin andel af virksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Feb 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino

Vi er to anpartshavere, som hver ejer 50% af en virksomhed. Det er en god virksomhed, dog er der ikke noget overskud, idet al indtjening er brugt på udvikling mv. Virksomheden har nogle super spændende projekter (der er postet ca. 200.000-300.000 i de nye projekter / dog ingen indtjening endnu), som endelig er ved at være køreklar. Virksomheden består af en fysisk butik og en webshop (giver indtjening) + to nye projekter.

Der ligger kun en standard ApS kontrakt mellem os. Min kollega har nu ønske om at splitte virksomheden op. Jeg ønsker ikke at sælge min del af virksomheden, da jeg ønsker at drive det videre. Derfor har jeg modtaget et tilbud, som er meget højere, end hvad virksomhenden reelt er værd. Det er et tilbud som jeg ikke kan få en nærmere økonomisk forklaring på, da det blot er lavet udfra min kollegas synspunkt. I princippet er den ikke noget værd på papiret. Men forstår selvfølgelig godt, at den i min kollegas øjne er noget værd. Vi har begge fået en ok løn og har et par ansatte. Virksomheden omsætter for ca. 3 mio om året.

Nu er mit spørgsmål. I kontrakten står der, at jeg skal tilbydes anparten. Jeg ønsker dog ikke at give det beløb, og tror bestem heller ikke den kan sælges for det beløb til en anden part. Hvis nu der var en der gerne ville købe den, kan jeg så efterfølgende godt springe til og købe anparten? Der står blot i kontrakten: Hvis en anpartshaver ønsker at afhænde dine anparter, skal disse foørst tilbydes direktionen på de øvrige anpartshavers vegne til fordeling mellem de interesserede anpartshavere efter deres respektive anparter. Andet står der ikke!

Håber der er nogen der har et par gode råd. Kommer gerne med yderligere oplysninger.

På forhånd tak for hjælpen.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:01

Sælg din virksomhed på Amino virksomhedsbørs!

• Opret gratis annonce
  • 100% anonymt
  • Danmarks største virksomhedsbørs
Opret din gratis salgsannonce her!
Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Oct 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:24

Hej Rolle

Jeg kan ikke se om det er et gl indlæg, har oplyst du har oprettet 1/8-2012?

Normalt når anparthaver  (nr1) ønsker at forlade/sælge sin andel fastsætter denne en pris på virksomheden.

Dette deles self. med faktor 2.

Vil/kan anpartshaver nr2 ikke betale denne pris, er anpartshaver nr 1 tvunget til selv at købe hele virksomheden til det forslåede beløb, håber jeres advokat har præciseret dette i kontrakten.

Mvh

Benny

Tilmeldt 7. Feb 07
Skrevet kl. 23:47
Tak for hurtig svar. Men vi har ingen kontrakt ml. Os. Kun en standard kontrakt udleveret af revisoren, og den er meget sparsom. Jeg ønsker jo ikke at sælge. Det kan jeg vel ikke tvinges til, bare fordi jeg ikke vil betale en urealistisk pris for min kollegas anpart?
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 00:04

Rolle27:
Men forstår selvfølgelig godt, at den i min kollegas øjne er noget værd. Vi har begge fået en ok løn og har et par ansatte. Virksomheden omsætter for ca. 3 mio om året.

Naturligvis har virksomheden en værdi.

Nu når I har været så letsindige ikke at have anpartshaveroverenskomst, så må I vel vælge at få den værdisat ud fra kerneforretningen og dette kan revispr vel gøre.

Det er urealistisk at tro at din partner kan få noget for ikke realiserede projekter, til trods for I har anvendt overskuddet til udvikling af disse, såfremt de ikke er køreklar.

Men er de køreklar, så er der givetvis tale om værdisættelse af de 2 projekter (og der kan man ikke bare sige at værdien er det der er brugt på udvikling) samt en værdisætning af kerneforretningen.

Så alt i alt er det vel rimeligt at den indtægtsgivende aktivitet værdisættes og der betales for den og projekterne kan I så efterfølgende sætte til salg og så dele provenuet.

Og sørg nu for at alle fremtidige aftaler mellem jer laves skriftligt, så der fremover ikke er nogle misforståelser.

Køb ren argan olie her

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 00:11

det er tit den største fejl anpartshavere gør, ikke at få lavet en anpartskontrakt samtidigt med at anpartselskabet bliver stiftet, der skal laves inden penge og forventet indtægt kan blive et muligt konflikt spørgsmål.

Tror det forholder sig sådan at hvis du afslår at købe, så er den anden part fritstillet i at sælge - men er ikke helt sikker.

Muligheden er selvfølgelig også den at andelen ikke kan sælges da virksomheden på nuværende tidspunkt ikke er noget værd. Køber vil sandsynligt bede om at få diverse økonomiske tal udleveret, selskabet bliver ikke bedre økonomisk stillet ved at der kommer en ny anpartshaver i stedet. Muligheden er også den at den nye køber gerne vil vide hvem den anden ejer er, for at sikre sig at kemien er til et fornuftigt samarbejde.

Fra Middelfart
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 74
Fra  Lindholm Boligrådgivning Skrevet kl. 10:06

Hejsa

Så vidt jeg kan se, er der ikke andet at gøre end at få revisor til at beregne virksomhedens reelle indre værdi. Arbejdet skal jo under alle omstændigheder gøres, hvis den ene anpart skal udbydes til salg til tredjemand.

Når man først er blevet uenig, er der ingen længere, der tænker logisk og realistisk. Du vil have anparten så billigt som muligt og din kompagnon vil sælge den så dyrt som muligt. Der er jo givet også nogle forpligtelser, der skal kapitaliseres og modregnes i en reel værdi, når I har ansatte.

Betal en dygtig revisor for at få prissat virksomheden og få så anparten overdraget ved en ANPARTSOVERDRAGELSESAFTALE denne gang, hvor der netop er taget  højde for alt, så I ikke også efterfølgende skal til advokater og via retssystemet for at få de sidste ting på plads.

Held og lykke :-)

Fra København
Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 10:43

Hej Rolle27

Jeg har sendt dig en PM.

Mvh

Jørgen

Fra København
Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 10:45

Eller rettere...har forsøgt på det, da du har denne funktion slået fra :-)

Tilmeldt 7. Feb 07
Skrevet kl. 20:15

Kære Alle

Tak for jeres svar...

Det jeg stadig er noget i tvivl om er, hvis nu jeg ikke ønsker at tage imod det tilbud der foreligger, så vil min kollega måske forsøge at sælge til 3 part. Hvis der kommer en mulig køber, der takker ja til det tilbud - kan jeg så efterfølgende acceptere tilbuddet? Eller er løbet så kørt for mig?

Tror det bliver svært at sælge til 3. part - men sandsynligheden er der jo.

På en måde er det også lidt belastende, at jeg nu skal finde en pris (bruge pege på det), når det tilbud jeg har modtaget er "taget ud af den blå luft". Men sådan er "gamet! jo nok bare!!

Men er rigtig glad for alle jeres input.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)