Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed delt mellem to Virksomheder

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Ja jeg ved godt at Emne titlen lyder lidt kringlet.

Jeg er interesseret i at finde ud af om det er tilladt (regnskabsmæssigt) at dele et firma med en anden kammerat som har sit eget firma.

Jeg er ved at starte et nyt koncept sammen med en kammerat, og vi har hver vores personligt ejede firmaer. Vores koncept (eller firma) vil (forhåbentlig  ) have en indtægt, men jeg synes det virker besværligt at starte et nyt firma bare for det.

Er det ikke muligt/tilladt blot at dele alle indtægter og udgifter i hver vores firmaer (hver for sig) ?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:06
Nej, ikke hvis det hele skal køre i en samlet pakke, hvis det skal være lovligt må i fordele kunderne mellem jer, da de skal have en faktura med jeres cvrnummer på, så det mest praktisk vil være et A/S, ApS eller I/S til dette formål.

Det vil ikke være lovligt blot at fordele indtægter og udgifter efter forgodtbefindende uden videre papirarbejde mellem de to selskaber.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 12:10
Jeg vil nu mene at det ene firma kan fungere som underleverandør til det andet. Så kan dit firma fx. lægge navn til fakturaerne og indkassere pengene. Din vens firma skal så fakturere dit firma for serviceydelser og lign. Men hvis i vil fremstå med et nyt samlet firmanavn, kommer i ikke udenom minimum et I/S.
Fra Kolding
Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 14:15
De 2 virksomheder kan etablere et I/S sammen vedr det pågældende koncept, og hvis ønsket er at drive det sammen må det også forretningsmæssigt være det optimale. Et I/S kan etableres formløst, men jeg anbefaler at i i så fald laver en interessentskabskontrakt.

I skal være opmærksomme på hæftelsesformen ved et I/S og bør- efter min opfattelse-hvis det er det i vil kontakte advokat og revisor.

mvh Jon

Jon, jst@lett.dk, tlf 82282032
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)