Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

AKTIER

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 28. Dec 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål ang. aktier:

Hvis man køber en aktie i et selskab, og selskabet bliver opkøbt senere hen, hvordan bliver aktien så vurderingssat? altså vil den blive samme kurs som det firma der opkøber dem eller hvordan?

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:37
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Maimann

Sådan som jeg forstår dit spørgsmål, så skal du jo sælge din aktie, før at firmaet bliver opkøbt. Hvis et firma opkøber et aktieselskab, så giver de oftes et tilbud til selskabets aktionær. Hvis det er et firma med succes, ligger tilbudet oftes over den normale kurs.

Hvis ikke det er det, som du mener med dit spørgsmål. Så må du lige omformulere spørgsmålet :)

Mvh

Mark

Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 19:00

Jeg er ikke 100% sikker i dette. Men for at opkøbe et aktie selskab, skal du vist have største-magten (51+%) af alle aktier? din aktie skulle gerne forblive det samme, selv om et virksomhed opkøber et aktie selskab, for aktierne tæller vist kun for det firma som aktierne er givet fra.

Er ikke sikker.

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 19:14

Alex Westergaard:

Jeg er ikke 100% sikker i dette. Men for at opkøbe et aktie selskab, skal du vist have største-magten (51+%) af alle aktier? din aktie skulle gerne forblive det samme, selv om et virksomhed opkøber et aktie selskab, for aktierne tæller vist kun for det firma som aktierne er givet fra.

Er ikke sikker.

Man behøves da ikke at have 51% af aktiekapitalen for at opkøbe aktieselskabet. Vi så det senest med Fam. Stadil der ville købe hele Brdr. Hartmann, og de havde under 50%

Simon

.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:14

Jeg mener der er to grænser som er af betydning. Hvis en virksomhed erhverver over 50% af aktierne i en anden virksomhed, får denne så vidt jeg ved budpligt. Det vil sige, de skal tilbyde øvrige aktionærer en fast pris for aktien over en periode. Jeg kan det faktisk kun fra min til som chef i sverige, så reglerne kan være forskellige, men den pris behøver ikke partout være den samme som de evt ha købt af en hovedaktionær til. Jeg mener at den må være lavere, men at den ikke må være lavere end den højeste pris køber har købt aktien til på det åbne marked inden for en 6 mdr periode - men som sagt-  jeg kan ikke de danske regler rigtigt

Næste hop er så hvis en ejer kommer over 90% af aktierne, så kan denne tvangsindløse resten til dagskursen mig bekendt.

Generelt vil en virksomhedsovertagelse ofte være rygtedes og så vil kursen ofte i tiden op til, rette sig lidt ind på en stigning i forventning om, at den nye ejer giver over børskursen, men alt er muligt, og aktier har højt element af gambling i sig.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15094
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:28

maimann82:

Hvis man køber en aktie i et selskab, og selskabet bliver opkøbt senere hen, hvordan bliver aktien så vurderingssat? altså vil den blive samme kurs som det firma der opkøber dem eller hvordan?

Du svarer sådan set selv på dit spørgsmål ;D

Kursen ved et OPKØB, ik en aktie mariotet, vil jo være den pris, som der er blevet tilbudt pr aktie for at overtage firmaet. 
Så ved et opkøb, der sælger du din aktie til firmaet, som kommer med opkøbstilbuddet...  

Tilmeldt 28. Dec 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:51

hej igen.

laver lige et scenarie:

hvis jeg fx. går ud imorgen og opkøber for 10 aktier i firma A , og en aktie koster 200 kr. pr stk. og så bliver det firma opkøbt om 14 dage af firma B, hvordan vil mine 10 aktier så forholde sig.?

Så som jeg forstår jer, så vil firma B fx. tilbyde 250.00 pr stk ved handlen for aktierne og det vil de så være værd? og vil mine aktier så bare ophøre og jeg vil få pengene, eller vil man eller vil man få tilbudt at omsætte dem til firma B aktier?

Håber den denne gang givet en bedre forståelse af hvor jeg vil henad.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15094
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:59

maimann82:

hvis jeg fx. går ud imorgen og opkøber for 10 aktier i firma A , og en aktie koster 200 kr. pr stk. og så bliver det firma opkøbt om 14 dage af firma B, hvordan vil mine 10 aktier så forholde sig.?

Så som jeg forstår jer, så vil firma B fx. tilbyde 250.00 pr stk ved handlen for aktierne og det vil de så være værd? og vil mine aktier så bare ophøre og jeg vil få pengene, eller vil man eller vil man få tilbudt at omsætte dem til firma B aktier?

Du vil typisk få 250 kr pr stk for dine aktier, som er det købstilbud firma B kommer med. Dog vel og mærke kun, hvis der er 90% af aktiekapitalen, som stemmer for et salg.

Nogle gange så ombyttes aktierne, så du får en ejerandel i firma B. Dvs så får du firma B aktier i 1:1 eller 1:10 alt efter, hvordan tilbuddet er sammensat. Det skete f.eks dengang NEG Mikon blev overtaget af Vestas... 

Fra frederiksværk
Tilmeldt 7. Jun 10
Indlæg ialt: 921
Skrevet kl. 20:01

spænende

jeg mangler en investor eller 2 til at starte mit projekt

http://www.amino.dk/forums/t/96207.aspx

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:45

Fashion-Seller:
Det skete f.eks dengang NEG Mikon blev overtaget af Vestas... 

eller da pfizer købte wyeth og blev større end Johnson og Johnson, Her er et citat fra wikipedia om den handel 

On January 26, 2009, Pfizer agreed to buy pharmaceutical giant Wyeth for US$68 billion, a deal financed with cash, shares and loans

det i fed betyder aktier for dem der ikke er engelsk kyndige :-)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)