Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejdskraft med løntilskud

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der en venlig Amino der kan forklare mig hvordan reglerne omkring en ansat med løntilskud er?

Jeg overvejer at søge en person med løntilkskud fra kommunen, men kan altså ikke helt gennemskue det.

Hvad skal min virksomhed betale for personen?
Hvor længe kan man benytte sig af dette?
Kan jeg nøjes med en deltid, eller vil det altid være fuld?
Og kan jeg uden videre ansætte personen efter forløbet hvis jeg ønsker dette?

DBH

Tilmeldt 7. Jan 10
Skrevet kl. 22:03

Og udvælger kommunen den rette person til jobbet, eller har man selv indflydelse på dette?

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 22:09

Jeg kan ikke svare på de første spørgsmål, men kan med det sidste.

Kommunen vælger en person, og den kan i så vælge om i vil have eller ej, hvis i siger nej, kommer i bag i køen med firmaer der søger løntilskudspersoner.

Har selv arbejdet i et supermarked, hvor hver 4. person i butikken var med løntilskud, og butikken fik aldrig noget at sige om hvem de fik.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 22:11
Tilmeldt 7. Jan 10
Skrevet kl. 22:12

Tak for dit indlæg alligevel :-)

Jeg har tidligere selv været ansat et sted hvor min daværende chef fik ansat en af hans kammerater med løntilskud, så man kan måske selv lave en aftale med en person som er på støtte fra kommunen.

Er der nogen som kan svare på om dette er en mulighed?

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 22:18

ja tal med jobcentert.

Det er når det er tale om virksomhedspraktik at jobcentret bestæmmer vem du for

Når det er tale om løntilskud,  så ska personen være ledig. 

Tilmeldt 7. Jan 10
Skrevet kl. 22:24

Jeg vil prøve at kontakte dem imorgen, de må i hvert fald kunne svare på mine sprøgsmål :-)

Tak for dine svar Michael

Tilmeldt 29. Dec 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:26

du skal betale min. løn og kan få tilskud på omk. 62,85 kr i timen, tilskudet vare op til et halvt år, så kan det forlænges uderligt et halvt år, du skal henvende dig til dit lokale jobcenter.

Fra Vesterbro
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 282
Fra  Heavyrope Skrevet kl. 22:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

T20:
Hvad skal min virksomhed betale for personen?
Hvor længe kan man benytte sig af dette?
Kan jeg nøjes med en deltid, eller vil det altid være fuld?
Og kan jeg uden videre ansætte personen efter forløbet hvis jeg ønsker dette?

Du skal betale den løn som du og den ansatte nu engang aftaler - hvilket selvfølgelig ikke må være under minimumsløn og gerne skal være til markedspris - du får så refunderet en del af den ansattes løn fra kommunen (kan ikke huske satsen der refunderes men det kan et jobcenter svare på) - du får dog først pengene i måneden efterså du vil hele tiden have et beløb udestående.

Som udgangspunkt kan det vist pt. vare op til 6. mdr (tidligere var det 12 men det blev ændret for flere år siden)
Dog vil man gerne aftale en periode typisk på 3 mdr men man kan få dem godkende til 6 mdr. alt efter hvilke argumenter der er fra dig. Det vil typisk være ting som hvor lang tid det tager at kære en ny ansat ind før du også får økonomisk gavn af det i firmaet -eks. med at skaffe nye kunder m.m.

Så vidt jeg husker skal det være fuld tid (er en del år siden jeg selv sad og fandt job til folk)

Ja du kan uden videre ansætte personen efterfølgende. (det er hele målsætningen) Hvis du allerede ved du ikke vil ansætte vedkommende men bare gerne have "billig" arbejdskraft i en periode - så skal du tænke dig om. Det er dog fordi det til tider ikke kan være ok hvis den ansatte får tilført kompetencer der hjælper til den videre jobsøgning.

Der er flere regler du skal have undersøgt - eks må vedkommende ikke være tidligere ansat i dit firma eller familie. Der er også nogle regler om antal normalt fastansatte pr. en i løntilskud. (kan ikke huske om man kan få en hvis man selv er den eneste - det må du selv lige kigge på)

Du kan nemt selv have lavet en aftale med en ledig på dagpenge om han kan komme i tilskud hos dig (der er ikke noget med du kommer bag i køen osv.) Dog skal personen være berettiget til job med løntilskud. Dvs i anden ledighedsperiode og nogle andre ting som et jobcenter også kan informere dig om.

Så kort en lang - ring til dit lokale jobcenter og få et møde Smile Knæk og bræk med det 

p.s. Der findes mange gode undersøgelser der viser at "normale" virksomheder kan løfte både deres niveau og indtjening ved at tage højt uddannede ind - eks ved start i løntilskud - så opfordring til alle med mulighederne

/Flemming

For A Fact
Strategi og Rådgivning baseret på fakta!

Tilmeldt 7. Jan 10
Skrevet kl. 22:57

Hej Flemming

Super mange tak for dit svar, det har sat nogle flere overvejelser igang :-)
Jeg vil i hvert fald ringe til det lokale jobcenter i morgen tid!

DBH

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)