Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsulentydelser, moms og kunde i USA

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminos.

Jeg er kommet i den heldige situation, at jeg er blevet tilbudt noget konsulentarbejde, hvilket betyder, at jeg skal have etableret mit eget firma. Men før jeg siger ja til tilbuddet og diskuterer løn mm, så vil jeg gerne have lidt styr på følgende:

Skal man tillægge moms, når kunden er et firma i USA og konsulentydelserne bliver leveret i form af skriftlige rapporter, præsentationer,  telefonmøder på skype og måske også møder i Danmark eller et andet EU land.

Hvis jeg kun har denne ene kunde, hvordan bliver jeg så beskattet?

Ca. startomkostninger til revisor for råd/vejledning ifm etablering af firma.

Ca. årsomkostninger til revisor

Med venlig hilsen

Charlotte

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:14

icsbycbs:

Ca. startomkostninger til revisor for råd/vejledning ifm etablering af firma.

Ca. årsomkostninger til revisor

Det er et svært spørgsmål. Det kommer an på, om du skal starte en personligt ejet virksomhed (altså enkeltmandsfirma) eller et selskab, f.eks. ApS og præcist hvor meget hjælp, du skal have. Hvis du vil starte i den billige ende, så kan du deltage gratis i dette møde for nye iværksættere: http://regnskabsskolen.dk/kurser/korte/informationsmoder/, hvor vi bl.a. diskuterer økonomi, bogholderi, revision eller ej osv.

icsbycbs:
Skal man tillægge moms, når kunden er et firma i USA

Nej, du skal ikke lægge moms på regningen, når du leverer ydelser til USA.

Dbh
Anette Sand

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:10

Hej.

Der kunne godt være moms på den danske del, men afhænger helt af situationen.

Revisoromkostninger mv. afhænger af hvilken virksomhedsform du ønsker at starte op med.

MvH

Peter

Tilmeldt 5. Jan 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mange tak for jeres svar.

Jeg havde ikke givet så mange detaljer, da jeg havde regnet med at svar på alle mine spørgsmål ifm start var noget, som jeg skulle ud og købe. Jeg synes, at for hvert spørgsmål, som jeg har, så afføder svaret et nyt spørgsmål. Men her er nogle af mine tanker:

Kontraktmæssigt har vi tænkt os at lave en rammeaftale, der stipulerer retningslinierne for afregning, arbejdsopgaver, etc. For hver arbejdsopgave vil der blive lavet en 'work order', der bl.a. angiver estimat, deadline, forventet arbejdsresultat, etc for opgaven. Når opgaven er afsluttet skal jeg så fremsende en faktura og et timesheet, således afregningen sker efter aktuelt timeforbrug. Arbejdet udføres på min egen computer, etc og jeg kan vælge, om jeg vil have penge for forbrug (internet, telefon, papir, toner, etc). Jeg overvejer, om jeg skal arbejde hjemme eller få mig en kontorplads ude i byen, men det kommer an på mulig indtjening. Jeg skal selv betale for min kontorplads, hvis jeg vælger den løsning.

Jeg havde tænkt mig, at det skulle være et enkeltmandsfirma - dels så ved jeg ikke, om indtjeningen det kommende år bliver 10.000 eller 200.000 kr og dels så er det umiddelbart den løsning, som jeg kan overskue.
Mit spørgsmål til en revisor ville naturligvis være, om jeg burde overveje andre former og fordele/ulemper ved de forskellige former?

Er det korrekt forstået, at selvom jeg opretter et firma, etc. så vil jeg skattemæssigt blive betragtet som en lønmodtager, eftersom jeg kun har en kunde?
Hvad betyder det for min amerikanske kunde, at jeg bliver betragtet som lønmodtager?
Hvad betyder det for mig?

Peter skriver, at der muligvis kan være moms på den danske del - men hvis den momspligtige del er mindre end 50.000 kr om året, er den så stadig momspligtig?

Nogle gange har jeg fornemmelsen af, at jeg blander tingene sammen pga mangel på viden - derfor behovet for vejledning. Men eftersom jeg er i tvivl om min indtjening, så tænkte jeg, at det ville være rart med en ide om ca. omkostningen ved vejledningen.

Anette, tak for info om jeres kurser. Det næste kursus er desværre ikke en mulighed, men februar kan måske lade sig gøre.

Med venlig hilsen

Charlotte

Tilmeldt 12. Jun 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:38

Annette,

Jeg staar i helt samme situation som dig, fik du nogensinde svar - og kan du dele?

Mvh

Anders

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)