Jeg har længe gået med idéen om at åbne egen Sandwichbar op. Mit store spørgsmål med hensyn til køb af inventar og den finansering der skal til er:
Er det en dårlig idé at Lån/lease 200.000 kr. i banken til denne slags forretning ? Da der er stor konkurrence er der stor chance for at jeg ikke overlever. (jeg kommer selv med 100.000-150.000 kr)
Er der nogen der udfra erfaringer eller anden viden kan fortælle mig hvor meget man kan forvente i rabat ved køb af inventar til en sandwichbar for 150.000-200.000 kr.
Og hvad kan bedst betale sig, at købe brugt eller nyt? Der er jo formenligt ingen garanti ved køb af brugt, hvorimod der er ved køb af nyt.
Er det en dårlig idé at Lån/lease 200.000 kr. i banken til denne slags forretning ? Da der er stor konkurrence er der stor chance for at jeg ikke overlever. (jeg kommer selv med 100.000-150.000 kr)
God dag :)
Stefan
Hej Stefan
Det er jo svært at give dig et klart svar her, for det kræver i bund og grund meget mere info at vurdere udfra. Og udfra dine egne ord om stor konkurrence, så ville jeg da bestemt ikke gøre det. Hvis du ikke selv har troen på det du laver, hvordan kan du så forvente andre har (bank m.m.).
Har du overvejet at lave en form for undersøgelse i området, hvad mangler dine konkurrenter (udfra kundernes synspunkt).
Har du tiden der skal investeres i sådan et projekt? Hvad gør du i den startfase hvor din løn er 0?
Umiddelbart vil jeg sige at hvis du ikke selv er 100% sikker og overbevist om at du kan klare den så er du ikke godt nok forberede. Har du lavet en egentlig forretningsplan hvor du sammenligner din ide med konkurrenterne. Jeg tror grunden til at de fleste cafeer og barer går ned er at det er lidt en romantisk drøm der ligger bag og ikke cool business.
Jeg er ikke usikker på idéen eller andet omkring selve forretningen.
Det jeg er "bange" for er at jeg kommer til at gå på røven fordi virksomheden først kommer til at give overskud efter 6 mdr. eller mere. Høre bare alle sige at de første par ikke rigtigt giver overskud.
Handler dette ikke meget om hvordan man tackler markedsføring/promovering af butikken? Kunne man i pricippet ikke lave overskud fra 1 måned? Hvis man fik skabt nok kendskab til butikken, og selvfølgelig havde nogle kvalitetsprodukter.
Jeg er indstillet på at jeg ikke kommer til at tjene de først 6 mdr. hvis ikke mere!!
men er det normalt at man låner 150-200K til opstart af denne type virksomhed?
Hvis jeg var dig, og havde det som en drøm og var SIKKER på at jeg ville det, SÅ SKAL DU GÅ EFTER DET.
Ja, der er sikkert hård konkurrence, alt efter hvor du ligger, men det er der også i mange andre brancher, og stadig lykkes det folk at starte noget successfuldt op.
Så derfor, vare fordi der er hård konkurrence så er det ikke lig med, at det er umuligt at starte op. Men du skal være indstillet på at arbejde noget mere.
Nu skriver i alle hvis jeg drømmer om det skal jeg gå efter det! :)
Problemet er at jeg ikke ved om det er det jeg drømmer om! Ja jeg kunne godt tænke mig at blive selvstændig og syntes det er fedt at se en forretning vokse sig størrer! Derudover tror jeg selv at jeg har en god chance for at skabe en stor succes! :)
Men om det decideret er en drøm at åbne en sandwichbar op ved jeg ikke!
Det jeg er "bange" for er at jeg kommer til at gå på røven fordi virksomheden først kommer til at give overskud efter 6 mdr. eller mere. Høre bare alle sige at de første par ikke rigtigt giver overskud.
Handler dette ikke meget om hvordan man tackler markedsføring/promovering af butikken? Kunne man i pricippet ikke lave overskud fra 1 måned? Hvis man fik skabt nok kendskab til butikken, og selvfølgelig havde nogle kvalitetsprodukter.
Jeg er indstillet på at jeg ikke kommer til at tjene de først 6 mdr. hvis ikke mere!!
men er det normalt at man låner 150-200K til opstart af denne type virksomhed?
Hvad tænker du med romantisk drøm bag? :)
Først og fremmest ved jeg ikke hvad der er normalt for den type virksomhed. Men i første omgang skal du jo lave en forretningsplan og lave et realistisk budget, som kan give dig en indikation af hvor meget der skal lånes.
Jeg tror ikke det er realistisk at skabe overskud fra 1. måned. Og det tager vel tid at få fortalt ud til potentielle kunder at det er kvalitetsprodukter (og hvordan er konkurrencen her).
Jeg kender flere der har startet op selv indenfor cafe/sandwich og det kræver mange timer. Og selv med god markedsføring, så har jeg svært ved at tro det giver + de første par måneder.