Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO udfordringer ved subdomæne eller mappe

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Aminoer,

Vi er ved at lancerer en ny netbutik, til dette formål skal der åbnes flere mindre shops under samme navn. Vi ønsker ikke forskellige domæner til disse shops og de skal derfor bygges op på 1 ud af 2 måder.

www.domæne.dk/shop1/

www.domæne.dk/shop2/

www.domæne.dk/shop3/

Eller

Shop1.domæne.dk

Shop2.domæne.dk

Shop3.domæne.dk

Vi hælder mest til den sidste løsning hvor hver shop kører på et subdomæne, men vi er i tvivl om der er nogle udfordringer på SEO fronten vi skal have med i vores overvejelser?

Der vil ikke være noget duplicate content da det er forskellige produkter på hver side. Handelsbetingelser mm vil gå igen men her er planen at sætte noindex, follow(er det den bedste måde?). Jeg ser ingen grund til de indekseres og dermed kan skabe noget DC.

Hvad med linkbuilding, vil linkbuilding til hovedomænet www.domæne.dk give mere "juice" til hver undershop hvis vi kører dem som et mappe fremfor et subdomæne? 

Jeg håber nogle af de skarpe SEO folk herinde kan se nogle faldgruber som vi har overset og dermed kan tage højde for inden vi lancerer.

Beklager spørgsmålet er så åben/bredt.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 10:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hey,

En af de største udfordringer som jeg ser, er at subdomæner kræver mere arbejde, da de ses som selvstændige domæner/hjemmesider, og de skal derfor også behandles på samme måde.

Hvis i har det i undermapper i stedet for, ses shoppen og de forskellige undershops, som en stor shop, dermed vil det også kun være 1 site i skal bruge tid på, frem for x antal shops som i jo får med subdomæner.

Et andet plus med undermapper, er at det skaber en hjemmeside med mere power.

Men samtidig kommer det også lidt an på de produkter i skal have på de forskellige shops, har de slet ingen relation til hinanden, kan det være bedre for de enkelte shops at de er på subdomæner, da i så kan målrette jeres SEO til den enkelte shop meget mere. Men er der relationer, behøver ikke være meget tætte relationer mellem jeres produkter, så kan det lige så godt blive gjort i undermapper, da i stadig kan målrette jeres SEO til undermapper etc.

Så det korte svar findes egentlig ikke :)

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 5. Jan 12
Skrevet kl. 10:15

Hej Kim

Tusind tak for et rigtig godt svar. Det er nogle af de overvejelser vi selv har gjort men bare ikke haft tilstrækkelig viden om. 

Men det vil sige at et subdomæne set fuldstændig som et særskilt domæne? I så fald tror jeg det er den strategi vi vælger at følge netop for at kunne fokusere SEO effekten på den enkelte shop for at skulle optimere bredt på hver enkelt shop. Planen til at starte med er kun 3 shops men dette kunne sagtens tænkes at blive udvidet i fremtiden.

Derfor ser jeg det som et problem hvis vi skal kunne optimere ned på enkelte varegrupper som ingen relation har. Google må vel næsten også kigge på om det er en "special" butik fremfor et en stor "rode"butik med 50.000 forskellige varer? 

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 10:26

zibb:
Men det vil sige at et subdomæne set fuldstændig som et særskilt domæne?
Ja som udgangspunkt ses det som selvstændige domæner/hjemmesider. Men det er dog måden i linker til de forskellige shops på der bestemmer om de bliver set som selvstændige. Linker i fx på kryds og tværs af de forskellige subdomæner, samt til hoveddomænet og tilbage, så kan i risikere at de bliver set som en stor. Det samme kan også ske med fuldt ud forskellige domæner.

Så hvis i vælger subdomæner, skal i helst tænke fuldt ud selvstændige, uden relation til hinanden.

zibb:
Derfor ser jeg det som et problem hvis vi skal kunne optimere ned på enkelte varegrupper som ingen relation har. Google må vel næsten også kigge på om det er en "special" butik fremfor et en stor "rode"butik med 50.000 forskellige varer?
Selvfølgelig ser de på det også. Det siger jo lidt sig selv at det er bedre med fokus, end det er med en stor pærevælling af produkter som ingen relation har til hinanden. Det vil man som person jo også synes når man fx går ind i en butik på gaden (Selvom man nok vil synes det er irriterende at skulle gå i så mange butikker for at handle ind) men du forstår hvad jeg mener ;) Mere brugervenligt kan man sige, og det kan Google godt li.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Tilmeldt 5. Jan 12
Skrevet kl. 10:53

Okay, tusind tak Kim. Det er dejligt med så hurtig kvalificeret hjælp. 

Hvad med handelsbetingelser, om os og nogle andre tekstsider vi ved kommer til at gå nogenlunde igen på de enkelte shops. Hvis vi skal holde google fra dem uden de opfatter det som DC er det så noindex, follow der skal bruges eller skal vi på andenvis udelukke disse sider?  

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 11:17

zibb:

Okay, tusind tak Kim. Det er dejligt med så hurtig kvalificeret hjælp. 

Hvad med handelsbetingelser, om os og nogle andre tekstsider vi ved kommer til at gå nogenlunde igen på de enkelte shops. Hvis vi skal holde google fra dem uden de opfatter det som DC er det så noindex, follow der skal bruges eller skal vi på andenvis udelukke disse sider?  

Her kan du lige læse mit indlæg om den del. noindex, follow er den korrekte i de fleste tilfælde, dog kan canonical også komme på tale i nogle tilfælde, men ikke i jeres hvor i bruger forskellige domæner.

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)