Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig/kassekredit?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har egen virksomhed med salg af produkter, har du så en kassekredit? I så fald, hvor stor er den? Hvis ikke, hvordan er du så opstartet? Hvilke bank har du? Er renten skyhøj?

Jeg har af enkelte fået råd om at man skal have en kredit på mindst 1mill, for at man kan drive en virksomhed der kan løbe rundt. Kan det passe? Har man kassekrediten "for evigt" eller nedskrives denne med årene som man tjener flere penge?

Jeg har desværre ingen selvstændig erhvervsdrivende i min omgangskreds/vennekreds og vil rigtig gerne høre lidt om hvordan "verden" ser ud for andre.

Fra København
Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 99
Fra  diCEPT ApS Skrevet kl. 07:58

Hej.

Om du har brug for et kassekredit og i så fald hvor stor den skal være afhænger af hvilken branche du er i.

Er du i en branche hvor det er nødvendigt at have en stor varelager, så har du nok brug for kredit. Om den kredit så skal være en almindelig kassekredit fra bankerne, eller om du kan forhandle dig til en kredit hos dine leverandører, er noget du må beregne dig frem til, hvad der kan betale sig bedst for din virksomhed.

Om kassekreditten er "for evigt" eller ej kommer an på din aftale med banken.

Men et godt råd ville være, at du for alt i verden skal undgå kassekredit hos banken, da deres renter er uhyre høje. Prøv at finde en løsning med dine leverandører istedet.

Eller endnu bedre ville være, hvis du selv har råd til at indskyde startskapitalen, hvori du har indregnet køb af opstartsvarelager.

Jeg har selv besluttet i forbindelse med min egen virksomhed, at jeg aldrig skal komme i den situation, at jeg bliver nødsaget til at anvende kassekredit eller ligende løsninger fra bankerne. Så hellere tage det lidt langsommere og bygge virksomheden langsomt op.

Held og lykke med det.

Kommer snart...

Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 110
Fra  FlexAir A/S Skrevet kl. 10:17

Hej Janne,

En kassekredit er ikke nødvendig forudsætning for at drive virksomhed - det afhænger jo også af hvad du selv kan indskyde af kapital ved opstart samt hvor meget du evt. skal binde i varelager mv.

Likviditeten kan ofte blive et problem i nystartede virksomheder da udgifterne mange gange overstiger indtægterne i opstartsperioden og der kan det jo være rart med en kassekredit.

Men her gælder vel også det gode råd om at sætte tæring efter næring - altså holde de "unødvendige" udgifter til f.eks løn, goder mv. på et absolut minimum.

Men jeg fik selv en gang det råd at adgangen til kassekredit, størrelsen på denne samt renten skal forsøges forhandlet når du ikke har brug for den - når først du virkeligt har behov for kassekreditten og måske sidder med røven i vandskorpen - så får du den bare ikke som verden ser ud i dag.

Kassekreditten kan som regel altid opsiges af banken til indfrielse - så intet består for evigt.

I min virksomhed har vi en adgang kassekredit på 250.000,00, men vi har ikke brugt den siden opstarten af firmaet for 6 år siden. Vi betaler ikke provision for at have den til rådighed og vi har samtidigt fået forhandlet et relativ god rente på den såfremt vi begynder at trække på den, pt. 6 %.

Håber du kan bruge ovenstående...

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 10:32

Hej

Kassekredit kan være noget rigtig møj!
Især i starten hvor man netop har rigtig mange udgifter men ikke mange indtægter kan en kassekredit være farlig, det er så nemt lige at købe det man lige har behov for i firmaet lige nu, inden der er nogen indtægt som kan dække det.
Så hvis man ikke styrer sin økonomi meget stramt kan det meget hurtigt gå galt med en kassekredit.
Man har jo reelt ikke noget overskud før den er betalt ned!

1 mil. som kassekredit, det lydt vildt, det er mere end rigtig mange har som overskud i deres firma!
Det kræver noget sikkerhed for at få den i den størrelse.

Banker er ofte villige til at lave et bevilget overtræk i begrænsede perioder hvis det er nødvendigt for at få det hele til at hænge sammen, jeg har ihvertfald ikke haft problemer med at få det når jeg har haft behov for det ved meget store ordre hvor krediten ikke har nået at følge med.
Så har jeg fået bevilget det f.eks i 14 dage indtil at kunderne har betalt.

Så det med at låne for at starte op eller for at kunne betale sig selv løn, det er aldrig noget som er sundt, det er jo en selv der skal betale når de kommer og vil have pengene igen, og det er rigtig træls når huset ryger fordi man ikke satte tæring efter næring.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)