Hvis du har egen virksomhed med salg af produkter, har du så en kassekredit? I så fald, hvor stor er den? Hvis ikke, hvordan er du så opstartet? Hvilke bank har du? Er renten skyhøj? Jeg har af enkelte fået råd om at man skal have en kredit på mindst 1mill, for at man kan drive en virksomhed der kan løbe rundt. Kan det passe? Har man kassekrediten "for evigt" eller nedskrives denne med årene som man tjener flere penge? |
Hej.
Om du har brug for et kassekredit og i så fald hvor stor den skal være afhænger af hvilken branche du er i.
Er du i en branche hvor det er nødvendigt at have en stor varelager, så har du nok brug for kredit. Om den kredit så skal være en almindelig kassekredit fra bankerne, eller om du kan forhandle dig til en kredit hos dine leverandører, er noget du må beregne dig frem til, hvad der kan betale sig bedst for din virksomhed.
Om kassekreditten er "for evigt" eller ej kommer an på din aftale med banken.
Men et godt råd ville være, at du for alt i verden skal undgå kassekredit hos banken, da deres renter er uhyre høje. Prøv at finde en løsning med dine leverandører istedet.
Eller endnu bedre ville være, hvis du selv har råd til at indskyde startskapitalen, hvori du har indregnet køb af opstartsvarelager.
Jeg har selv besluttet i forbindelse med min egen virksomhed, at jeg aldrig skal komme i den situation, at jeg bliver nødsaget til at anvende kassekredit eller ligende løsninger fra bankerne. Så hellere tage det lidt langsommere og bygge virksomheden langsomt op.
Held og lykke med det.