http://www.itconversations.com/shows/detail135.html Der er tale om et 1 1/2 times langt foredrag af en Harward Business School professor ved navn Clayton Christensen om især hvad han kalder disruptive technologies. Disruptive technologies er teknologier der forandrer en hel branche, f.eks.: den personlige computer, transistoren eller (måske) open source. De fungerer, på trods af, og netop fordi, de trænger ind i en branche gennem uattraktive segmenter, så de eksisterende spillere undgår konkurrence i stedet for at konkurrere. Imidlertid er der en underlæggende teknologisk udvikling, der driver disse teknologier fra uattraktive nicher ind i mainstream. Et eksempel er forholdet mellem den personlige computer og de minicomputere, der ved PC’en fremkost dominerede i forretningsverdenen. De etablerede spillere – f.eks. Digital kunne uden problemer havde udviklet en hjemmecomputer, der var bedre end hvad Apple udviklede. Imidlertid var Digitals forretningsmodel ikke gearet til hjemmecomputere, der blev solgt med en langt lavere margin og til langt lavere priser end minicomputere. Men på grund af den kraftige teknologiske udvikling indenfor computerområdet, der i hastighed overgik udviklingen i behov og efterspørgsel, gik der kun få år før hjemmecomputeren blev til den personlige computer, og den blev god nok til at dække mainstreambehovet i forretningsverden, og tidligere teknologiske giganter som Digital kolapsede. Som sagt: Anbefalet. |
Anbefalning: Clayton Christensen – Capturing the Upside
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
- 1
Hvis Microsoft havde været hurtigere til at acceptere Internet, Hvis IBM havde set ideen med Software og ikke kun Hardware så havde verden set anerledes ud. Tja ... på hjemmebanen, hvis TDC havde brugt deres Monopol status optimalt dengang, så var alle blevet kvalt. Det er altid let at skyde store gamle virksomheder i skoene hvad de skulle have gjort. Fact er bare at jo større en virksomhed bliver, des sværre og tungere er den at styre mod nye markeder og derved opstår chancen for nye virksomheder at skyde frem. Det er dog de færreste som bliver RIGTIG store .... og Apple var jo heller ikke en dans på roser selv om historien var fantastisk i begyndelsen. Jeg syntes der er skrevet rigtig mange "management" bøger med eksempler på hvem som skulle have gjort hvad på et andet tidspunkt og ganske rigtigt ..... det skulle de, men engang imellem så vælger de også rigtigt ..... men det er sværere at skrive bøger om for det er jo en selvfølge når de er store. Opskriften er nødvendigvis ikke "Einstein". Tænk anerledes og differencieret i forhold til konkurrenten. Markedsfør det smartere hvis du er mindre Sælg varen bedre end den store ... start med de kunder den store ikke gider koncentrere sig om mere. Vær frækkere end den store og hvis du er den store, så truml eller køb den mindre .... hvor usympatisk det så end lyder. og til slut ...... få en Thorborg .... sådan en skulle enhver virksomhed have ;-) |
|
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)