Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedspant?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2113
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg søger et godt råd fra jer Amino'er.

Har et handelsfirma, hvor jeg har haft flere dårlige rådgivere ind over. Dette har medført et KÆMPE TAB over flere år og dermed negativ egenkapital til følge.

Sidste år blev det for meget for mig og jeg smed alle på porten og tog selv over med daglig bogføring, indberetninger osv. Dermed er der sparet omkostninger for ca. 200.000,00 !!!.

Nu tjener vi igen penge db1 ligger på ca. 56%, men der er jo lidt vej endnu til egenkapitalen er intakt. Den kommer dog i år.

Min bank har forlænget kassekredit og renter er på: 12,5%?

Nu kan den reduceres til 9.5% hvis:

Mere pant via ægtefælle og virksomhedspant.

Men: Er det klogt at give virksomhedspant eller?

Håber nogle herinde, udenforstående, kan hjælpe.

På forhånd tak

Johnny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:54

Hej Johnny.

Dejligt, at din virksomhed er på vej op igen.

Hvad er det helt præcis banken tager virksomhedspant i?

Er det varelageret?

Mig bekendt er bankerne meget tilbageholdende med at anvende virksomhedspant.

MvH

Peter

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 15:08

Personligt vil jeg helt afholde mig fra at blande ægtefælle ind i det. Det er et urimeligt krav. Virksomhed for sig og kærlighed for sig...  Jeg er mega glad for jeg selv afviste dette for nogle år siden, hvor jeg gik konkurs. Derfor: privatlivet og virksomhed hver for sig.

Virksomheden er den du skal leve af og satse økonomien på - Det  er matrielt - det er din kone ikke.

mvh.

Michael

Tilmeldt 5. Mar 06
Skrevet kl. 16:01

Hej Peter

Ja, det er rart at kan se enden af tunnellen. Det er bare utroligt, at der har været så mange sten på vejen og store sving.

Der er en kassekredit på 400.000.

Jeg tror ikke de helt er klar over, hvad de vil have pant i. Jeg har spurgt, om det er muligt med en erhvervsrådgiver, men det er ikke blevet til noget. Jeg tror man famler i blinde.

Men virksomhedspant skal være på kr. 300.000,00. Det er næsten varelager.

Jeg har for nogle år siden foreslået dette, men "banken kan jo tabe kr. 55.000,00 ved dette!", var svaret.

Jeg tror jeg vil tænke mig godt om.

Tilmeldt 5. Mar 06
Skrevet kl. 16:04

Hej Michael

Tak for dit svar.

Ja, det er også min opfattelse, jeg tror man famler rundt i høstakken for at finde en kamel.

Der er flere ting i denne sag jeg ikke helt forstår. Jeg bryder mig ikke om folk, der taler med 2 tunger og ikke kender forskel på forfordelt og begunstiget..

Johnny

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 17:49

Der er flere ting i det Johnny...

Du kan altid få en ny virksomhed  - ikke en ny kone/familie.

Dernæst håber jeg at du har overskud til at køre videre et kort stykke tid endnu og hvis ikke det er det endnu, så få det hele knaldet over i ApS og holding med Peter-Revisorshjælp.

En lille ekstra mulighed kunne være - (hvis den er tilstede); at tage et mindre tillægslån i huset på f.eks. kr. 200.000,- og lån det ud til dit selskab. Det tilbagebetaler du så til dig selv med renter og nedsætter derved din skattemæssige løn, og firmaets regnskab ændrer sig til det bedre - på  papiret.

mvh.

Michael

Fra Århus
Tilmeldt 8. Jun 09
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 10:39

Det kan være svært at svare uden at kende tallene til bunds.

Jeg stiller lidt spørgsmål til refleksion omkring dine oplysninger ;o)

Indledende er min opfattelse at det er positivt at der fortsat tilbydes en kassekredit trods en negativ egenkapital - godt nok til en rente på 12%, hvilket ikke lyder afskrækkende eller voldsomt urimeligt i disse tider.

Hvor meget er dit indskud eller pant værd ifm at spare ca 3% på kassekreditten?
Hvor meget skal du have i renteafkast for at sætte fx 200.000 kr. ind i en (risiko) virksomhed?

Brug kun pant eller andre sikkerheder, hvis det kræves og ikke kan undgåes for at bibeholde kassekredit eller anden finansiering. Konsekvenserne ved en nedlukning samt evt. tvangssalg af hus er for store...

Et ApS kunne være relevant for at sikre dig/din familie - der skal dog ses nærmere på jeres situation og arbejdes med en løsning før end den belsutning kan tages - herunder til sidst præsentere den for banken.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 11:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Pythonrap:

Der er en kassekredit på 400.000.

Jeg tror ikke de helt er klar over, hvad de vil have pant i. Jeg har spurgt, om det er muligt med en erhvervsrådgiver, men det er ikke blevet til noget. Jeg tror man famler i blinde.

Men virksomhedspant skal være på kr. 300.000,00. Det er næsten varelager.

Så skal jeg lave et hurtigt regnestykke:

Etableringen af virksomhedspantet koster formentlig ca. 10.000. Du kan spare 3 % i rente ved at etablere virksomhedspantet. Dvs. hvis KK ikke bliver nedbragt, så har det efter ca. 10-11 mdr. været en fordel at etablere VP. Hvis du nedbringer KK med 20.000 kr. pr. md., har det efter ca. 18-20 mdr. været en fordel at etablere VP. Hvis du nedbringer KK med 50.000 pr. md., kan det ikke betale sig at etablere virksomhedspant.

Men det er da godt for dig, at banken foreslår VP. Det betyder, at de ikke tror, at du går konkurs.

Men sikkerhed fra ægtefællen? Var det så ikke bedre, at din kone/kæreste lånte pengene til 8 % i rente, og så lånte pengene ud til virksomheden med samme rente?

Jens.

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 11:58

Hej Johnny

Helt enig med de andre, hold virksomhed og privatliv så adskilt du kan bli.

Virksomhedspant kan opdeles i flere lag, varelager, inventar, tilgodehavede, det er alt noget som vedrører din virksomhed og som ikke vedrører dig personligt. Du skriver ikke noget om hvordan du driver dit firma personligt eller i et Aps.

Er det personligt så hæfter du under alle omstændigheder for alt. Virksomhedspant kan i nogle tilfælde være forskellen fra at skulle hæfte personligt for noget. Du skal dog være opnærksom på at nogle leverandører er betænkelige ved at gi kredit til en virksomhed som har indgået virksomhedspant til banken, Specielt selvstændige kædebutikker med fælles indkøb og fakturering, da kæden yder kredit og hvis det går galt snupper banken hele varelageret.

Tilmeldt 5. Mar 06
Skrevet kl. 16:13

Hej Espersen.

Firmaet kører i ApS for at sikre alle.

Johnny

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)