Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gang i væksten – boligpakkeforslag.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Nov 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bolighandlen er fastfrosset, mange boliger til salg, men alle der ønsker at købe sidder og venter på først at få solgt. For at få gang i bolighandlen er det nødvendigt at nye købere kommer på markedet, enten førstegangskøbere, eller købere som af forskellige årsager ikke ejer bolig i dag.

Mit boligpakkeforslag går på følgende model

• 60% kreditforeningslån som vi kender det.
  • 20% garantilån – hvor staten stiller en tabs bankgaranti på 75% overfor kreditforeningen.
  • 20% som sælgerpantebrev, bankfinansiering, udbetaling eller lignende.

Garantilån

Staten har i en årrække gennem vækstfonden tilbudt kom i gang lån, hvor der gives en 75% tabsgaranti over for pengeinstituttet, som finansierer lån til en virksomhed der kan skabe vækst i Danmark. Samme tanke er gældende for garantilån til bolighandel. Konceptet er veludviklet, afprøvet og fundet særdeles fremmende for vækst.

Garantilånet tilbydes af kreditforeningerne som traditionel kreditforeningslån med en 75% tabsgaranti fra staten. Der betales en højere bidragssats til dækning af garantiprovision, lige som obligationerne skal være i sin egen serie, mon ikke renten på disse obligationer bliver fornuftig når der er 75% tabsgaranti fra staten. Det kunne være femårige lån, så staten tidsbegrænser sine garantier, lige som der kunne være et maksimalt antal lån, eksempelvis til 5000 bolighandler – svarende til en garantisum på 1.5 mia kr.

Indtægterne ved garantprovision, tinglysningsafgift og bolig skatter, vil langt overstige udgifterne, for slet ikke at tale om følgevirkningerne for ejendomsmæglere, advokater, banker, flyttefirmaer, håndværkere, byggefirmaer, indretning, havefolk, køkkenfirmaer osv. – samtidig opstår risiko først når der er solgt en bolig, i modsætning til tidligere fremsatte boligpakke forslag – hvor der var tale om direkte udgifter.

Sælgerpantebreve

For mange af os er de velkendte, men de sidste årtier nærmest uddøde – hvis en sælger vil af med sit hus, er et sælgerpantebrev på 15-20% at foretrække frem for et afslag på 15-20% af prisen. Det er dog  nærmest uddødt (og burde vækkes til live) – måske er det uddødt fordi bankerne ejer både, kreditforeningen, ejendomsmægleren, pantebrevsfinansiering m.v. – men det er en helt anden og vigtig dialog som jeg dog ikke vil ind på her.  Sælgerpantebreve skal i gang igen.

Dette er kun et simpelt forslag, men som ofte er de simple ideer de bedste, der er selvfølgelig en masse andre forhold end de nævnte der gør sig gældende, og jeg kunne berette længe og meget om de undersøgelser og statstikker der ligger til grund for mit forslag, dette tager jeg gerne en dialog omkring,

Med ønsket om et godt nytår.

David B. Klit

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:16

Det jeg tænker om din model, i forhold til Garantilånene er, hvis bankerne på et senere tidspunkt igen går hen og bliver grådige, og giver lån til gud og hver mand, så får alle borgere i DK regningen, endnu engang, for bankerne umodenhed. Det så noget andet, som bankerne har alt for frie tøjler?

Ligenu står der rigtig mange unge, der skal bruge bolig, og endnu flere ledige boliger. Noget må man da også kunne gøre her? Mange unge er villige til at ville købe bolig, og jeg har også læst flere artikler om folk der studere på en kandidat, men bare ikke kan få lov til at låne penge af banken til fast ejendom, selvom de eksempler jeg har læst om har fornuftig nok økonomi

Kan du forklare nærmere om, hvad et sælgerpantebrev er? 

Spændende emne at tage op iøvrigt :-)

Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:29

Enig i at "at få gang i bolighandlen er det nødvendigt at nye købere kommer på markedet, enten førstegangskøbere, eller købere som af forskellige årsager ikke ejer bolig i dag" samt at simple ideer ofte er de bedste.

Dog mener jeg også at en statsgaranti på lån aldrig vil føre noget positivt med sig (på lang sigt). Det er skam muligt at låne til boligen i dag, hvis blot man har orden i økonomien og har et mere realistisk forhold til hvor meget man kan låne. En statsgaranti ville nok bare få bankerne til igen at være uforsigtige med hvem de låner penge til og så er vi tilbage til hvorfor boligmarkedet i dag befinder sig i sin fastlåste situation.

Men som sagt så er simple ideer ofte de bedste: Derfor foreslår jeg at sænke boligpriserne med yderlige 25-30 procent, så skal vi sikkert nok se nogle nye købere i markedet:-)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 15:32

Hej David

B.Klit:
Staten har i en årrække gennem vækstfonden tilbudt kom i gang lån, hvor der gives en 75% tabsgaranti over for pengeinstituttet, som finansierer lån til en virksomhed der kan skabe vækst i Danmark.

Denne højrisikable ordning burde afskaffes. Her kan iværksætterne virkelig komme i klemme.

B.Klit:
Konceptet er veludviklet, afprøvet og fundet særdeles fremmende for vækst.

Næh. Er det?

B.Klit:
Indtægterne ved garantprovision, tinglysningsafgift og bolig skatter, vil langt overstige udgifterne,

Så kan det laves i privat regi - eller var allerede lavet.

Problemet på boligmarkedet er, at priserne er for høje. For alle os, der ikke er bolighandlende, er det bedre sælgerne sætter priserne ned end alle mulige statslige støtteordninger. Jeg kan ikke se der findes nogle genveje.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 13. Nov 10
Skrevet kl. 15:41

Et sælgerpantebrev er en gældsbevis, hvor køber reelt låner den sidste del af købesummen af sælger mod sikkerhed i ejendommen. I langt de fleste tilfælde sælges pantebrevet dog videre til eksempelvis et pengeinstitut, da sælger som regel er interesseret i at få provenuet fra salget udbetalt med det samme.

Tilmeldt 13. Nov 10
Skrevet kl. 15:49

Men som sagt så er simple ideer ofte de bedste: Derfor foreslår jeg at sænke boligpriserne med yderlige 25-30 procent, så skal vi sikkert nok se nogle nye købere i markedet:-)

Et fald i boligpriserne vil gøre endnu flere danske teknisk insolvent (stavnsbundet) og endnu større tab til bankerne med risiko for en endnu større regning til os alle...

Rentebyrden på boliglån er idag langt lavere end tidligere set i forhold til vores realløn, og det er jo ikke det at betale sin husleje for boligejerne der er problem, men at det ikke er muligt for købere at finansere købet, og mit forslag hjælper på dette, i særdeleshed ville sælgerpantebreve hjælpe. Ofte siger kreditforeningerne bare nej til salgerpantebreve - hvis de overhovedet bliver forslået - fordi det i sidste ende er banken som ejer kreditforeningen, ja de ejer jo også ejendomsmægleren, og mange gange både forsikring og pantebrevsselskaberne, og hvis ikke banken kan få lov at finansiere 100% siger de nej istedet for ja til f.eks. 60% eller 80% som kreditforenigerne gjorde i "gamle dage" - og dermed tog en mindre risiko.

Som sælger af bolig ville jeg helle tilbyde et sælgerpantebrev end at gå tilsvarende ned i pris.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 16:36

B.Klit:
Som sælger af bolig ville jeg helle tilbyde et sælgerpantebrev end at gå tilsvarende ned i pris

Du er velkommen, men vi andre vil gerne undgå at sende flere støttekroner efter boligejerne. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)