Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsafregning og procedure i summa ved ÅRSSKIFTE

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Normalt - kører jeg Summas automatiske opdatering af momskonti. Den nulstiller ved at nul stille købs og salgs momskonti imod momsafregning konto 66900. Ved årsskifte kan man IKKE opdatere momskonti før man laver årsafslutning. 

Bliver det så korrekt, hvis jeg inden årsafslutning som revisor måske laver efter momsfristen i februar, bogfører den moms vi skal betale som debet på momsafregning 66900?

Derved burde den konto jo, når årsafslutning nulstiller momskonti - helt enkelt gå i 0 da 66900 jo ved nulstillingen krediteres det beløb jeg skal betale?

--

Og et lille tillægsspørgsmål. Jeg har oprettet nyt regnskabsår i summa 4.0 og nu viser det nye år 2012 sjovt nok i momsangivelse for 1/1 til 31/3 2012 - de beløb som hører til 4. kvartal 2011 og som også vises der hvis jeg går til 2011 regnskabet.

Jeg kan forstå det er fordi jeg ikke har afsluttet 2011 - Kan jeg regne med, at hvis jeg bogfører noget i kvartal 1 2012 inden jeg afslutter 2011 - så bliver det nye i summa for første kvartal 2012 medens alt det som tilhører sidste år - forsvinder fra kvartal 1 2012?

Håber som altid at jeg kan få hjælp de to små ting, og lade nytårs roen falde på Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Cookie.

1. Yes

2. Yes

Spørgsmål: Hvad synes du om 4.0? Er det pengene værd?

 

MvH

Peter 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak først og fremmest som flere gange før SmileSvaret må være et JA. Overgangen til nyt regnskab fungerede 100% uden problem og alt førtes fint med over, og jeg har ikke, ud over at moms så lidt sjov ud fordi q4 2011 kom med over i q1 2012, set noget som helst problem.

Jeg er også meget glad for at kunne have afdelinger og sager som separate regnskaber, hvilket dog også var i 3.8 - men budgetfunktionen er langt bedre i 4.0  - så det samlede svar bliver ja.

Jeg synes dog, Summa burde holde lidt inde med nye betalingsversioner. Folk vælger det, for at kende udgiften og ikke ofte blive præsenterer for behovet for en ny version - set mod de net placerede systemer

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

O.K. John.

Jeg har endnu ikke opgraderet, idet den eneste fordel, som jeg kan få øje på, er den, at

der kan køres med flere regnskabsår. Men 1400 kr. for den funktionalitet, synes jeg er en

pæn pris.

Vil lige overveje, hvad jeg gør, men tak for dit input.

MvH

Peter

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

O.K. John.

Jeg har endnu ikke opgraderet, idet den eneste fordel, som jeg kan få øje på, er den, at

der kan køres med flere regnskabsår. Men 1400 kr. for den funktionalitet, synes jeg er en

pæn pris.

vist er det en pæn pris, når man netop vælger dem, for at ha et engangsbeløb og ikke skulle ud i nye omkostninger måske hvert år.

Jeg synes dog det er en lettelse at kunne køre videre i næste år uden at afslutte gamle OG budget modulet som nu er med månedsbudget, hvor det tidligere kun kunne budgeteres med år er også en klar fordel. Jeg synes at ha læst, at de har en special version til revisorer - ville vel være helt rimeligt hvis I fik det gratis som del i at kunne servicere Summa kunder. Ellers kan man vel gi jer den kode man får, så kan vor revisor vel bare downloade og aktivere som vort firma - og da man ikke skal bogføre medens revisor har regnskabet og afslutter - for ikke at rode ting sammen - så burde det vel ikke være risikabelt at lade en revisor ha koden til ens regnskab, bare han kun bruger den til det regnskab og ikke til alle mulige andre. Lovligheden kender jeg ikke - men var det en ansat var det OK, så hvorfor ikke med en revisor?

Summa 3.8 kan IKKE indlæse et regnskab med sikkerhedskopi skabt i 4.0Ick!

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen John.

Tak for uddybningen.

Budget er jo kun til passiv budgettering....og det kan jeg ikke bruge, idet jeg bruger Excell til

budgetter på makroniveau.

Revisor version vil jeg ligge høre Visma nærmere om, idet vi har mange kunder kørende på

Summa-platformen.

 

MvH

Peter

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
Budget er jo kun til passiv budgettering....og det kan jeg ikke bruge, idet jeg bruger Excel
Jeg er ikke sikker på hvad du mener til passiv budgettering. Jeg bruger også excel, til prognoser under året - efterhånden som det oprindelige budget kan skride lidt , men:

Summa 4 har jo til forskel fra summa tidl. nu budget som lægges konto for konto, måned for måned individuelt, og det er derfor let i regnskabet - uden at skulle ha excel med, at se hvor man ligger for hver eneste konto, for måneden, og for ÅTD i forhold til det oprindelige budget

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

John..det jeg mener med passiv budgettering er at du bare indtaster nogle tal.

Du kan ikke indlægge formler, simuleringer mv.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)