Jeg vil gerne sikre mine produktbilleder (taget af mig) mod at blive hugget fra min hjemmeside. Jeg tænker at mærke billederne med firmanavn. Er det måden at gøre det på?
Findes der noget software, som man kan bruge - i stedet for at skulle åbne billederne eet ad gangen og sætte firmanavn ind?
Jeg prøvede at søge her på Amino om copyright og billeder, og der var flere hits, da spørgsmålet jo heller ikke ligefrem er originalt. Bla. kom der et link til en forklaring på produktbilleder og copyright frem, men linket var dødt. En alm google-søgning fandt det heller ikke. Kan nogen henvise til en grundlæggende gennemgang af spørgsmålet, vil det være super
jeg går ud fra, at det du søger er at vandmærke (watermark) dine billeder. Enten via dit firmanavn henover hele billedet (lige i centrum) eller i et af de fire hjørner. Der er fordele og ulemper ved begge placeringer. I hjørnet er det nemmere for at andre at croppe billedet til, så dit navn bliver fjernet, mens det andet kan "ødelægge" billedet for brugeren (det er drøn-irriterende som bruger at se på).
Søger du decideret software findes der bl.a.: http://www.visualwatermark.com/, men det er også muligt at søge på Google efter "watermark software" og så skal du nok få en lang række software-værktøjer til netop det formål.
Nu ved jeg ikke om dit website er bygget i et specielt system/CMS, men det er muligt, når man oploader produktbilleder, så lægger CMS'et selv et watermark på billedet - så du helt slipper for at skulle køre det igennem et program før du uploader. Det finder jeg selv klart smartest, men det kommer jo helt an på hvad dit formål er.
det kan gøres på flere måder, jeg gør det via php, så den automatisk smider vandmærke på når jeg uploader et billede, men der findes også mange programmer til det, tidligere brugte jeg faststone image viewer, der kan du ligge vandmærke på mange billeder af gangen, og vandmærke kan både være tekst eller billede, så det kan også have dit logo med hvis det er.
Ja, præcist - det er et watermark jeg søger. Det ville være dejligt, hvis det CMS, vi bruger, havde faciliteten indbygget, men det tror jeg ikke (tror dog, jeg vil foreslå dem at få det!).
Hvis billederne ligger samlet i én mappe (uanset undermapper) kunne du oprette en RewriteRule i din .htaccess som automatisk sender billederne forbi et script som sætter watermark på.
Således bliver det gjort helt automatisk, og vil automatisk komme på nye billeder du uploader.
Det hele vil blive gjort dynamisk, så hvis du på et tidspunkt vil have et andet vandmærke, så vil det tage 5 sekunder at ændre
Nu ved jeg ikke om jeres website er hoyen.dk, men hvis det er (for det er Wordpress platformen), så finder der plugins som er lige til at installere og benytte
Det er det desværre ikke. Vi er startet andetsteds, hvor der var et mere udfyldt web-shop modul, vi direkte kunne starte med. Og det virkede både billigere og mere overkommeligt at starte med.
Jeg har vist så fortrudt en lille smule, for WP kan mere, så vidt jeg forstår. Bla det med vandmærkerne.