Jeg står i en stituation med en kunde der ikke har betalt fremsendte faktura. Der er sendt rykkere + inkassovarsel og de formelle procedurer er overholdt.
Der er fra debitors side ikke gjort direkte indsigelse mod fremsendte faktura, men der har været nogle uoverenstemmelser omkring den den vare/ydelse vi har leveret - vi mener der der er leveret iht. aftale/tilbud, men debitor mener der er mangler.
Og nu til spørgsmålet - hvis /når det ender i en tvist og der skal udtages stævning, hvor skal det så foregår?
Vi er bosiddende på Sjælland og debitor i Jylland. Kan vi kræve værneting på Sjælland - der står ikke noget om dette i vores salgsbetingelser.
Må hellere få rettet i salgsbetingelserne til evt. fremtidige sager.
Det er ikke tilstrækkeligt (alene) at der er anført værneting i salgsbetingelserne. Selv i handelsforhold stiller man forholdsvis store krav til at særligt byrdefulde vilkår anses for at være vedtaget mellem parterne, og værneting hos sælger anses for at være særligt byrdefuldt for køber.
Men hvis du får købers underskrift på salgsbetingelserne og værnetingsaftalen er angivet med kursiv eller fed skrift, så vil du være på den helt sikre side.
Og hvis du handler med forbrugere, skal du i øvrigt være opmærksom på, at en forudgående aftale om værneting ikke er bindende for forbrugeren.
Noget helt andet: De sidste 3-4 år har der ikke været mundtlig forberedelse af retssager, så jeg ville da bruge min sædvanlige advokat, hvis jeg var dig. Han skal jo kun til Jylland én gang.