Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Topskat mv. ved opstart af egen virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Dec 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt med følgende spørgsmål:

Jeg har et fuldtidsarbejde hvor min årsindkomst er ca. 360000 kr. Jeg vil igang med, at opstarte egen virksomhed som psykoterapeut ved siden af mit fuldtidsarbejde.

1: hvordan er det mht. topskat når jeg er offentlig ansat og samtidig er selvstændig ved siden af. Er det min samlede  indkomst fra begge steder der regnes sammen så jeg ud fra denne kommer til, at betale topskat? Eller kan jeg adskille de to indkomster således jeg "undgår" at betale topskat?

2: Skal jeg først betale moms af mit honorar, som eksempelvis er 700 kr. i timen og derefter betale skat af resten?

3: Hvordan gør jeg helt konkret, hvis jeg eksempelvis får  4000 kr. i hånden i måneden for mine ydelser, når jeg skal betale skat? Jeg vil gerne kunne give mig selv "løn" hver månede afhængig af hvor meget jeg kommer ttil, at tjene. Eller er det en dårlig forretning for mig - skal jeg istedet se hvad der er tilbage 1 gang årligt? Er jo selvfølgelig interesseret i, at få så meget til mig selv som muligt men ved ikke hvad der er mes smart at gøre.

4: lad os sige at jeg køber en pc kun til virksomheden og inventar og det render op i 20000 kr. Jeg ved jeg kan trække momsen fra men der er så et godt stykke vej inden jeg får et reelt overskud i biksen. Hvordan forholder jeg mig til det? Får jeg et skattesmæk - jeg ved jo ikke hvornår jeg kommer over de 20000 kr, det afhænger jo af mit klientantal.

Fra København S
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 236
Fra  DanDrone Skrevet kl. 12:54

Hejsa.

1. Det er din samlede indkomst din skat beregnes ud fra. Du er ikke så langt fra topskatten, da den går ved 389.900

2. Du betaler først moms, og herefter skat. Dvs ud af 700 kr betaler du dit 25% i moms, og herefter har du det "rene" beløb som indgår i virksomhedens drift. Er der overskud, skal du betale skat af det samlede overskud.

3. Hvis du trækker 4.000 ud pr. måned, skal du på en måde sætte nogle penge til side til SKAT. Det kan du evt. gøre ved på din forskudsopgørelse at skrive, hvad du regner med, at firmaets overskud bliver, og så får du nogle indbetalingskort som går til at betale B-skat. I dit tilfælde vil det smarteste nok være at køre i virksomhedsskatteordningen, og så nøjes med at trække overskud ud, op til din topskat. Så kan du opspare et overskud i virksomheden som ikke bliver beskattet så hårdt. Du vil så, hvis du fx stopper dit fuldtidsarbejde eller går ned i tid/løn kunne trække overskud ud af firmaet, indtil du når topskatten. Så sparer du en masse penge i skat.

4. Hvis du smider 20.000 ind i firmaet, har du ret til at trække 20.000 ud uden at betale skat - der er jo ikke overskud i firmaet, før du har tjent de 20.000 hjem igen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:17

Du kan tilslutte dig virksomhedsordningen, så kan du styre, så du kun hæver lige op til topskattegrænsen, og lade overskud i øvrigt stå i virksomheden. 

Det duer naturligvis ikke, hvis du som du skriver, vil kunne hæve en fast løn - så må du leve med topskat, eller tegne ratepension op til 50.000  loftet og evt livrente for resten - så undgår du topskat, og skyder beskatningen til de går på pension og måske ikke har topskat.

Hvad moms angår ved jeg for lidt, men jeg er ikke sikker på du overhovedet er momspligtig og dermed har momsfradrag og momspligt. Det kan være du hører til lønsumsafgift - google det.

Som jeg kan se, er der uddannelseskrav for psykoterrapeuter som afgør moms eller ikke - du kan læse her: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=337128&vId=0

Du kan også vente på nogen der ved mere om moms contra lønsumsafgift

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Dec 11
Skrevet kl. 12:35

Hej Andreas.

Tak for din gode respons.

Jeg hørte den anden dag, at jeg ikke kan lade overskud stå (for, at undgå betaling af topskat) da det er en enkeltmandsvirksomhed?? Det forstår jeg ikke helt.

Tilmeldt 18. Dec 11
Skrevet kl. 12:37

Hej John.

Tak for din hurtige respons - jeg undersøge det nærmere.

mvh. Maria

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:45

Lader du beløb stå i VSO, påvirker det ikke topskattegrænsen.

MvH

Peter

Fra Colbjørnsensgade 3, 2tv
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 12:50

Hvis du har pengene, så lav et ApS (kræver 80.000 i kapital). Du vil sikkert være lille nok, til at det ikke kræver revision.

Du skal så også lave lønregnskab - men så lærer du også det.

Så kan du vælge løn - og selv bestemme det fra måned til måned, eller du kan lave udbytte, som er lidt lavere beskattet end lønindtægt til topskat.

SBB

Tilmeldt 18. Dec 11
Skrevet kl. 13:49

VSO? kan du sige lidt mere om det

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:08

VSO=virksomhedsskatteordning.

Prøv at søge lidt herinde...er berørt mange gange.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)