Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Familie virksomhed - hvad md skat ?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Glostrup
Tilmeldt 11. Nov 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej gruppe,

min bror og jeg har lavet en opfindelse, og vi ved et er et guldkorn, og vi vil gerne have denne "ting" søsat hurtigt.

Imidlertid er der en lille tvist i forbindelse med hvordan pengene i firmaet skal bruges. Vi har hver især indsat samme beløb på firmaets konto, jeg er af den opfattelse af de penge der står på kontoen ikke skal bruges på telefonregninger, computere, dæk til bilen, osv, altså kun til faktiske udgifter, og kun her i starten. Vi har ingen indtægter endnu, så  jeg synes ikke firmaet skal betale disse regninger. Som jeg har sagt til min bror" det koster lidt på den privare konto" her i starten.

Min bror er af den opfattelse at det skal ind over firmaets konto for at udnytte skattefordelen.

Vi har diskuteret dette og er blevet en kende uenige.

Har i nogle gode idéer, hvem af os vil i give ret????

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:47

Sandra Wendel:
Har i nogle gode idéer, hvem af os vil i give ret????

Jeg vil give jer begge ret. Først og fremmest er det dumt ikke at tage de fradrag man kan kan. Det koster at starte virksomhed og ingen takker jeg for ikke at tage de fradrag, som I er berettiget til.

Omvendt synes jeg også at den påpasselighed med pengene som du signalerer er en god ting at have i baghovedet. Tænk over hvilke udgifter I har og om de nu er nødvendige. Der er jo intet til hindrer for at I selv betaler tlf. i starten og blot bogfører telefonudgiften ind i regnskabet som et tilgodehavende. På den måde har I regnskab med hvem som har betalt hvad og samtidig opnår I fradrag for udgiften.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 12:16

Meget enig med Henrik Koudahl.

Jeg vil dog gerne komme med et indspark, som du ikke har spurgt om, og som du/I kan bruge eller lade være. Det kan også være, at I allerede har tænkt det meste igennem.

Jeg vil råde jer til at afsætte nogle timer - eventuelt en weekend, hvor I dedikerer tiden til at drøftelse af virksomheden og jeres indbyrdes forhold.

Et par af de emner, som det er nyttigt at få afklaret er blandt andet ansvarsområder. Hvem står for hvad - men endnu vigtigere, er at få afklaret, hvad der skal kunne ske, hvis den ene syntes den anden ikke formår at håndtere sit ansvarsområde tilfredsstillende.

I bør også drøfte, hvad der skal ske, hvis det skulle vise sig, at I ikke kan arbejde sammen om en virksomhed. Hvordan skilles I i god ro og orden? Skal der være forkøbsret? Til hvilken pris? Og hvad hvis pengene ikke kan findes?

En tredje ting, er virksomheden juridiske form. Jeg læser det, som om I vil starte som et I/S. Det  betyder personlig hæftelse og i sidste ende også en solidarisk hæftelse. Det kan betyde, at den ene kommer til at skylde den anden penge, og det kan medføre enorme frustrationer og splittelser i familieforholdet.

Jeg mener I bør overveje, om I er villige til at løbe den risiko. Det faktum, at I vil starte virksomhed sammen fortæller mig, at I har et godt forhold til hinanden.

Mit råd, er at I bruger det gode forhold, til at diskuttere worst case scenarioer, så betingelserne for jeres gode forhold bevares.

Med venlig hilsen,

Jan Kristoffersen

Ps. Husk at skriv jeres konklusioner ned.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:30

Henrik Koudahl:
Jeg vil give jer begge ret. Først og fremmest er det dumt ikke at tage de fradrag man kan kan. Det koster at starte virksomhed og ingen takker jeg for ikke at tage de fradrag, som I er berettiget til.

Omvendt synes jeg også at den påpasselighed med pengene som du signalerer er en god ting at have i baghovedet. Tænk over hvilke udgifter I har og om de nu er nødvendige. Der er jo intet til hindrer for at I selv betaler tlf. i starten og blot bogfører telefonudgiften ind i regnskabet som et tilgodehavende. På den måde har I regnskab med hvem som har betalt hvad og samtidig opnår I fradrag for udgiften.

Jeg er 100% enig heri!

Men pas altid på pengene... En million kan bruges på 5 min, men tage 5 år at spare op til!! ;)

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 12:32

Ret gode råd med hensyn til, hvordan I deler / sikrer millionkagen Smile  - og undgår bøvl

med skat.

Måske er det sikreste er at få indleveret en patent ansøgning på

ideen, se mere på www.eneret.dk inden I går videre og fortæller vidt og bredt om den, da

den i så fald så i k k e kan patenteres mere, da et af kravene  - blandt 4 - til at

få et patent er at ideen er ny, dvs. den må ikke være 'set før'.

M.v.h og held og lykke

Mogens Ludvigsen, LudvigsenPatent

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)