Jeg blev for et par måneder siden kontaktet af en amino, der skulle have hjælp til en tekst. Vi aftalte en pris og jeg gik i gang - og teksten blev rettet til og jeg lavede endda en ekstra version, der kunne bruges i en anden sammenhæng uden beregning. Kunden virker glad og tilfreds og sender mig sine fakturaoplysninger. jeg sender en faktura - men han betaler ikke. I dag sender jeg ham så tredie og sidste rykker før sagen ryger videre i systemet - og får svar tilbage hvor han skriver : XXXXXXX ApS er ikke et gyldigt selskab, og mit navn står ikke på. Kom nu videre Det er første gang jeg har hørt fra ham siden første faktura blev sendt. Jeg har talt med en advokat, der mener at jeg kan dokumentere at han har bestilt og modtaget varen - og endda erklæret sig tilfreds med den - og at han derfor uden større problemer kan dømmes til at betale ved retten - men jeg synes egentlig det er lidt absurd - at fordi han åbenbart opgiver fakturaoplysninger, der ikke er gyldige, så mener han, at han ikke skal betale. Har advokaten ret? Og hvad kan jeg gøre for at sikre mig, at noget lignende ikke sker igen? Det sker jo tit at det netop er nystartede firmaer, der har brug for hjælp - og det er jo ikke altid deres virksomhed er registreret på det tidspunkt, hvor teksten bestilles. Det skal siges, at der er tale om et mindre beløb, men at jeg umiddelbart har tænkt mig at gennemføre sagen af principielle årsager. |
Majbritt Jacobsen:Har advokaten ret?
Ja og det er givetvis personen selv der hæfter. Der kan også være tale om en lovovertrædelse, men det lader jeg være op til dig selv.
Eksemplet understreger blot at nogle mennesker ikke fatter en meter og tror de kan svindle rundt omkring.
Undersøg om virksomheden er eksisterende via cvr.
Er der ikke en virksomhed, og de vil starte en, så får du personnavn og tjekker op på om info via dgs eller lignende er tilgængeligt og så fakturerer du personen der kan give fakturaen videre til selskabet og få pengene den vej retur.