Jeg har et ApS med en omsætning på ca. 1 mio, og kan derfor vælge ikke at lade mit årsregnskab revidere af en revisor. Min revisor mener dog stadig jeg bør gøre dette, da han siger jeg står langt stærkere overfor skattevæsenet og banken.
Er der nogen her som har nogen erfaringer med at droppe at lade revisor revidere regnskabet?
Reglerne er så nye, at der ikke kan være de store erfaringer med konsekvenserne af den udeladte revision i forhold til SKAT endnu. Men siden regeringen lancerede ændringen som en stor lettelse, er det rimeligt at tro, at det også vil være sådan for flertallet.
Jeg anbefaler folk med små ApS-er og relativ god orden i tingene at fravælge revision men tilvælge review og hjælp til selskabets årsraaport, altså en mindre omfattende gennemgang af materialet (=lidt billigere). De penge, som så spares på revisionen kan man jo i stedet bruge på at ens dygtige og proaktive revisor bruger lidt bedre tid på rådgivning.
Jeg anbefaler folk med små ApS-er og relativ god orden i tingene at fravælge revision men tilvælge review og hjælp til selskabets årsraaport, altså en mindre omfattende gennemgang af materialet (=lidt billigere). De penge, som så spares på revisionen kan man jo i stedet bruge på at ens dygtige og proaktive revisor bruger lidt bedre tid på rådgivning.
Jeg anbefaler så det modsatte; At man tager revisionen med. Særligt når vi taler om iværksættere. Af følgende årsager: Revisor skal uanset om man vælger revison eller ej afgive en reviewerklæring og mange af de arbejdshandlinger som revisor laver i forbindelse med revisionen vil alligevel skulle laves. Dvs. besparelsen ved at fravælge revision er yderst begrænset.
Overfor skattemyndighederne skal man markere om regnskabet er revideret og er det ikke det vil regnskabet populært sagt få en mærkat "mere udsat". Det er ihvertfald budskabet fra Skat.
Jeg vil nu give Anette ret. Du kan ligeså god fravælge revision til fordel for review. De relevante modtagere af produktet (regnskabet) vi jo godt, at der i praksis ikke er stor forskel mellem revision og review. Derfor for du ikke nævneværdig større goodwill hos banker og SKAT ved "kun" at vælge review.
Jeg ved også at bla. Deloitte deler denne holdning. Der ligger fx. en lille folder på deres hjemmeside omkring dette emne.