Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 venner, software virksomhed

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 20. Dec 11
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey, vi er 2 venner på 25 & 26 år som igennem de sidste mange måneder har leget med tanken om at starte en virksomhed.

Vi vil beskæftige os hovedsageligt med programmering af systemer til mindre virksomheder, når vi har kigget markedet godt nok igennem ;)

Vi kan ikke finde ud af hvilken virksomhedstype vi skal vælge, men vi ved, at vi ikke har tænkt os det skal have den store indkomst de første par år.

Vi leger lidt med tanken om et I/S, selvom det skræmmer os at vi hæfter med hele vores formue.

Så har vi kigget på ApS, men som kræver at vi smider en stor bunke penge i noget, som ikke giver en indtægt de første par år.

Vi er begge 8-16 arbejdende og vil køre det ved siden af vores nuværende arbejde, til at starte med.

Hvilken virksomhedstype ville i vælge i sådan en situation?

På forhånd tak!

Morten B

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville vælge aps. om det er det rigtige det ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ville vælge et SMBA.....som ikke kræver indskud og i hæfter ikke personligt.

 

MvH

Peter

Fra Århus
Tilmeldt 20. Dec 11
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Har ikke hørt så gode ting om SMBA, da det er så nemt at starte, at alle kan gøre det. inklusiv svindlere, og vi vil helst ikke have vores "brand" slået fast, eller sammenlignet med den slags.

udover det passer det os perfekt ;)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja,,igen nogen fordomme som visse advokater og onde tunger spreder.

Et lovligt stiftet SMBA kan køre lige så godt som alle andre selskabsformer.

Endnu engang, der er ikke selskabsformen, men personerne bagved, der er en den afgørende

faktor.

Sidder faktisk lige nu og stifter 5 SMBA`er for unge mennesker, som ikke vil hæfte personligt(I/S),

ikke har 80K(ApS), og derfor har valgt SMBA.

Ligner da helt klart jeres problemstilling. 

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For iøvrigt kan svindlere også stifte ApS`er.

Så det er ikke noget argument for ikke at stifte et SMBA.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

RoflJOE:

Hey, vi er 2 venner på 25 & 26 år som igennem de sidste mange måneder har leget med tanken om at starte en virksomhed.

Vi vil beskæftige os hovedsageligt med programmering af systemer til mindre virksomheder, når vi har kigget markedet godt nok igennem ;)

Vi kan ikke finde ud af hvilken virksomhedstype vi skal vælge, men vi ved, at vi ikke har tænkt os det skal have den store indkomst de første par år.

Vi leger lidt med tanken om et I/S, selvom det skræmmer os at vi hæfter med hele vores formue.

Så har vi kigget på ApS, men som kræver at vi smider en stor bunke penge i noget, som ikke giver en indtægt de første par år.

Vi er begge 8-16 arbejdende og vil køre det ved siden af vores nuværende arbejde, til at starte med.

Hvilken virksomhedstype ville i vælge i sådan en situation?

På forhånd tak!

Morten B

Hvorfor vil i stifte et firma nu ?

Hvis i begge har 8-16 jobs, og sansynligvis også andre interesser, så kunne i jo eventuelt bare sætte jer ned og finde ud af hvilket produkt i skal lave, og så gå igang.

Med mindre i skal ud og investere i udviklingsværktøjer i større omfang - så er der jo ingen grund til at have en masse administration før produktet er færdigt (hvis det bliver færdigt Wink)

Når i så har lavet et fedt produkt, så gå ud og vis det til de virksomheder der er i jeres målgruppe. Hvis der er stor interesse, så kan i stifte et selskab. (forusat at det er et produkt i vil lave i modsætning til at tilbyde konsulentydelser)

Som du allerede nævner hæfter i personligt ved et I/S - og vel at mærke også solidarisk, hvilket i praksis betyder at hvis din kompagnon ikke kan betale, så kommer du til det (og omvendt), uanset at i ejer 50% hver -så det ville jeg helt sikkert IKKE vælge.

Det kunne jo også være en mulighed at lave to enkeltmandsvirksomheder. Så hæfter i kun personligt - og ikke solidarisk. Her kunne i så lave en (skriftlig) samarbejdsaftale/kontrakt omkring produktet.

Når det så går hen og bliver en succes kan i jo så stifte et selskab - for så har i forhåbentligt kapitalen til det.

Nu er softwareudvikling jo ikke et højrisikoområde som udgangspunkt - her ligger den største risiko i den tid i sprøjter i projektet i første omgang.

Det bliver det jo først hvis i skal til at optage store lån, får lavet nogle uheldige aftaler (om f.eks aftagelse af en vis mængde ydelser, levering af ydelser under dagbødeklausuler o.lign)

Så hvis i af den ene eller anden årsag er nødt til at lave højrisikoaftaler - så er et selskab den rigtige løsning (selv om i ved optagelse af lån sansynligvis vil blive bedt om at hæfte personligt under alle omstændigheder)

Jeg vil ikke gå ind i debatten omkring smba versus aps.

Jeg er ikke fagmand på området, så det er bare løsningsmodeller - og som Peter skriver - så kan der være svindlere alle steder. Det er ikke virksomhedsformen der afgør det - uagtet at det måske er den generelle opfattelse at et selskab med en eller anden form for kapitalkrav virker mere troværdigt.

mvh

Jan

Fra Århus
Tilmeldt 20. Dec 11
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

:Technocowboy:

Tak for det lange idybdegående svar, vi vil helt sikkert få udviklet vores software og undersøgt markedet inden vi stifter firma. Men jeg har på fornemmelsen at det er svært at præsentere et system til en virksomhed når man "bare" kommer som 2 personer, uden sikkerheden af et firma bag os?

Det er korrekt med software at vi ikke har brug for nogle vilde indkøb, vi kan bruge vores egne PCer og så findes der mange gratis software udviklingsprogrammer til f.eks. C#

 

:Peter:

Vi vil helt sikker lige overveje SMBA igen, samtidig vil jeg ud og undersøge hvilke firmaer der har benyttet sig af denne virksomhedstype.

Det vil sikkert hjælpe på beslutningen ved at kunne finde andre reelle firmaer der benytter SMBA løsningen ;)

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

RoflJOE:
Men jeg har på fornemmelsen at det er svært at præsentere et system til en virksomhed når man "bare" kommer som 2 personer, uden sikkerheden af et firma bag os?

Ja det har du ret i, og derfor kunne i jo starte som enkeltmandsvirksomheder.

Noget andet jeg kom til at tænke på var at i måske med fordel kunne alliere jer med et par fra jeres målgruppe.

Hvis i nu f.eks skal lave Killer-app'en til Ostehandlerbranchen, så tag fat i et par ostehandlere og hør om de ikke vil være med til at udvikle softwaren, og så kan de få den gratis.

Så får i stort set gratis hjælp fra fagfolk, i kommer rundt i hjørnerne, og i rammer ikke så nemt ved siden af. Uanset hvilken branche i vil ramme, så er det vigtigt at have fagfolk inde over - og det er også vigtigt at have mere end een reference.

Men det var bare et par idéer...

mvh

Jan

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

RoflJOE:

Vi leger lidt med tanken om et I/S, selvom det skræmmer os at vi hæfter med hele vores formue.

Så har vi kigget på ApS, men som kræver at vi smider en stor bunke penge i noget, som ikke giver en indtægt de første par år.

Teoretisk har i en mindre risiko med et ApS, men i praksis er der ikke den store forskel i virksomhedens første år. I får eksempelvis ikke en kassekredit i banken uden at I selv kautionere ligesom det også ses tit, at leverandører kræver sikkerhed for evt. kreditmax.

Der hvor I kan have en fordel ved ApS er hvis i laver noget skidt og der bliver rejst erstatningskrav mod virksomheden, så kan I sikkert slippe for at blive gjort personligt ansvarlige.

Med hensyn til indskuddet, så er det jo ikke penge I betaler, det er driftskapital som I kan bruge i virksomheden.

Jeg kender ikke reglerne for SMBA, men mit gæt er det begrænsede ansvar også kun er teoretisk - banken og kreditorerene vil sandsynligvis kræve en form for sikkerhed.

Stor hilsen
/Brian 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)