Jeg blev ringet om at min bankrådgiver idag fra BankNordik som sagde til mig at de var nødt til at fjerne min driftkonto fra min private netbank, fordi nu skulle man have en seperat netbank til sin driftkonto. Hmm
OK - men for at oprette en ny netbank til driftkonto koster det 1000 i oprettelse, 50 kr om måneden og 1 kr. pr. overførsel!!! Det har jeg ikke lyst til at betale!
Spurgte hende om jeg ikke bare kunne oprette en ny privat konto til min virksomhed, men hun mente at det var en krav at man havde en special såkaldt "driftkonto" når man havde en virksomhed. (det ville jeg undersøge)
Vil derfor høre om der er nogle kloge hoveder som ved om det virkelig er et krav fra SKAT eller andre myndigheder at jeg skal have denne driftkonto??
I Eik Bank (nu Finansbanken) skulle man også have en seperat aftale med eget nemid nummer for at deres systemer kunne hitte ud af at lave en virksomheds-nemkonto, som er nødvendig for at få betalt fakturaer til det offentlige, moms retur o.l.
I Finansbanken koster det tilgengæld ikke noget i oprettelse, månedligt/årligt gebyr - endnu. I hvert fald ikke så længe man har en lønkonto hos dem (jeg har en enkeltmandsvirksomhed ved siden af fast arbejde)..
Jeg har undersøgt priserne i andre banker i.f.m. en forening hvor vi ønskede at skifte væk fra Bank Nordik (vi betaler dog ikke noget månedligt gebyr); men den eneste bank det lykkedes mig at finde, som ikke tog ublu priser var Finansbanken.
Jeg fik for en måneds tid siden oprettet en forretningskonto (Nordea) ved siden af mine private konti, og her hørte jeg ikke noget som helst om at det krævede en separat netbank eller andet spøjst. Min forretningskonto har jeg adgang til gennem min private netbank, har ikke betalt oprettelse, gebyr eller andet, så synes da det lyder voldsomt dyrt det din bankrådgiver fortæller dig.
Uden at være klog på banker eller andet i den retning, vil jeg mene at det er tilstrækkeligt bare at have en separat konto til virksomhedsbrug - i hvert fald så længe det "bare" er en lille enkeltmandsvirksomhed.
Min virksomhed er en lille enkeltmandsvirksomhed, ligesom din.
Min projektvirksomhed bliver drevet i selskabsform. Da jeg skulle have oprettet konto i Sydbank fik jeg at vide, at den ikke kunne oprettes på samme netbankaftale som mine private konti, fordi virksomheden drives i selskabsform.
Hvis jeg havde drevet virksomheden som personlig ejet virksomhed, så kunne jeg godt have fået oprettet en konto på samme private netbank-aftale (var den besked jeg fik).