Jeg har et spørgsmål vedrørende beskatningen af I/S og et sprørgsmål vedrørende overgangen til et Aps:
Info: En ven og jeg overvejer opstart af virksomhed, hvis indtægtskilde er i form af opkrævning af abonnement. Vi er besluttet på dannelse af interessentskab og så snart kapital foreligger skal selskabet omdannes til Aps for at opnå fordel om tilbageholdelse af ikke personbeskattet indkomst til fremtidig investering. Ideelt vil vores fremtidig ejerskab også gøres gennem hver vores holdingselskab (Aps), men dette er ikke en del af min problemstilling.
1. spørgsmål: Er det korrekt opfattet at beskatningen af det opstartede I/S finder sted som følger? Kunders abonnementopkrævning indbetales til virksomhedens konto. Penge på virksomhedens konto udbetales ligeligt ved bankoverførsel til min egen og min partners konto. Når selvangivelsen udfyldes beskattes vi hver især efter vores udbetalte andel (samt andel af uudbetalt kapital hvis sådan findes) fratrukket tilhørende omkostninger. Udbetalelsen til vores egne konti kan ske når vi vil.
2. spørgsmål: Når 80.000 kr er optjent i det oprettede I/S ønskes omdannelse til Aps. Findes der nogen måde, hvorpå beskatning af indkomsten til interessentskabet kan undgås/reduceres såfremt kapitalen benyttes som indskud til Aps? Der forventes at kunne omdannes til Aps efter få måneder.
Beklager den lange post, men ville gern liste så meget info som muligt. Lytter gerne til forslag om fordele ved fx smba (forstår dog denne virksomhedsform dårligt) eller andre selskabsformer/oprettelsesmetoder.
Hold da fest det var et hurtigt svar. Fik lige rettet mit spørgsmål 1 til også naturligvis at indeholde uudbetalt udbytte som skattepligtig indkomst på selvangivelsen og så kom dit svar.
Mange tak for dit svar!
Vedrørende skattefri virksomhedsomdannelse: Super! lige hvad jeg behøvede at høre :) så Kan vi frit lade indtægter stå på virksomhedens konto såfremt omdannelsen af Aps finder sted indenfor første halvår.
Hvis i bruger VSO kan i jo også lade pengene stå i firmaet og således kun blive beskattet af 25% i virksomhedsskat.
Når i omdanner får i nyt cvr nr. og i den forbindelse skal i vel indgå nye aftaler med alle jeres kunder, da de ellers har indgået en abonnementsordning med I/S'et - vil det ikke kunne give en masse arbejde?
For så kunne det vel være mere interessant at spare pengene op eller låne dem i banken - for kan i alligevel tjene dem i løbet af et par mdr, så tror jeg da også banken vil være med.
Husk at det heller ikke er gratis at få lavet en omdannelse.
Havde faktisk ikke tænkt at det ville volde problemer med omdannelse af virksomhedsformen i forbindelse med kundeoplysning. Men nu det nævnes sætter det da gang i nogle tanker.
Og ja, vedrørende brug af VSO ser jeg at der er mulighed for at spare op til indskud til virksomhedsomdannelse. Årsagen til at der findes et ønske om at omdanne til Aps skyldes muligheden for et fremtidig ønske om forskellig udbetaling af udbytte. Så vidt jeg forstår er sidstnævnte ikke let at håndtere med et I/S eller kan der tages højde for dette? Umiddelbart er det min opfattelse at driften af et I/S er noget nemmere administrativt end ved et Aps eller det en fejlopfattelse?