Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsulent Virksomhed - I Danmark eller Australien?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 28. Jan 11
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer - Jeg håber i kan hjælpe mig!

Jeg står i en situation, hvor jeg stærkt overvejer at starte egen konsulent virksomhed, hvor jeg har mulighed for at tilbyde mine evner kombineret med min Master uddannelse.

Jeg flytter til sommer til Melbourne for at studere en hel master uddannelse, hvilket betyder at jeg skal være bosiddende i Australien i 1,5-2 år.

Mit spørgsmål går så på: Skal jeg starte en konsulent virksomhed i DK, og så blot arbejde "Hjemmefra" i Australien, således at der faktureres til det danske selskab

ELLER: Skal jeg starte virksomheden i Australien, for så evt. at skulle flytte den til DK når jeg, måske, vender tilbage?

Er der nogen regler om, at virksomhedens primære drift skal være i det land hvor virksomheden er beliggende, eller vil jeg uden problemer kunne have min daglige drift i Australien, og blot fakturere til det Danske selskab?

Håber i forstår mit problem, og kan være behjælpelige.

På forhånd tak - Lasse.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 19:37

Du skal nok drive den "hjemmefra" fordi som man ser i TV udsendelser fra Australien så må du jo nok ikke arbejde i Australien med dit studie visum. Så får nok ikke lov til at drive den virksomhed der nede.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 28. Jan 11
Skrevet kl. 19:47

Lykkebjerg:

Du skal nok drive den "hjemmefra" fordi som man ser i TV udsendelser fra Australien så må du jo nok ikke arbejde i Australien med dit studie visum. Så får nok ikke lov til at drive den virksomhed der nede.

Det har du nok helt ret i. Jeg må via mit studie visum kun arbejde 20 timer i Australien, men er det mon tilladt at freelance for min konsulent virksomhed i Danmark?

Det er lidt en kompleks situation. 

Og hvad mht. spørgsmålet om primær drift? Hvis jeg udelukkende arbejder fra australien, vil Skat så ikke kunne påpege at jeg bør betale virksomhedsskat i Australien, da jeg reelt set ikke vil have en drift i DK?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:57

LasseDaugaard:
Og hvad mht. spørgsmålet om primær drift? Hvis jeg udelukkende arbejder fra australien, vil Skat så ikke kunne påpege at jeg bør betale virksomhedsskat i Australien, da jeg reelt set ikke vil have en drift i DK?

Det er nok ikke Danmark der råber højest, men Australien som jo mangler en skatteindtægt. Der er ingen tvivl om at der er australsk skattepligt i det omfang du er bosiddende i Australien.

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 19:58

Hej Lasse, 

Du kan arbejde 20 timer om ugen ved siden af skolen mens du er i Australien, det er vel i princippet også en del? Derudover ved jeg ikke hvordan de har tænkt sig at tjekke det reelle timetal eftersom det er din egen virksomhed. Når du har ferie fra skolen kan du arbejde fuldtid. 

Jeg vil egentlig gerne høre hvordan det fungerer med master dernede? Du skal vel selv betale + ingen SU korrekt? :-) 

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Tilmeldt 28. Jan 11
Skrevet kl. 20:04

Martin :

Jeg vil egentlig gerne høre hvordan det fungerer med master dernede? Du skal vel selv betale + ingen SU korrekt? :-) 

Du har ret i at det er for egen regning. Jeg kan dog søge om SU samt SU-stipendium (der forhåbentlig dækker det som det ville koste mig at have gående i DK). Det er dog ingen garanti, men jeg er et halvt år ude, før jeg starter - så der burde være gode chancer.

Desuden har SU-styrelsen lavet en liste over lande/universiteter hvor det er tilladt at medbringe SU, samt søge stipendium - Og der er Australien, Melbourne listet.

Jeg satser bestemt på at det bliver godkendt - resten er for egen regning, som en investering i mig selv.

Og mht. hvordan den australske regering vil holde øje med mit reelle timeforbrug, er jo svært at fastsætte. De kan jo heller ikke vælge hvilken timeløn virksomheden (eller jeg selv) vælget at hyre mig til.

Tilmeldt 28. Jan 11
Skrevet kl. 20:06

Desuden koster det ca. 50k pr. semester, hvilket er 150k for hele masteren. Forhåbentlig, hvilket kun er antagelser, så vil et SU stipendium dække mellem 20-30 tusinde. Jeg regner ikke med det, men håber på det. Derudover er det jo muligt at søge en hulens masse legater.

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 20:12

Tak for info! Men du har ret, det lyder til at være muligt at få det dækket ret godt ind!

Melbourne er intet mindre end genialt, så det skal nok blive fedt :-) 

Mht. løn og timetal, så tror jeg ikke på du vil opleve nogle problemer. Reglerne er jo lavet for at sikre sig at der ikke er folk som tager derned som studerende men i virkeligheden arbejder fuldtid. Når det er din egen virksomhed, så ændrer det lidt situationen. Tror dog det er lettest at lave virksomheden som en Dansk virksomhed, men hvor du betaler indkomstskat i Australien af det du udbetaler til dig under opholdet. Men afhænger igen af om du har danske eller australske kunder. 

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Tilmeldt 28. Jan 11
Skrevet kl. 20:34

Martin :

Tak for info! 

Det var så lidt :)

Det vil nok blive en kombination af danske og australske kunder. For mig at se, burde der ikke være problemer i at en Dansk virksomhed, hyrer en freelance konsulent i Australien for et job. At jeg så tilfældigvis selv er ejer af virksomheden, burde i min optik ikke gøre den store forskel, eller?

Når man snakker om virksomhedens primære drift, afhænger det så af hvilke kunder der bliver arbejdet for? Altså, hvis jeg har ca. 50% danske kunder, og 50% australske kunder. Vil man i så fald kunne sige at driften af ligeligt fordelt, og derved sagtens kunne argumentere for at driften er i DK, selvom mit arbejde udelukkende bliver udarbejdet på mit hjemmekontor i Australien?

Er der andre der har nogle ideer og muligheder? :)

Tak for hjælpen alle sammen!

Tilmeldt 9. Oct 07
Skrevet kl. 01:00

Hej Lasse

Jeg er netop hjemvendt efter et semester i Australian.

Jeg diskuterede det med SKAT inden jeg tog afsted.

Du kan godt eje dansk virksomhed og lave en 'udlandsregistrering' af den i Aus. Så ligger din primære drift i Aus og det er A-OK.

- men, hvis du tænker kun at have Australske kunder og i øvrigt ikke er sikker på, om du kommer hjem til DK igen, så ville jeg oprette en Australsk virksomhed. Jeg har en kammerat, der gjorde det derovre og det skulle være nemt nok... 

Med venlig hilsen

Rolf Djernaes

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)