Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan i hjælpe mig lidt med brud på regler angående lukkede fora.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er ikke helt inde i hvad der er tilladt og hvad der ikke er tilladt når man er på lukkede fora. Jeg har en bekendt som er på et lukket forum for syge børn hvor personen søger oplysninger og viden inden for en sjælden sygdom, da personens datter er alvorlig syg. Her har personen oprettet sig som bruger og fortalt personens og datterens historie.

Da det er et lukket forum for forældre til alvorlige syge børn mener jeg ikke at man som administrator for forummet må tillade f.eks. at google bruger emnerne i deres søgemaskine hvis man skulle søger på datterens navn.

Kan i be- eller afkræfte at det er tilladt at offentliggøre emner der er i et lukket forum?

Er det tilladt at tillade læger der er inde over netop denne form for sygdom at kunne kigge med på de indlæg forældrene skriver.

Indlæggene og emnerne er tit forældrenes fustrationer, deres erfaring med netop deres barn og spørgsmål i form af forskellige ting. 

Det skal lige siges at administratoren har valgt netop at gøre disse 2 ting uden nogen form for tilladelse/godkendelse fra forældrene på forummet og jeg ved at de helst gerne ville have holdt det for dem selv og ikke at de skulle deles med læger eller omverdenen.

Kan det virkelig være rigtigt at disse ting er tilladt?

Kasper

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 20:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Når man deltager i et forum, deltager man under forummets egne regler, ligesom du deltager under mine regler hvis du bevæger dig rundt på min private egendom (dog med lovmæssige undtagelser, selvfølgelig). Når man opretter indlæg på et forum, accepterer man samtidigt automatisk disse regler, og hvis det står i reglerne at ejer/administrator må lukke andre ind for at læse med, så kan man ikke gøre noget ved det - udover at melde sig ud og ikke bruge forummet for eftertiden.

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 11
Skrevet kl. 20:54

Men er tilfældet at der intet står om at administratoren må tillade at andre kigger med og vedkomne selv har udtalt at det kun er for forældre med børn der har netop denne alvorlige sygdom og ingen andre så er det vel ikke helt lovligt?

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 21:04

Man har et ansvar som patient/pårørende og det er at ikke hænge sig selv eller andre ud.

Det er ikke nødvendigt at nævne navne på forumet osv

Tilmeldt 28. Dec 09
Skrevet kl. 21:34

Kasper, hvordan definerer du "lukket forum"?

Hvis det er med login, så har søgemaskinerne vel ikke adgang eller ?

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 11
Skrevet kl. 21:38

Ja det er med login og nej søgemaskinen har ikke adgang til det med mindre administratoren har givet lov til det og det er tilfældet her. Uden forældrenes samtykke.

Tilmeldt 28. Dec 09
Skrevet kl. 21:56

Jeg synes det er stærkt kritisabelt, hvis en administrator åbner døren på klem, så søgemaskinerne kan indeksere indholdet af det pågældende forum.

Brugerne af et lukket forum må kunne forvente en vis fortrolighed, specielt når det drejer sig om sygdom.

Jeg ville klage til administrator og forlange at "hullet" lukkes, eller alternativt kræve at visse indlæg anonymiseres.

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 11
Skrevet kl. 22:05

Kan kun give dig ret. Det var netop også derfor jeg skrev dette indlæg. Men burde man politianmelde vedkomne hvis det fortsatte og under hvilken lovgivning/regelsæt kunne man køre sagen? Jeg tænker bare at det vel er en form for brud på den personlige sikkerhed?

Ved godt det er grove træk med en politianmeldelse men hvis det er den eneste udvej?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:15

Kasper Nørbæk Jørgensen:
Det var netop også derfor jeg skrev dette indlæg. Men burde man politianmelde vedkomne hvis det fortsatte og under hvilken lovgivning/regelsæt

Der er intet regelsæt der gælder her, andt end injuri lovgivningen.

/Kenneth

Tilmeldt 28. Dec 09
Skrevet kl. 22:30

Jeg har ikke tilstrækkelig kendskab til juraen på dette område, til at kunne vurdere om sagen kan bære en politianmeldelse, det må en advokat / advokatvagten kunne svare på.

Hvis der er tale om et let genkendelig familienavn/bynavn, og administrator ikke vil medvirke til at anonymisere navnene, så ville jeg:

• Forsøge at ændre brugernavn i det pågældende forum og om muligt ændre i indlæg
  • Undersøge om det pågældende forum er medlem af en offentlig læge organisation eller lign. og så evt klage dertil
  • Få en advokat til at skrive et brev til administratoren

Uanset om der er tale om et egentlig lovbrud, så er det i hvert fald stærkt kritisabelt!

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)