Jeg startede i april 2011 uden varelager men købte løbende de varer jeg skulle sælge. Jeg går ud fra at mit varelager primo derfor skal opgives som 0 ? Det første parti betale jeg ved privat indskud ( det er et enkeltmandsfirma)
Ultimo kan jeg jo bare optælle og bogføre på varebeholdningskomtoen 55100 i summa summarum.
Ups så er jeg her igen. Skal jeg bogføre varelagret ultimo 2011 på 2820 varelager primo i 2012, det har jeg nemlig ikke gjort endnu og modpostere på 55100. Ultimo tæller jeg op igen og bogføre så sen nye beholdning. HIlsen Zigge
Ups så er jeg her igen. Skal jeg bogføre varelagret ultimo 2011 på 2820 varelager primo i 2012, det har jeg nemlig ikke gjort endnu og modpostere på 55100. Ultimo tæller jeg op igen og bogføre så sen nye beholdning. HIlsen Zigge
Hej igen
Du bør ikke bogføre varelageret i resultatopgørelsen med mindre, at du samtidig opgører det nye varelager og bogfører dette. I modsat fald vil dit resultat være misvisende, idet varelager primo vil stå som omkostning.
Derfor er det for mange en post, der opgøres i forbindelse med årsregnskabets afslutning.
Det kan gøres på 2 måder, enten fører du nøje lageropgørelse dvs indkøb aktiveres (debet) på dit lager og forbrug krediteres lager og omkostningsføres (d) på driften når varer anvendes/sælges. Når du tæller lageret ultimo året korrigere du evt. Fejl over dine driftsposter.
Alternativt kan du i året føre alle dine anskaffelser på driftsposter for vareforbrug (d), ved optælling af lageret ultimo året overføres du primo lager til driften (debet i drift, kredit lager) og indtægtsfører værdien af varelagernes ultimo (kredit drift, debet varelager). Derved får du en sum svarende til det faktiske vareforbrug i året. Kan opstilles således:
varelager primo (d) anskaffelser i året (d) - varelager ultimo (k) = vareforbrug i året
Fordelen ved første metode kontra anden metode er, at du på et hvert tidspunkt kan udskrive en balance og få et forholdsvist retvisende billede af dine indtægter på et givent tidspunkt i året. Det kræver dog en smule mere disciplin og administration.