Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amazon Cloud og nattesøvn

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa.

Er der nogen der bruger Amazon cloud eller andre lignende cloud-løsninger?

Bruger I selv krudt på diverse backup-procedurer og backup på andre lokationer end hos Jeres cloud provider?

Tør I sove om natten, velvidende at backup af Jeres data er sikret hos Amazon eller lign. ?

/Jorgen Olsen

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 11:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mange udbydere af cloud hosting tager godt nok backups, men det er kun tiltænkt nedbrud hvor de har behov for at recover det hele.  Det er virkelig et fåtal af dem, som tilbyder at du kan skrive en mail til dem om at du kom til at slette en fil - og få dem til at gendanne den. 

Vi har maskiner ude, deriblandt også noget i en sky. Vi tager selv backup af alt til en backupserver vi selv ejer. Incremental backup 1 gang i timen er vores backup strategi, så kan vi aldrig datamæssigt blive sendt mere end 1 time tilbage i tiden.

Jeg sover godt om natten. 

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:17

Jeg bruger Amazon S3 til at få taget backup af min blog hver fredag kl. 13:37. Jeg stoler trygt på at Amazon kan have mine backups uden at der sker noget med dem. 

Jeg sover som en sten. 

Fra København
Tilmeldt 24. Dec 15
Indlæg ialt: 90
Fra  Mindcology Skrevet kl. 14:15

Keepit.com

>> Enkelt, overskueligt, billigt, ubegrænset.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:49

Jørgen Olsen:

Hejsa.

Er der nogen der bruger Amazon cloud eller andre lignende cloud-løsninger?

Bruger I selv krudt på diverse backup-procedurer og backup på andre lokationer end hos Jeres cloud provider?

Tør I sove om natten, velvidende at backup af Jeres data er sikret hos Amazon eller lign. ?

/Jorgen Olsen

Det er et rigtigt godt spørgsmål! 

Jeg har tidligere anvendt bl.a. Amazon EC2-instanser, men har flyttet til Danmark nu. Dels af performancemæssige hensyn, dels af juridiske hensyn. Og nej, jeg kunne ikke sove godt om natten.

Jeg skiftede i stedet til en leverandør, der baserer sine webhoteller på en VmWare-platform med fuld support, backup, proaktiv monitorering og server hardening. 
Det gør, at jeg osver langt tryggere om natten.
Hvis jeg var fortsat på Amazon EC2, ville jeg klart have sat noget backup. Når deres SAN står af i fire dage, så ved man ligesom, hvad teknologien også kan betyde af problemer.
Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 21:14

Personligt stoler jeg mere på Amazon, end på mange andre leverandører - så umiddelbart ville jeg sove trygt om natten...men. :)

Jeg synes det kommer meget an på hvad det er for en forretning du har, hvad du vil gemme, hvor følsomt det er og hvad du rent juridisk må - noget data skal holdes på dansk jord.

Men, du kan jo benytte Amazon, og så spole data over på en anden leverandør hver nat. Så spreder du risikoen.

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 21:30

Jeg har altid selv backup kørende. Og gerne backup til flere steder.

Og så er jeg en glad kunde hos tarsnap.com.

Jeg sover trygt om natten velvidende at jeg har en sikkerhedskopi lokalt og ude i verden.
(Og når jeg en gang får tid... en backup på et medie der kan ryge i et brandskab) 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:55

M_Munksgaard:

Personligt stoler jeg mere på Amazon, end på mange andre leverandører - så umiddelbart ville jeg sove trygt om natten...men. :)

Jeg synes det kommer meget an på hvad det er for en forretning du har, hvad du vil gemme, hvor følsomt det er og hvad du rent juridisk må - noget data skal holdes på dansk jord.

Men, du kan jo benytte Amazon, og så spole data over på en anden leverandør hver nat. Så spreder du risikoen.

Kører du "bare" Amazon EC2-instanser eller har du noget Elastic Block Storage slået til? Som jeg forstår det, er Amazon EC2 uden persistent storage. Jeg ved ikke, hvad Elastic Block Storage står i, men det lyder som en god metode at sikre sine data er redundant gemt.

"Amazon EBS volumes offer greatly improved durability over local Amazon EC2 instance stores, as Amazon EBS volumes are automatically replicated on the backend (in a single Availability Zone). For those wanting even more durability, Amazon EBS provides the ability to create point-in-time consistent snapshots of your volumes that are then stored in Amazon S3, and automatically replicated across multiple Availability Zones."

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 16:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kasper Bergholt:
Kører du "bare" Amazon EC2-instanser eller har du noget Elastic Block Storage slået til? Som jeg forstår det, er Amazon EC2 uden persistent storage. Jeg ved ikke, hvad Elastic Block Storage står i, men det lyder som en god metode at sikre sine data er redundant gemt.

Du bør altid have Elastic Block Storage slået til, ellers vil du, som du også skriver, miste dit data hvis din instance går ned.

Herudover kan du opsætte automatiske snapshots af dine 'drev' via AWS konsollen. Måske en gang om dagen eller ugen, afhængig af behov. De bliver så automatisk gemt på S3, så du kan gendanne det hvis nødvendigt.

Så bør du lave et automatisk 'dump' af din database, så det gemmes f.eks. hver 6 time (afhængig af hvor tit det ændres). Det kan du så også overføre til S3, så du har mulighed for at genoprette databasen uden at skulle gendanne hele 'drevet'.

Her ville man så også optimalt kopiere dine backupfiler til en anden udbyder, f,eks. Rackspace's cloud eller lign. Så du ikke er 100% afhængig af Amazon.

Hvis du stadig er bekymret, kan du begynde at kigge på replikering af EC2 instances på tværs af Amazon's availability zones og brug af load balancers. På den måde er du sikret mod nedbrug af din instance og hvis f.eks. hele Amazons europæiske datacenter skulle gå ned.

Jeg er generelt ikke bekymret over at bruge AWS. Jeg har mere tiltro til Amazons sikkerhed end til flertallet af andre hosting udbydere. Det vigtigste er blot at hele backupdelen sættes rigtigt op, så betyder det mindre hvor dit site er placeret.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:23

Mads Jensen:

Kasper Bergholt:

Du bør altid have Elastic Block Storage slået til, ellers vil du, som du også skriver, miste dit data hvis din instance går ned.

Herudover kan du opsætte automatiske snapshots af dine 'drev' via AWS konsollen. Måske en gang om dagen eller ugen, afhængig af behov. De bliver så automatisk gemt på S3, så du kan gendanne det hvis nødvendigt.

Så bør du lave et automatisk 'dump' af din database, så det gemmes f.eks. hver 6 time (afhængig af hvor tit det ændres). Det kan du så også overføre til S3, så du har mulighed for at genoprette databasen uden at skulle gendanne hele 'drevet'.

Her ville man så også optimalt kopiere dine backupfiler til en anden udbyder, f,eks. Rackspace's cloud eller lign. Så du ikke er 100% afhængig af Amazon.

Hvis du stadig er bekymret, kan du begynde at kigge på replikering af EC2 instances på tværs af Amazon's availability zones og brug af load balancers. På den måde er du sikret mod nedbrug af din instance og hvis f.eks. hele Amazons europæiske datacenter skulle gå ned.

Jeg er generelt ikke bekymret over at bruge AWS. Jeg har mere tiltro til Amazons sikkerhed end til flertallet af andre hosting udbydere. Det vigtigste er blot at hele backupdelen sættes rigtigt op, så betyder det mindre hvor dit site er placeret.

5 stjerner herfra! Kan du løfte sløret for, hvilke sites, du kører på AWS? Hvor mange brugere de trækker, og hvad det sådan ca. ender med at koste dig per måned? Hvis nej, så har jeg fuld forståelse for detl

Jeg kører primært projekter rettet mod danske brugere, så mine AWS-erfaringer er begrænset til eksperimenter. En overgang kørte jeg Madbevaegelsen.dk på en Free Tier-instans, men nu har jeg konsolideret alle mine danske websites hos Meebox, fordi jeg foretrækker cloudens fleksibilitetet kombineret med webhotellets sikkerhed. Det har jeg for resten blogget lidt om her: Danske cloud-baserede webhoteller, som jeg tænker jeg kan være brugbar læsning for andre, hvis projekter primært sigter mod en dansk målgruppe.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)