Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forvirret kommende Iværksætter, ønsker svar.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har siddet og læst en del debatter omkring, hvilken virksomhed man skal åbne!

Det jeg er kommet frem til er at folk siger at jeg skal åbne følgende:

- Noget jeg kan lide at lave

- Noget jeg er god til

- Jeg må/skal ikke sætte pengene som mål

- Man må/skal ikke åbne noget hvor venner/familie er involveret, da det for det meste går op i hat og briller og så er vi konkurs.

Se nu er problemet bare...

Jeg har planer om at åbne en sandwichbar om en 7 mdr.

Kan jeg lide dette/er jeg god til det? Nu handler det jo ikke kun om jeg er god til at lave sandwich, men kan jeg markedsfører det hele? Kan jeg finde ud af at drive virksomhed? Har regnet mig frem til at det koster alt imellem 150.000-250.000 afhængigt af str. af butik ovs. Er dette ikke mange penge og smide efter noget jeg reelt ikke ved om jeg kan lide at lave? Jeg tænker at jeg måske skulle få mig et job hos en ven som har en bagelbar, men er det ikke ALTID sjovere at arbejde for sig selv og selv tjene pengene istedet for at arbejde for en anden?

Jeg må ikke sætte mig penge som mål! Nu arbejder jeg i en bank, så derfor vil det være svært for mig ikke at tænke det meste i kroner og øre, og målet med at åbne min første butik er vel at jeg på et tidspunkt kan åbne en kæde og tjene fornuftigt med kroner. Er dette en forkert tankegang? For selv det som jeg laver i min fritid/hobby ser jeg muligheder for at tjene penge i :)

Jeg elsker at arbejde med venner. Kan dette blive et problem? Jeg havde tænkt mig at åbne firmaet alene, og derefter ansætte nogle venner som jeg stoler på. Ville dette være godt eller dårligt? Der er jo en masse fordele og ulemper ved det. Jeg møder f.eks. ikke mange nye mennesker, dvs. jeg udvider ikke rigtigt mit netværk, men derimod har jeg nogle ansatte jeg kan stole på, som ikke tar af kasse, nogle ansatte der kan køre butikken HVIS jeg skulle blive syg eller andet. Nogen der har erfaring med at åbne med familie/venner, og hvordan gik det?

Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Håber I kan hjælpe :)

Stefan

Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 613
Skrevet kl. 20:12

Syntes det er forkert ikke at sætte penge i fokus, med mindre du ønsker at starte en fritids hobby forretning hvor du sælger hjemmelavet patchwork på internettet eller sådan noget.. Syntes da helt sikkert hvis det er noget du skal kunne leve af at du skal have penge i fokus..

Mht. venner er det aldrig smart at ansætte venner, med mindre man er enige om at skelne mellem chef og ven rollen...

Og hvis du har muligheden for at komme i "praktik" eller arbejde lidt hos en kammerat med en lignende forretning så ville det da være en kanon ide så du har en ide om hvad det er du går ind til, og om det så er noget for dig...

Tilmeldt 10. Nov 11
Skrevet kl. 20:45
Tak for svar! :)

Det er også det de fleste skriver vedr. Venner/familie og forretning.

Taler du af erfaring?

Men er det ikke et KÆMPE plus at have nogen som man stoler på til at starte med? Hvad er det der kan gå galt ved at have venner ansat? De tager det mere afslappet eller?

Tak!
Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 21:29

Stefan:
Tak for svar! :)

Det er også det de fleste skriver vedr. Venner/familie og forretning.

Taler du af erfaring?

Men er det ikke et KÆMPE plus at have nogen som man stoler på til at starte med? Hvad er det der kan gå galt ved at have venner ansat? De tager det mere afslappet eller?

Tak!

ved venner famile ansat

tror mere sætter ikke nok ind i det

få ikke den bedste medarbjder tit , på det fri markedet kan man vælge alle

man er mere afslappet ved venner , men som alle venner eller famile kan de fejle og derved kan du miste en god  ven

tag ikke efter en ven men den der er bedste

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Tilmeldt 10. Nov 11
Skrevet kl. 21:42
Tales der af erfaring?

Så konklusionen er at man ansætter folk udefra! :)

Sidste linie var sku meget god ;) ..

Tak!
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 21:43

Hej Stefan

Jeg har 2 gange drevet virksomhed med venner, og begge gange er vi gået fra virksomheden, som kun bedre venner. Den ene gang fordi det ikke lykkes, og den anden gang, fordi vi solgte virksomheden.

For mig har det været afgørende at være 100 % ærlig, og det er måske der problemet er... når man skal sige sandheden hver eneste gang. Det er også vigtigt at vende alle tænkelige situationer inden man starter på, og have en klar forventningsafstemning. 

Om jeg vil anbefale det, ved jeg ikke... det afhænger meget af Jeres forhold. Hvis ikke du kan sige til din ven han er en røv fordi han ikke møder til tiden, eller fyre ham efter en måned... så skal du ikke gøre det.

Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 613
Skrevet kl. 21:56

Jeg driver virksomhed med min bror, og det går rigtigt godt for os. Så det kan godt lade sig gøre, så længe man er enige om hvem der gør hvad, og man respektere modparten.. Vi havde på et tidspunkt en butik hvor vi benyttede os af venner og bekendte til at hjælpe os med at passe den, det var for os en god ting fordi vi følte os mere trygge ved at overlade det til dem, og samtidig var de også meget mere engagerede i det..

Men omvendt kan det meget nemt gå galt, hvis de ikke tager arbejdet alvorligt og ligger den indsats de ellers ville have gjort hvis de havde været på løningslisten et andet sted..

Tilmeldt 10. Nov 11
Skrevet kl. 21:56
Tak svaret :)

Jeg må sku vurdere det hele inden, og så se om vibegge er enige om det hele!

Den er sku svær, der er en del fordele og ulemper :/ ..
Fra København
Tilmeldt 13. Dec 11
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 22:01
For det første, så skal du nok ikke gøre det på grund af indtjeningen, ihvertfald ikke i de første par år. Det kan godt være, at du på sigt kan tjene kassen på det her, men al erfaring viser, at det ikke er nemt i starten. Derfor - hvis du vil tjene penge det første år, så bliv i banken, men hvis du vil knokle røven ud af bukserne og udleve en drøm, så lyder din ide meget god - jeg kender forøvrigt en god opskrift på risengrød!

Med hensyn til at arbejde sammen med venner, så kan jeg godt forstå din tankegang, men som jeg ser det, så er der mange grunde til ikke at gøre det.

1) Udvikling af virksomheden
En af de vigtigste ting ved nye medarbejdere er, at de kan være med til at udvikle virksomheden. De har ofte rigtig mange gode ideer. Vennerne tænker ofte som man selv gør og hvis de ikke gør, så skal de nok alligevel komme med ideerne på trods af, at de ikke er ansat i virksomheden.

2) Vennerne er sjældent de bedst kvalificerede
Der er sindsygt mange potentielle medarbejdere derude og derfor ville det være ret mærkeligt, hvis det er lige præcis er dine venner, der er de mest kompetente.

3) Kan venskabet holde
Der er rigtig mange venskaber, der er gået i vasken over virksomheder, så derfor er det meget vigtigt, at man har gjort sig det klart.

Med hensyn til det med at åbne en kæde på sigt, så synes jeg det er en fantastisk ide. Det er fedt med ambitioner og man skal hele tiden have fokus på vækst. Dog vil jeg anbefale, at du lige i første omgang har fokus på det nære og starten på den første butik, før du ekspanderer.

Mit bud er derfor go for it og så lad være med at tænke alt for meget som bankmand - de har en evne til at dræbe ethvert initiativ.
Tilmeldt 10. Nov 11
Skrevet kl. 22:19
Nu er det ikke første gang jeg læser en skrive at man ikke skal gøre det for pengenes skyld de første par år. Når du skriver sådan, hvor længe vil du tro at der går før der det kommer op og kører, hvis man ligger 100 % både økonomisk og personligt!

Den med risengrøden tager vi i privatbeskeder ;) haha

Har selvfølgelig også tænkt mig at starte med 1 butik og tage en 2-3 år og få noget erfaring ovs. Før jeg springer ud i butik 2 og 3 ;). Har en ide om at når man først har erfaring, penge og et holdbart koncept er der ikke langt til flere butikket! Joe and the juice syntes jeg er et glimrende eksempel!

Syntes at mit nuværende 09.00 - 16.00 job er småkedeligt idet hverdagen er forudsigelig, og føler at jeg spilder mit liv :/ . Føler sku at jeg har mere at byde på end de andre samdwichbarer samt pizzariaer!! :) Så ville ikke have problemer med at arbejde åben til luk hver dag! :)
Side 1 ud af 2 (19 indlæg)