Hej alle
Jeg har siddet og læst en del debatter omkring, hvilken virksomhed man skal åbne! Det jeg er kommet frem til er at folk siger at jeg skal åbne følgende: - Noget jeg kan lide at lave - Noget jeg er god til - Jeg må/skal ikke sætte pengene som mål - Man må/skal ikke åbne noget hvor venner/familie er involveret, da det for det meste går op i hat og briller og så er vi konkurs. Se nu er problemet bare... Jeg har planer om at åbne en sandwichbar om en 7 mdr. Kan jeg lide dette/er jeg god til det? Nu handler det jo ikke kun om jeg er god til at lave sandwich, men kan jeg markedsfører det hele? Kan jeg finde ud af at drive virksomhed? Har regnet mig frem til at det koster alt imellem 150.000-250.000 afhængigt af str. af butik ovs. Er dette ikke mange penge og smide efter noget jeg reelt ikke ved om jeg kan lide at lave? Jeg tænker at jeg måske skulle få mig et job hos en ven som har en bagelbar, men er det ikke ALTID sjovere at arbejde for sig selv og selv tjene pengene istedet for at arbejde for en anden? Jeg må ikke sætte mig penge som mål! Nu arbejder jeg i en bank, så derfor vil det være svært for mig ikke at tænke det meste i kroner og øre, og målet med at åbne min første butik er vel at jeg på et tidspunkt kan åbne en kæde og tjene fornuftigt med kroner. Er dette en forkert tankegang? For selv det som jeg laver i min fritid/hobby ser jeg muligheder for at tjene penge i :) Jeg elsker at arbejde med venner. Kan dette blive et problem? Jeg havde tænkt mig at åbne firmaet alene, og derefter ansætte nogle venner som jeg stoler på. Ville dette være godt eller dårligt? Der er jo en masse fordele og ulemper ved det. Jeg møder f.eks. ikke mange nye mennesker, dvs. jeg udvider ikke rigtigt mit netværk, men derimod har jeg nogle ansatte jeg kan stole på, som ikke tar af kasse, nogle ansatte der kan køre butikken HVIS jeg skulle blive syg eller andet. Nogen der har erfaring med at åbne med familie/venner, og hvordan gik det?
Er der andet jeg skal være opmærksom på?
Håber I kan hjælpe :) Stefan
|
Syntes det er forkert ikke at sætte penge i fokus, med mindre du ønsker at starte en fritids hobby forretning hvor du sælger hjemmelavet patchwork på internettet eller sådan noget.. Syntes da helt sikkert hvis det er noget du skal kunne leve af at du skal have penge i fokus..
Mht. venner er det aldrig smart at ansætte venner, med mindre man er enige om at skelne mellem chef og ven rollen...
Og hvis du har muligheden for at komme i "praktik" eller arbejde lidt hos en kammerat med en lignende forretning så ville det da være en kanon ide så du har en ide om hvad det er du går ind til, og om det så er noget for dig...