Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

NEM - Fradrag af computer i enkeltmadsvirksomhed!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Nov 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey, Jeg er ret ny i alt det her Moms, Skat og selvangivelse m.m.

Har lidt spørgsmål til hvordan man eg. trækker en computer, skærm, telefon m.m. fra i sit regnskab.

Hvordan kan jeg i mit regnskab bogføre en faktura hvor "halvdelen" er privat og den anden erhverv, skal jeg selv trække de 50% fra inden jeg bogføre den? Eller hvordan gøre man det?

Og med momsen kan jeg vel bare bruge en momskode i mit system der hedder 12,5% moms, da det jo også kun er halvdelen jeg kan trække fra.

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 11:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lige præcis med computere og andre multimedier er der lidt specielle regler i 2011. Du kan nemlig få fuldt fradrag for dit køb, men til gengæld skal du betale multimedieskat. Da du kun skal betale multimedieskat for de måneder, hvor det er aktuelt, vil du ved indkøb i december kun skulle betale for 1 måned.

Momsen på multimedier, der også anvendes privat, skal dog fratrækkes forholdmæssigt. Et eksempel kan være:

Indkøb PC 10.000 kr. inkl. moms. Du anslår, at anvendelse er 50% privat og 50 % erhverv.

Moms 2.000 kr.

Du kan således fratrække 1.000 kr. i dit momsregnskab og får fradrag i virksomheden for 9.000 kr. Det kan ordnes ved en bogføring, hvor du anvender en momskode, der trækker 12,5 % - så ordner systemet det for dig automatisk.

Hvis du køber noget, der ikke er multimedier, skal du anslå værdien af den private anvendelse. Du bogfører så den del, der anvendes erhvervsmæssigt, og bruger momskode 25% - du får jo fuldt fradrag af momsen for den erhvervsmæssige del. Et eksempel

Indkøb af X til 10.000 kr. inkl. moms. Du anslår 50 % privat og 50 % erhverv

Du bogfører 5.000 kr. i dit regnskab med momskode 25 % - det giver fradrag for 4.000 og 1.000 i moms. (Som jo netop også er det halve af den fulde moms)

Håber det hjalp lidt :) 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Nov 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:12

Det er bare lige præcis det jeg var ude efter - du får MANGE tak for hjælpen!

Håber du får en super god weekend !

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)