Jeg har spekuleret på, at mange af de virkelig succesfulde community's i dag, faktisk er meget simple. Lad os tage Facebook. Det ser jo simpelt ud. Ligesom Amazon, twitter, linkedin etc. De er samtidgt meget brugervenlige. Jeg har også lagt mærke til at de tit bruger korte domænenavne. Facebook, twitter, ebay, amazon etc. Er jeg helt galt på den her? Hvad mener I? Jeg tror, at mange føler, de skal lave noget helt vildt flot og avanceret, hvis de vil have succes online. Men hvis man ser på Twitter, så er det jo utroligt simpelt men meget brugervenligt. Facebook var jo også et utroligt simpelt community, da det første gang blev tilgængeligt for offentligheden, og Mark Zuckerberg havde stort set programmeret hele sitet på en uge, uden det kostede ham noget i starten. Alligevel fik det jo meget opmærksomhed. I stedet for at tænke alt for uoverskueligt i starten, så skal man måske bare starte ud med et simpelt website/community, hvis man har en god ide, og se hvordan det bliver taget imod. Selvom man f.eks. bruger en masse penge i starten på design og funktioner, så er det jo ikke en gang sikkert, at det bliver populært. Jeg tror personligt, at det er en god ide at fokusere på noget simpelt i starten. Men så i stedet bruge meget af tiden på at gøre det brugervenligt. Jeg tror også, at det har meget at sige, at man finder et interessant domænenavn, som ikke er for langt, men noget der fanger ens opmærksomhed. F.eks. ordet "twitter", det er et ord, som man ikke lige glemmer, og det bliver hængende i hukommelsen. Er det helt forkert, det jeg skriver? Eller kan I relatere til nogle af tingene? |
Skabe et succesfuldt community/website
Pointen når man skal lave et site er, at man skal have så mange brugere som muligt og derudover så skal de bruge ekstremt meget tid derinde. Derfor skal det være simpelt og brugervenligt, så selv den største idiot vil være i stand til at bruge det. Det er også meget vigtigt når man laver sådan et site, at man giver kunderne det de vil have eller i virkeligheden endnu bedre - man skal give kunderne det som de ikke vidste de ville have. Det er også ofte meget tilfældigt om det er det ene eller det andet site, der har stor succes. Personligt var jeg som studerende stor bruger af en side, der hed collegeclub.com, men nogle få år senere måtte jeg erkende, at den ikke eksisterede mere og havde tabt til det, i min opfattelse, meget ringere facebook. Et andet eksempel på en hjemmeside, der virkelig fungerede godt på trods af, at det var simpelt, var foreveragf.dk. Da den blev lavet om til morethanaclub.dk gik populariteten af den på trods af, at den er pænere og generelt bedre, men det havde intet med designet at gøre, men noget med at det blev for professionelt. Problemet i det sidste eksempel viser også tydeligt, at brugerne skal føle ejerskab og hvis de på et for tidligt tidspunkt oplever, at der bliver tjent penge på dem, så går loyaliteten af dem. Nå det var bare et par indspark og nå ja, så skal domænet være kort og noget man kan huske, for ellers så opstår der for mange stavefejl og så når kunden ikke din side. For hver gang de staver forkert mister siden lidt loyalitet! |
Der kan du have ret, men jeg har netop startet et meget simpelt forum / community side op og selv om den er lige til at gå til, så er det utrolig svært for tiltrække nye brugere til, da internet brugere har for vane at besøge de samme hjemmsider...desværre. jeg har fuldt alle råd jeg kunne suge til mig og der er da også kommet brugere til, men slet ikke i det omfang jeg have håbet. Min side har bla. en chat som andre sider ikke har og hver bruger har sin egen blog m.v. som andre sider heller ikke har, men stadigvæk er det utrolig svært at tiltrække nye brugere til. Lidt at den ris jeg har fået er at der er for lidt information på siden, så mere brugbar viden brugerne kan suge til sig. Der er bare lige det at det er brugerne som skal komme med den viden, da konceptet er en bruger til bruger hjælpe side. |
Spændende tråd og gode pointer fra folk. Jeg startede med at lave en masse niche forums og gøre selve forummet til landingside. Jeg F.eks. Bonsai designs her blev min debat overtaget af ”store” bonsai sider. Hvor mange gange ser du ikke et spørgsmål til wordpress selvom der er stort dansk wordpress forum som bare ikke er så kendt som Amino og fordi man kender og ved på Amino er der stor chance for at få hjælp. At lave et community som skal ramme hele ”verden” er piv svært har ikke helt fundet den Det jeg plejer at gøre med mine seriøse sider. Først er at betale nogen for at starte Jeg poster bevist links og affiliate links i forummet i starten dette gør jeg for at vise at hvis de skriver kan de også poste deres links og få noget ud af det. Rom blev ikke bygget på en dag og hvis der er som har skrevet et super indlæg og
Take Care Simon |
Nettet er i dag meget dynamisk og det sker meget nyt hele tiden, derfor kan du ikke vente på at hele projektet bliver klart. Det giver derfor god mening at man tager, det der er vigtigst for største parten af brugerne, og gør færdig og få det online, efterfølgende kigger du på hvad der virker og ikke virker, og bruger det i den vider udvikling af dit projekt. Det er det som fx Agile development og SCRUM bygger på.
Lidt OT, men blev lidt nyserrig, da jeg så dit indlæg og ville lige undersøge din side. Min førstehåndsindtryk var, ?? kunne ikke finde ud af hvad jeg skulle fokusere på, eller hvad siden faktisk tilbyder, så havde jeg kommet fra fx google, havde jeg forladt siden rimelig hurtig igen, nok uden at vide hvad siden kunne tilbyde mig. |
Selv det der starter simpelt vokser. Jeg bor tæt på Facebook, og de har planer for deres kommende domicil, som betyder at de får plads til 9.400 medarbejdere :-) |
Ser man på facebook så startede det jo slet ikke som der ser ud i dag. Den måde som det startede på vil enhver programmør kunne klare. Selvom facebook er stor så husk at "liden tue kan vælte stort læs" og den dag der er en der bliver bedre end facebook så ryger de ned af pinden. |
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Niels, hvis du kender nogen der vil skrive millioner af linjer kode for 5.000 kr. har jeg masser af arbejde til vedkommende :-) |
Jeg tror, Niels, mener at du kan downloade/købe nogle communities (staves?) der allerede ER programmeret, hvor du bare kan klikke et flueben af også har du en ny funktion. Jeg kan desværre ikke huske, hvad de hed, men der var en tråd om det for ikke så lang tid siden :o) |
Sebastian har ret - jeg mente at man kan købe sig til det. Et af dem er socialengine.net og et andet er Dolohin 7 på boonex.com/dolphin. |
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....