Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-conomic - afskrivning i praksis

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg har lige et spørgsmål til, hvordan jeg rent praktisk får lavet en afskrivning i e-conomic.

jeg har købt en computer til 26000 - den står på konto 5232: Edb-anlæg, årets tilgang. Jeg vil bare afskrive med de 25% skattevæsenet lader mig gøre, altså 6500.

Min umiddelbare tanke var, at så posterer jeg da bare 6500 på konto 5237: Edb-anlæg, årets afskrivninger og modposterer dem på 5232.

Men det ser ikke ud til at virke - beløbet bliver ikke afskrevet, hvis jeg gør på den måde. det vil sige, hvis jeg beder om en resultatopgørelse er der ingen afskrivninger og bundlinien har ikke ændret sig.

Hvordan får jeg lige i praksis e-conomic til at afskrive 6500 på min computer?

Claus

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:55

Hej Claus.

Debetposten skal du have ud i driften under afskrivninger, idet disse jo påvirker resultatet.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:03

Ja, selvfølgelig - jeg havde bare stirret mig blind på, at der lå en afskrivningskonto nede ved siden af EDB-anlæg. Jeg har en anden konto, der hedder Konto 3950: Afskrivning, edb.

Er der nogen, der har en forklaring på, hvad formålet er med den konto, der hedder 5237, så? 

Claus

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Oct 11
Indlæg ialt: 112
Fra  Clickmate ApS Skrevet kl. 12:10

Der er et modul i e-conomic til afskrivning, bruger du dette??

Når føst du har opsat afskrivningsmodulet, kører det næsten automatisk, hvor både aktiv massen bliver nedskrævet og driften bliver belast. 

Brugervenligt CRM system på dansk. Tjek det ud, Clickmate CRM, et online SalgsSystem

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:21

Jakob Kvist:
Der er et modul i e-conomic til afskrivning, bruger du dette??

Nej, bortset fra den computer, jeg købte tidligere i år, regner jeg ikke med, at der skal købes mere ind, der skal afskrives, så det ville være lidt overkill, når der bare er brug for én postering om året...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:28

Hej.

5237 er årets afskrivning(kredit).....! Bliver så senere flyttet til 5236 afskrivning primo.

Dette for at vise bruttotal i et anlægskartotek jvfr. årsregnskabslovens bestemmelser.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 11
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 14:17

Hej Claus

Som Jakob rigtig nok skriver, så har du i e-conomic mulighed for at åbne op for modulet "Anlægskartotek" til afskrivninger. Men vi anbefaler ikke modulet, hvis man kun har ganske få aktiver, der skal afskrives.

Så jeg er helt enig med dig, at det vil være overkill at tilvælge modulet bare for denne ene afskrivning. Der vil Excel (eller en ganske almindelig regnemaskine) og manuel bogføring være det nemmeste, selv om vi normalt ikke anbefaler andre programmer end vores eget Wink.

Mange hilsener

Sisse Hansen

Kommunikationskonsulent hos e-conomic

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Oct 11
Indlæg ialt: 112
Fra  Clickmate ApS Skrevet kl. 14:36

Jeg kan ikke forstå at Sisse ikke anbefaler at oprette aktiver i anlægskartoteket, selvom det kun er et aktiv.

Vi bruger det selv med ganske få aktiver, men får det fordel at vi hver måned får bogført, den driftomkostninger der er ved at have et eller flere aktiver.

Det er et genialt modul, når det er sat op :-)

Brugervenligt CRM system på dansk. Tjek det ud, Clickmate CRM, et online SalgsSystem

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:49

Er det ikke at skyde gråspurve med kanoner.

I princippet har du de samme oplysninger i din bogføring, der mangler kun afskrivninger, som

i dette tilfælde er ubetydelig.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 11
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 16:16

Jakob Kvist:
Det er et genialt modul, når det er sat op :-)

Jeg er skam heller ikke uenig i, at det er et godt modul, og fedt at det virker for dig, Jakob Smile

Men det er ret komplekst at arbejde med og noget af en mundfuld at kaste sig over.

Vores erfaring er, at kunder med få anlæg bruger mere tid på opsætning af modulet end med selve beregningen. Og vi vil gerne gøre programmet så brugervenligt og ikke-tidskrævende som muligt, så derfor kan det i disse tilfælde give mening at bruge Excel.

Men alle, der har lyst til at bruge modulet, skal være mere end velkommen Big Smile

Hvis du, Claus, har mod på at kaste dig ud i det, så kan du læse mere om modulet i vores hjælpeleksikon, e-copedia.

Venlig hilsen

Sisse Hansen

Kommunikationskonsulent hos e-conomic

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)