Jeg kommentere uden at have belæg for min viden, men tænker at det er meget svært at gøre noget når du ikke har en konkurence klausul, Jeg ved at jeg gennem mine mange "time lønnet" freelance DJ jobs, har skrevet under på konkurence klausuler mange gange, om at jeg ikke måtte spille på det pågældende diskotek i op til et år fra sidste spilledag, ud over for dem jeg har klausulen med, eller ved at betale vederlag til agent beuroet <-- (ikke stavet korrekt) så tror der skal en disideret klausul til før end du kan gøre noget
dernæst vil jeg sige at det er trist at en såkaldt gentelmens agreement ikke eksistere i disse dage, desværre må du sande at ordsproget "af skade bliver man klog men sjællent rig" passer
En almindelig konkurrenceklausul vil generelt kun gælde når man selv siger op, og så får man jo karantæne i a-kassen - men derudover skal der jo også betales kompensation - som minimum ½ læn under den tid klausulen kræves opretholdt (normal 6-12 mdr - kun i sjældne fald længere) hvilket også vil påvirke a-kassen normalt
Jeg mener heller ikke en standardklausul på automatik er lig med at man ikke må tage arbejde hos nuværende arbejdsgivers kunder. Det vil kun være tilfældet, i fald kunden samtidigt er konkurrent og dermed omfattet af klausulen. Jeg vil anbefale man får hjælp af advokat hvis man skal ha en klausul til at dække det at tage arbejde hos en kunde.
Der findes kundeklausuler, men det går på at man ikke man betjene de kunder man har i nuværende job - for en anden konkurrent - men forbud mod at arbejde for en kunde er specielt og skal formuleres ret klart.
I det konkrete fald, var kunden jo, om jeg fatter det korrekt - tabt inden medarbejderen gik derover. Det kan jo være der er en sammenhæng - og det er SURT - men videre i sagen, overvej om den slags medarbejdere kan være funktionærer og forpligtes af aftaler
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER