Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af I/S firma

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 12. Dec 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!,

Jeg har nogle spørgsmål og håber i kloge mennesker herinde kan svare på dem :)

Min forlovede er skuespiller og vil gerne lave et firma så hun kan få sit eget teaternavn registreret.'

Jeg har prøvet at læse mig til det jeg skal bruge men bliver mere og mere skræmt væk ved tanken om at lave et firma, det virker så uoverskueligt!

Mine spørgsmål er:

Jeg opretter firma i mit og hendes navn som ejere og der vil ikke være nogen faste ansatte.

Men hun vil engang imellem have en der hjælper med forestillinger og som også skal have lidt penge ud af det forestillingen koster at vise.

Hvordan foregår det så?, oprettelse af I/S firma mig og hende, hvad skal man gøre angående indberetning af diverse ting? og til hvem ?

Når hun f.eks. har solgt en forestilling til 1.500kr så giver hun en faktura til dem som de betaler, hvordan så med penge til "hjælperen" som har været med til at opføre forestillingen?.

Jeg regner ikke med at der vil blive tjent over 50.000 på et år så moms reg. er ikke nødvendig men man kunne vel godt, det skader ikke ?

Men hvem skal man indberette til og hvor tit?, skal man betale en masse til diverse steder for at kunne bruge de penge man har tjent?, da man vel ikke bare kan tage imod dem og bruge dem bare sådan?

På forhånd tak!

Tilmeldt 12. Dec 11
Skrevet kl. 12:42

Ikke et eneste svar??, slet ingen der kan give mig nogle svar på det skrevne?

Hvilke form skal jeg bruge på virk.dk for at indberette at jeg ikke har tjent noget i en given periode??

Gerne læs hoved posten og besvar den også da det er meget vigtigt!, TAK!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:41

Hej.

Der skal laves et regnskab.

Løn som B-indkomst.

Du skal indberette til SKAT..både lønudgift og resultat af virksomhed.

MvH

Peter

Tilmeldt 12. Dec 11
Skrevet kl. 09:52

Men f.eks. når der nu ikke sker noget i firmaet i et par måneder, hvad så?, skal der stadig indberettes at der ikke er tjent noget i den periode?

Hvilken indberetningsform på virk.dk skal bruges til denne indberetning?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:25

Mortenx:
Min forlovede er skuespiller og vil gerne lave et firma så hun kan få sit eget teaternavn registreret.'

Hvis formålet alene er at få registreret sit eget teaternavn hvorfor så lave et I/S? En enkeltmandsfirma kan gøre det - eller hun kan som person registrere teaternavnet som mærke.

Da det er din forlovede som er det virkelige aktiv i forhold til et evt. registreret varemærke, vil det som udgangspunkt være det smarteste af hende at hun beskyttede det så hun selv ejede det.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:25

Du skal indberette moms 2-4 gange årligt altefter om Skat tildeler dig halvårligmoms, eller kvartalsmoms. Og der skal du så også indbetale moms.

Så har du så regnskabsdelen/faktura, hvor du skal fakturere hver forstilling.

Og så skal/kan du hæve fra virksomheden til dit private, som du bliver beskattet af enten via restskat, eller forskudsindbetalingen, som du retter til så den passer.

Har du ingen ordre i nogle måneder skal du stadig indberette moms, men altså ikke andet end det, hvis der intet sker. Selvom det står stille et helt kvartal, skal du alligevel "nul indberette" moms - men det tager kun 2 min via tastselv service.

Du skal have fat i et regnskabsprogram, Economic har fået meget ros, derudover er jeg ret imponeret af BillysBillig, som faktisk er overraskende nemt.

God fornøjelse :-)

Tilmeldt 12. Dec 11
Skrevet kl. 12:47

Ok jeg vil prøve at lave det om til enkeltmandsfirma i hendes navn men stadig mig der laver tingene.

Kan dog ikke lige få webreg til at godkende mit cvr, påstår at virksomhed ikke eksisterer??

Jeg vil tro skat har tildelt kvartal indberetning, så jeg skal nul indberette moms via virk.dk ikke?, syntes bare det virker lidt forvirrende der, kan du give mig direkte link til den indberetning?

Hvor let er det at lave I/S om til enkeltmandsfirma?, det er sat til at starte op den 2 jan. 2012

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:02

Hej.

Du kan ikke lave I/S om til enkeltmandsfirma.

Du skal lukke I/S og oprette nyt.

Moms er altid kvartalsvis for nystartede.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:06

Mortenx:
Kan dog ikke lige få webreg til at godkende mit cvr, påstår at virksomhed ikke eksisterer??

Men du har jo ikke et CVR? Det er vel netop dette du skal oprette? :-)

Mortenx:
Jeg vil tro skat har tildelt kvartal indberetning, så jeg skal nul indberette moms via virk.dk ikke?, syntes bare det virker lidt forvirrende der, kan du give mig direkte link til den indberetning?

Jamen når du opretter et CVR-nr, enten om det er I/S eller enkeltmandsvirksomhed, så får et brev fra SKAT med login til deres tastselv service, så nej det foregår IKKE på virk.dk

Mortenx:

Hvor let er det at lave I/S om til enkeltmandsfirma?, det er sat til at starte op den 2 jan. 2012

Det er ikke svært! Men så nemt er det heller ikke - men det er et tvetydigt svar - så jeg prøver lige at forklare dig processen.

1. Du opretter et I/S, og driver et stykke tid
2. Du fortryder, og vil ændre det fra 2 ejere, og om til et enkeltmandsvirksomhed
3. Så skal du oprette en enkeltmandsvirksomhed, og få et nyt CVR nr, nye bankkonti osv
4. Så skal du sælge aktiverne fra I/S til enkeltmandsvirksomheden, som om du solgte tingene til en kunde - efter en fair og realistisk prissætning.
5. Så skal du herefter lukke og opgøre I/S, betale skat af overskuddet osv.

Og så har du i princippet flyttet det! Jeg vil gøre opmærksom på at jeg altid vil anbefale professionel hjælp, til dette, da jeg ikke er professionel indenfor dette område!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:09

Hmm.. Jannik..nu skal I/S først køre fra 2.1.

Så luk det nu..og opret enkeltmandsfirma.

Ikke alt det besvær..som du omtaler.

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)