Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undren omkring Pizza/Sandwichbars dagligedrift/regnskab. HJÆLP!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle :)

Da jeg planlægger at åbne egen sandwichbar har jeg undret mig en del over nogle ting.

Når jeg snakker med folk/venner om det så siger de stort set alle er det er meget svært at holde en sandwichbar kørende medmindre man laver lidt sort i ny og næ. Med dette menes at der ansættes folk sort, lave lidt "fusk" med regnskab ovs.

Er dette korrekt eller hvad? og vil det blive nemmere at få det til at køre rundt med sort?

Jeg havde tænkt mig at gøre følgende i min virksomhed.

Åbne ApS og IKKE hive penge ud af virksomheden, da jeg derved kun betaler 25 % i skat og året i virksomhedsskat. Dette gør at virksomheden kan vækste, og blive større. Forhåbenligt. Er godt klar over at jeg bare udskyder skatten til senere tidspunkt.

Men, passer ovenstående eller er jeg helt gal på den ?

Tænker bare hvad er målet med at åbne 1 sandwichbar, og så bare kører sort penge ud af virksomheden? Man kan jo ikke det store for dem. Ville det så ikke være klogere at åbne en kæde, og så lave sort, så tjener man da i det mindste godt med penge.

Håber i kan hjælpe med at få gjort mig lidt klogere på området!

Håber I får en fantastisk dag :)

Stefan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:38

Hej.

Sorte penge..Det sker da sikkert lige som i mange andre brancher.

Et ApS betaler 25% skat..hverken mere eller mindre.

En kæde...koster jo penge at åbne.

MvH

Peter

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 11:02

Om det bedst kan svare sig at handle sort kommer an på hvor stor risiko du sætter af ifbm skattekontrol m.v.

Det er desværre en meget almindelig opfattelse at man kun kan overleve hvis man kører det sort. Det er muligvis korrekt og det har i så fald noget med konkurrencen at gøre. Hvis stort set alle kører sort nedsætter det konkurrenceevnen for de virksomheder der kører efter bogen.

Hvis jeg som kunde får mistanke om at et pizzaria snyder med regnskabet handler jeg der ikke igen, - og jeg er sikker på at mange andre også har det sådan.

Og hvad er pointen med at køre det sort - hvad får man ud af det?

• Man kan have sig et kæmpe privatforbrug med steg på bordet hver dag.
  • Hvis man er udlænding kan man sende penge til familien med western union.
  • Man kan investere penge i sin sofa (de kan jo ikke sættes i banken).

Det er korrekt at det er svært at geninvestere dem i sin forretning. Men kan kan købe en ny forretning hvor størstedelen af købsprisen betales under bordet.

Det er min opfattelse at det for mange er en rigtig lukrativ forretning at drive sort pizzaria/cafe/restaurant/sandwichbar, netop fordi skats indsats ikke er priorteret højt nok.

Af samme årsag er det ofte meget utilfredsstillende for revisorer og bogholdere at servicere disse brancher da tingene ofte ikke hænger sammen.

Hvis du starter op håber jeg du vælger at køre det efter bogen.

Fra Viborg
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:09
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Hej Stefan

Det lyder spændende med dit projekt.

Når du nævner, at du ikke ønsker at hive noget ud af virksomheden i forhold til skatten, tænker jeg, om du måske kunne blande en virksomhedsordning (personligt ejet virksomhed) og et ApS sammen?

I et ApS indskyder du indledningsvist minimum 80.000 kr., hvorefter dine muligheder for at trække penge ud af virksomheden består i, at du kan udlodde udbytte til dig selv på op til 48.300 kr. til en beskatning på 28%. De penge der udloddes i udbytte derudover beskattes med 42% for dig som person.

I en virksomhedsordning skal der ikke indskydes penge. Du har i denne virksomhedsform mulighed for at hive penge ud af virksomheden gennem dine hævninger til 25% i virksomhedsskat. Du kan derfor med fordel tilpasse dine hævninger til dine øvrige indtægter og dermed undgå topskat – hvis dette er aktuelt for dig. På den måde kan du opspare dine penge i virksomheden og dermed udskyde skatten. Du skal være opmærksom på, at du i denne selskabsform hæfter personligt for virksomhedens gældsforpligtelser.

Såfremt du har yderligere spørgsmål eller vil have uddybet overstående, er du velkommen til at kontakte mig på telefon 89 25 25 25 eller på mail cbidstrup@deloitte.dk 

Held og lykke med projektet

Med Venlig Hilsen Camilla Bidstrup

Tilmeldt 10. Nov 11
Skrevet kl. 11:46

Jørgen Olsen:

Det er min opfattelse at det for mange er en rigtig lukrativ forretning at drive sort pizzaria/cafe/restaurant/sandwichbar, netop fordi skats indsats ikke er priorteret højt nok.

Du skriver at man kan købe en ny forretning, hvordan kan det lade sig gøre? Kræver det ikke at sælger er interesseret i sorte penge?

Og er det ikke umuligt at geninvestere sorte penge i sin virksomhed?

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at køre efter bogen, hvis forretningen IKKE kan køre rundt med et pænt plus efter noget tid, hvor det hele er hvidt/lovligt, så tror jeg ikke virksomheden er nogen succes. Det bliver i hvertfald aldrig noget stort så ! Kan jeg ikke have ret i dette?

Tilmeldt 10. Nov 11
Skrevet kl. 11:49

Ups. kom til at markere det forkerte ! Håber du løser den alligevel ;)

Til revisorne !

Peter du skriver at det koster penge at åbne en kæde, hvor meget og hvor kan priser tjekkes? Betegnes en virksomhed ikke som en kæde når der er mere end 2 butikker?

Er der andre regler for kæder?

Stefan :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 9. Oct 11
Indlæg ialt: 24
Fra  BLOK18 Skrevet kl. 12:30

Mht. om det bliver nemmere at få til at løbe rundt med sorte penge, så må svaret vel være ja - indtil du om muligt bliver taget i det. Jeg kan dog ikke anbefale dig at begynde at snyde, så det bekymrer mig lidt at du tænker i disse baner.

Sandwich/Pizza/Fastfood brancen er dog en rigtig hård branche - der ligger jo nærmest et pizzeria, sandwich- el. kebab bar på hvert et gadehjørne efterhånden. Det jeg tror du skal gøre for at få succes er at differentiere dig i forhold til de enormt mange konkurrenter du muligvis har (kommer selvfølgelig an på hvor i landet du åbner). Det er dog bestemt ikke en branche hvor du kommer sovende til noget som helst, og det kan sagtens tage lang tid - flere år, før du får skabt dig et navn og ikke bare er én i mængden.

Mit syn på den branche er at 90% af stederne er noget virkelig skidt, ud fra et rent madkvalitets perspektiv, og apropos sort arbejde har jeg også en fornemmelse af at rigtig mange af stederne kører med sorte penge, da de ellers ikke ville kunne overleve (måske pga. deres elendige kvalitet :)). Så hvis du skal have en chance som jeg også nævner ovenover kræver det at du leverer et ærligt og godt produkt til kunderne, så skal folk nok før eller siden få øjnene op for dig - der er virkelig mange muligheder i den branche.

Mht. at åbne en kæde, så er det jo som revisoren også så rigtigt skriver, dyrt!
Om du kan tjekke priser nogle steder? Det er vel bare at sætte dig ned og finde ud af hvad du skal bruge? Lad os sige du skal åbne 3 barer, ja så skal du have:

Lokaler/Husleje
Medarbejdere
Interiør - Køkkenelementer, køkkenudstyr, borde, stole, servietholdere, frysere, køleskabe osv.
Formentlig skal du have trykt flyers, menukort, brochurere etc.
Råvarer (nogle af dem bliver måske dårlige, hvis ikke du få dem solgt)
Måske penge til at få designet logo, PR strategi osv.

Dette skal du vel og mærke have til minimum 3 butikker, eller hvor mange du nu ønsker at åbne. Så det koster naturligvis en del penge :)
Jeg ville nok ligge mit fokus 1 sted i første omgang, og få banket et populært sted op, derefter kunne du overveje at åbne et nyt sted, eller flere.

Held og lykke med projektet! 

Mikkel

Tilmeldt 10. Nov 11
Skrevet kl. 12:49

Tak for svaret!

Jeg har kigget på en del steder, og er også kommet frem til at jeg SKAL skille mig ud fra mængden, hvis jeg skal have succes!

Lad os eksempelvis sige at vi jeg og 1 konkurrent kæmper om kunderne i 1 område, hvor der ikke er andre konkurrenter. Han kører meget sort, og jeg kører intet. Vil han så ikke have en STOR fordel i konkurrencen? Han kan vel sælge produktet billigere end jeg ?

Tvinger det mig ikke til at lave sort så? hvis jeg gerne vil have en chance? Er godt klar over at produktet, servicen, belligenheden, indretningen og alt andet også spiller en STOR rolle.

Jeg spekulere ikke i at lave sort! Da jeg mener at man med sorte penge ikke kan meget andet end at købe fedt tøj, fedt ur, ovs. dvs. småting. Jeg har planer om på sigt at åbne en kæde! ( det er ihvertfald drømmen ) Det er derfor jeg spørg om det er muligt at holde pengene i virksomheden, og derved kun betale 25 % i skat af overskudet.

Er godt klar over at det koster mere at åbne 3 butikker fremfor 1 ;).

Planen var at åbne 1 butik, og lave et koncept, hvis det så går godt, ville jeg åbne 1 mere, når kapitalen og erfaringen var der!

Tak! :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 9. Oct 11
Indlæg ialt: 24
Fra  BLOK18 Skrevet kl. 13:04

Hvad angår dit selskab og de 25% i skat, er jeg ikke den rette til at svare :) Men det kan revisorerne nok bedre give dig svar på.

Mht. sorte penge, så vil han måske have en lille fordel rent prismæssigt - men du må analysere dine konkurrenter, og finde ud af hvor du kan være bedre. Jeg tilhører den del af befolkningen (som jeg tror er stigende), der gerne vil betale lidt ekstra for mad, der er af en langt højere kvalitet. Det kan godt være han kan lave en pizza/sandwich eller lign. billigere end dig, ikke kun fordi han kører med sorte penge, men også fordi han køber langt dårligere råvarer ind. 

Jeg tror at du skal tro 110% på dit eget koncept, og være lidt ligeglad med din konkurrent, til en hvis grænse naturligvis! Analyser hans/deres virksomhed(er), og find ud af hvor DU kan være bedre! Det er måske ikke på prisen, men så kan du servere noget mad der smager af... MAD ! :) som er friskt, bedre ernæringsmæssigt osv.

Men omvendt vil han jo ikke kunne sælge varerne meget billigere pga. sorte handel. Han kan måske spare lidt penge i forhold til dig, ved at han køber elendige (de billigste) råvarer, hvorimod du ikke går på kompromis med kvaliteten, og vælger noget med en ordentlig kvalitet. Du må også tænke på at om man betaler 50 kr eller 35 kr for en sandwich formentlig ikke har det helt store at skulle sige - hvertfald ikke i min optik.
Jeg ville langt hellere betale 50 kr hvis produktet også var det bedre.

Find ud af hvad folk vil have, og betale (det kommer igen an på hvor i landet du befinder dig), og kombinér det med dine drømme om en sandwich bar.

Som jeg skrev i mit tidligere svar, er der et enormt potentiale i den branche. Der mangler i den grad folk der er ærlige, vil levere en ordentlig vare, og simpelthen har kærligheden til maden med i det ! Hav respekt for dig selv, og dit produkt. Så tror jeg nok du skal have en chance, hvis du samtidig har dygtigheden.

Idéen med at åbne 1 butik til at starte med synes jeg bare du skal holde fast i! Det lyder fornuftigt :) 

Må jeg spørge hvor du har tænkt dig at åbne? :)

Mikkel 

Tilmeldt 10. Nov 11
Skrevet kl. 13:34

Jeg har planer om at åbne inde i byen. Frederiksberg eller lign. men har ikke set nærmere på specifikke steder.

Vil lige have styr på regler med hensyn til fødevarestyrelsen, skatteregler ovs. før jeg hopper ud i det 100 % !

Jeg tror ikke du er den eneste der gerne vil ekstra for god mad!

:)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)